Partnerek


CMS, webshop, eCommerce, domain, hosting, SEO, SEM

Google Directory

Observer


NewsAgent


C-PRESS


Hirmutato


Hirlapom


Hirlapom





hírek személyre szabva

Napi sajtó


Hirlevél feliratkozás






Google
 


BALATONGYÖRÖKNÉL ÁTADTÁK A MÁV ELSŐ, TELJESEN ELEKTRONIKUS FÉNYSOROMPÓ KÉSZÜLÉKÉT

2007.10.18
A MÁV ZRt. idén és 2008-ban is folytatja gondos, messzemenően a biztonságot szem előtt tartó sorompó-fejlesztési programját. Újabb lépés a biztonság felé: október 18-án 11. 00 órakor a vasúttársaság és a MÁV Dunántúli Kft. üzembe helyezte a Keszthely–Tapolca vasútvonalon, Balatongyöröknél a MÁV első, teljesen elektronikus, félsorompóval is ellátott fénysorompó-berendezését.

A több hónapos műszaki biztonsági felülvizsgálat és eredményes kísérleti üzem után, Balatongyörök és Vonyarcvashegy között forgalomszabályozó üzembe került a Scheidt&Bachmann cég (Németország) által kifejlesztett és gyártott BUES 2000 típusú elektronikus útátjáró-biztosító berendezés. A vasúttársaságnál ez az első teljesen elektronikus, számítógép által vezérelt, intelligens diagnosztikai rendszerrel rendelkező sorompó-berendezés. A gyártó cég 1993-ban telepítette az első ilyen technikát Düsseldorfban.

A berendezés moduláris felépítésének, egyszerű projektálhatóságának köszönhetően lefedi valamennyi vasútüzem által támasztott igényt; magas biztonsági szintjével, korszerű kommunikációs és diagnosztikai rendszerével, karbantartás-mentességével új korszakot nyit a vasúti útátjáró-biztosító berendezések területén. A hazai vasút-korszerűsítés keretében, az V. számú páneurópai folyosó Boba és Zalalövő közötti vonalszakaszán, a közeljövőben további 25 ilyen korszerű sorompó-berendezést telepítenek. Európában jelenleg mintegy 1800 db, BUES 2000 berendezés üzemel. (Dánia, Németország, Szlovénia, Ausztria, Lengyelország.) Most már Magyarországon is alkalmazásra került az új technika: a sorompót a vonat működteti elektronikus rendszerek segítségével. A sínekbe épített technika érzékeli a vonat közlekedését, ezáltal lezáródik a sorompó. A berendezés új, a MÁV-nál eddig nem alkalmazott vonatérzékelőt alkalmaz, úgynevezett kábelhurkot. Hiba esetén GSM adóberendezés segítségével üzenetet küld a központnak. Az elhárítás rövid idő alatt megtörténik. A rendszer hibaszázaléka minimális. Miután a vonat áthalad az útátjárón, és megteremtődtek a biztonság feltételei, egy másik érzékelő segítségével villogó fehérre vált a fénysorompó optikája, s felnyílik a félcsapórúd. A korábbi sorompók is hasonló elven működnek, de ott még elektromechanikus jelfogók vezérlik a biztosítóberendezést. A most átadott sorompó teljesen elektronikus rendszerű.

A MÁV idén és 2008-ban is folytatja gondos, messzemenően a biztonságot szem előtt tartó sorompó-fejlesztési programját. Minden sorompó egy lépés a biztonság felé, de ugyanakkor a sorompó nem pótolhatja teljes mértékben az emberi figyelmet, a szabályismeretet, az előírások betartását.
Az utolsó negyedévben is folynak korszerűsítések, illetve előkészületek a jövő évi sorompó-programhoz. Az ezzel kapcsolatos közbeszerzési eljárás beadása október elsején volt, az ajánlattételi határidő november közepe, az eredményhirdetés várható időpontja november vége. A több százmillió forintos beruházás keretén belül 51 sorompónál fél-csapórudat szerelnek fel, továbbá 2 új sorompókészüléket is létesítenek. A beruházás egy része még idén elkészül, a teljes kivitelezés 2008. április végéig fejeződik be.
A sorompó-berendezések korszerűsítése terén egy másik, jelentős tendert is elindított a MÁV, amely az országos vasúthálózaton lehetőséget teremt az eddigi biztonsági készülékek optikáinak, szerkezeteinek és félsorompóinak cseréire, további teljes (hagyományos) csapórudas sorompók korszerűsítésére, fél-csapórúddal ellátott fénysorompók üzembe helyezésére.
Elsősorban azokon a helyeken egészül ki fél-csapórúddal a biztosító-berendezés, ahol jelentős gépkocsiforgalom van, városi forgalom, illetve autóbusz-közlekedés bonyolódik le, nagy a vasúti pályasebesség, de a sorompó program kiemelt figyelmet fordít az üdülőkörzetek biztonságának növelésére is.

HÁTTÉR-INFORMÁCIÓK

A MÁV hálózatán alkalmazott önműködő útátjáró-biztosítás rövid történeti áttekintése

Az első hazai, jelfogós technikával kialakított önműködő útátjáró-biztosítóberendezést 1962-ben helyezték üzembe az Aszód–Galgamácsa vasútvonal és a 3 sz. főút kereszteződésénél, az Európai Közúti Egyezmény akkori előírásainak megfelelően. Az önműködő sorompók csapórúddal történő kiegészítését 1963-ban kezdték meg, amikor Püspökladány-Vásártér megállóhelynél üzembe helyezték az első ilyen berendezést; lakott területeken azonban még hosszú ideig csak az úgynevezett „szakállas”, teljes csapórudas sorompókat tartották biztonságosnak.
A sorozatos telepítés 1967-ben indult meg a Nyíregyháza–Mezőzombor vasútvonalon. Az 1975-ben (biztosítatlan átjáróban) bekövetkezett hajdúsámsoni baleset után indult meg az átjárók tömeges biztosítása: az V. Ötéves Terv végére valamennyi, menetrendszerű autóbuszjárattal érintett szintbeni keresztezést biztosítani kellett. Újabb balesetek a berendezések további kiegészítését, korszerűsítését kívánták meg a 90-es évek elején, így új, nagyobb méretű optikák, ill. LED fényforrások alkalmazásával javították a láthatóságot, korszerű akkumulátorok és töltők beépítésével növelték az üzemképességet. Folytatták a fél-csapórudakkal történő felszerelést is.
A korszerű sorompó-berendezéseknél immár követelmény, hogy vasúti jelzők segítségével a vonatszemélyzet, a sorompók állapotáról, minden esetben időben értesítést kapjon. A jelenlegi sorompófejlesztések során már szakítottak a korábbi jelfogós logikákkal és e téren is előtérbe kerültek a tisztán elektronikus, távdiagnosztikával rendelkező rendszerek, amelyeknél – felépítésüknek köszönhetően – minimálisra csökkenthetőek a meghibásodások.

Háttér a MÁV Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft-ről

A jogelőd MÁV Távközlési és Biztosítóberendezési Építési Főnökség munkájának köszönhetően a Kft. három és fél évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkezik a kábelhálózatok építésében, távközlési és biztosítóberendezési munkák tervezésében és kivitelezésében. A társaság 1992-től a MÁV ZRt. leányvállalataként működött, 2000-ben a MÁV a társaságot eladta, a jelenlegi tulajdonos a menedzsment által létrehozott Transzdanuvius 2000 Kft 90, az MRP 10 százalékban.
A Társaság tevékenységét két állandó telephelyen (Szombathely, Kapuvár), valamint a piaci, megrendelői igényeknek megfelelően, változó munkahelyeken végzi. A Társaságnál Integrált minőség- és környezetirányítási rendszer működik, mely garantálja a termékek, szolgáltatások állandó, kifogástalan minőségét, folyamatos fejlesztését és a környezet megfelelő védelmét.

A Kft. az alábbi lényeges vállalkozási területeken dolgozik:
• közforgalmú vasúti biztosítóberendezések építése és tervezése,
• közút-vasút szintbeli kereszteződések biztosításának tervezése, kialakítása,
• váltófűtő rendszerek telepítése,
• vizuális és akusztikus utastájékoztató rendszerek építése és telepítése,
• vonatbefolyásoló rendszerek telepítése, kiépítése.
Jelentősebb munkáik:
- Zalalövő – Hodos vasútvonal távközlési biztosítóberendezésinek építése,
- Hegyeshalom, Komárom állomás távközlési és biztosítóberendezés külsőtéri munkái,
- Sopron-Szombathely GySEV kivitelezési munkák,
- Cegléd-Szolnok távközlő és biztosítóberendezési munkák,
- Albertirsa-Cegléd vonali és állomási biztosítóberendezési munkák,
- Cegléd-Kecskemét, Kecskemét-Kiskunfélegyháza távközlő és biztosítóberendezés,
- Budapest Intermodális Logisztikai Központ távközlő, biztosítóberendezés, beléptető rendszer, kamera rendszer, váltófűtés kiépítése,
- a sorompótelepítési programokban jelentős munkák végzése.

A BUES 2000 típusú elektronikus fény-félsorompóberendezés térítésmentes átadása a MÁV ZRt. részére Balatongyöröknél

A BUES 2000 (Bahnübergangsicherung 2000) mozaikszó, a Scheidt&Bachmann GmbH által kifejlesztett és gyártott teljesen elektronikus útátjáró biztosítóberendezést takarja. A multi-számítógépes architektúra, a teljesen elektronizált részegységek, az intelligens diagnosztikai rendszer az útátjáró biztosítóberendezések új korszakát vezetik be. Ez a modern rendszer képes lefedni valamennyi, a jelenlegi vasútüzem által támasztott igényt, valamint intelligens szerviz és diagnosztikai rendszerével új területet nyitott a vasúti útátjáró biztosítások területén. A magyarországi vasútfejlesztés és korszerűsítés egyik újabb fontos állomását jelenti, hogy a THALES Rail Signalling Solutions GesmbH cég alvállalkozójaként a MÁV Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft tenderen nyerte el a páneurópai V. számú korridor Zalalövő–Boba vonalszakaszán BUES 2000 típusú elektronikus útátjáró biztosító berendezések telepítési lehetőségét.
Az elektronikus fénysorompó-berendezést a Scheidt & Bachmann cég szállította, a külsőtér kiépítését a MÁV Dunántúli Kft végezte. A hatósági, a MÁV biztonsági szervezetének, sorozatos vizsgálatait követően – a magyar előírásoknak megfelelően – szükség esetén hardver illetve szoftver-módosításokat is végeztek. Egy évig üzemelt a berendezés úgy, hogy a közút felé jelzést nem adott, de a vasúton folyamatosan jelezte a mindenkori állapotát. GSM kapcsolaton keresztül mérnöki munkahelyről lehetett a működést ellenőrizni.

Költségek:
Scheidt & Bachmann cég: 24.054.117.-Ft
MÁV Dunántúli Kft: 18.834.918.-Ft
Összesen: 42.889.035.-Ft

A költségek természetesen magukban foglalják a szükséges módosítások, engedélyezési eljárások, hatósági díjak összes költségét is.
Kapcsolódó weboldal

Sajtókapcsolat
Referens:Sigulinszki Tibor
press@mav.hu
Cég:MÁV













         
Kezdőlap    |    Cégismertetők    |    E-Sajttáj    |    Konferenciák    |    Kiállítások    |    Blogajánló    |    Kapcsolat

Rovatok:   Auto-motor  |  Belföld  |  Egészség  |  Gazdaság  |  IT  |  Környezetvédelem  |  Közlekedés  |  Kultúra  |  Média  |  Mobil  |  Sport  |  Távközlés

Sajttaj.hu © 2007-2024.   -   Sitemap    |   Médiaajánlat    |   Jognyilatkozat   


RSS   RSS


 freestat.hu mystat websas.hu
statgep.hu