E változások társadalomtudományi és filozófiai vonatkozásait hivatott górcső alá venni a Magyar Tudományos Akadémia és a T-Mobile kilenc éve tartó, a „21. század kommunikációja“ címet viselő kutatássorozatának legújabb eseménye, a szeptember 18-19-én tartandó nemzetközi workshop. Az MTA Roosevelt téri székházában zajló zártkörű rendezvényen neves külföldi és magyar kutatók vesznek részt.
A workshopot megelőzően sajtótájékoztatón mutatják be az MTA és a T-Mobile kutatási programjának újabb - immár a nyolcadik -, angol nyelvű „Kötődés és kitárulkozás: Mobilkommunikáció és a közösségépítő hálózatok etikája“ című kötetét.
Az elkövetkező néhány év során a minket körülvevő világ egyre több szegmensét fogják ellátni digitális információkat hordozó címkékkel. Egyre több digitális tartalmat állítunk elő, és ezek kezelése előbb-utóbb merőben új módszereket igényel. Az intelligens otthon fogalma azt az életvilágot írja le, amely felé az új tartalomkezelési mintázataink vezetni fognak.
A társadalomtudományok és a filozófia szempontjából sokminden meg fog változni mindennapi életünkben akkor, amikor a mindenütt jelen lévő kommunikáció kiterjed majd élettelen környezetünkre is. Amikor az információcsere és a tevékenységek koordinálása nemcsak emberek közötti kapcsolatokat jelent majd, hanem az emberi és a tárgyi világ közötti, valamint a tárgyi világon belüli kapcsolatokat is.
Várhatóan az olyan filozófiai koncepciók, mint az eszköz, a cselekvő alany, de még a tudat is, radikálisan meg fognak változni. Feltételezhetjük, hogy amikor az eszközök és a tárgyak elegendő feldolgozó kapacitással rendelkeznek majd ahhoz, hogy emberi társaikat „viselkedés előrejelzéssel” támogassák, és mindenütt jelen lévő kommunikációs képességekkel is el lesznek látva, a különféle készülékekkel folytatott együttélésünk zökkenőmentesebb, hatékonyabb, de akár még intimebb is lesz.
Teljesen újradefiniálhatjuk a mesterséges intelligencia fogalmát az autókban, lakásokban és irodákban akkor, ha az ezeken a helyeken telepített készülékek szabadon kommunikálhatnak majd egymással. Ilyen és ehhez hasonló kérdések, valamint a lehetséges válaszok képezik a szeptember 18-19-i „ A mindenütt jelen lévő kommunikáció egy intelligens világban“ című workshop témáját, amelyen 6 külföldi és 4 magyar rangos kutató-szakértő vesz részt.
Az MTA és a T-Mobile 2001 óta folytatja közös társadalomtudományi kutatásait. A Magyar Telekom, amely mobilszolgáltatásait T-Mobile, otthoni és kisüzleti kommunikációs szolgáltatásait pedig T-Home márkanév alatt kínálja, mára három képernyős vállalattá vált, ügyfelei telefonálhatnak, internetezhetnek és tévézhetnek otthon és bárhol.
Magyarország vezető távközlési szolgáltatója lakossági márkáin keresztül törekszik elérni, hogy az információkhoz, a tudáshoz és a közösségekhez mindenki mindenütt a lehető legjobb minőségben férjen hozzá, és a hangot, képet, videót továbbító eszközök segítségével bárki, bárhol megoszthassa élményeit a többiekkel.
Ezen elhivatottság mentén jár elöl a termékfejlesztésben, az innovációban, a hálózatépítésben, és nem utolsó sorban támogatja a kommunikáció, illetve a mobilkommunikáció fejlődésével és annak társadalomra gyakorolt hatásával foglalkozó kutatásokat.
|