| |
Erste Bank: Sikeres válságkezelés 2009-ben |
2010.03.01 |
A rendkívüli külső körülmények ellenére megbízható teljesítményt nyújtott 2009-ben az Erste Bank Hungary Nyrt.: az előzetes, konszolidált, nem auditált, nemzetközi számviteli szabályok alapján készült gyorsjelentés szerint a pénzintézeti csoport mérlegfőösszege 10,3 százalékkal emelkedve 2 902,6 milliárd forinton zárt. Az adózás előtti eredmény 33,3 milliárd forint volt a tavalyi év végén, ami 23,9 százalékkal marad el a 2008. év végi eredménytől. A bank ugyanakkor minden szegmensben növelni tudta piaci részesedését, amely a lakossági hitelek területén meghaladta a 13 százalékot, ezen belül a lakáshitelek területén a 16 százalékot, a lakossági betétek esetében pedig 8 százalék fölé emelkedett.
|
Papp Edit elnök-vezérigazgató a pénzintézeti csoport tavalyi teljesítményét ismertetve elmondta: az Erste Bank 2009-ben a rendkívül kedvezőtlen makrogazdasági körülmények, és az egész világot sújtó pénzügyi-gazdasági válság ellenére javítani tudta piaci pozícióit, ami azt jelzi: helyesnek bizonyult a már korábban megkezdett, elsősorban az alaptevékenységeket előtérbe helyező és egyidejűleg a költségek csökkentésére összpontosító üzletpolitika. A pénzintézetnél ennek köszönhetően a tavalyi évben nem került sor létszámleépítésre és fiókokat sem kellett bezárni. Az Erste Bank 900 ezres ügyfélszámát és 201 egységből álló fiókhálózatát tekintve továbbra is a legnagyobb lakossági bankok közé tartozik Magyarországon.
A sikeres válságkezelés egyik lényeges összetevője a már korábban megkezdett költséghatékonysági intézkedések szigorú folytatása volt. A pénzintézet működési költségeinek a működési bevételekhez viszonyított aránya (költség/bevétel arány) tovább javult, és 2009-ben 43,9 százalékot ért el, ami 6,8 százalékpontos javulást jelent az előző év azonos időszakához képest.
A működési bevétel 22 százalékos növekedésének motorját a kereskedési tevékenységből származó bevételek erőteljes növekedése mellett a nettó kamatbevételek 30,6 százalékos emelkedése jelentette, miközben a költségek összességében mindössze 5,8 százalékkal emelkedtek.
Az elnök-vezérigazgató hangsúlyozta: az Erste Bank a válság közepette sem fordult el ügyfeleitől, és következetesen az alaptevékenységére – a hitelezésére és fokozódó mértékben a betétgyűjtésre – összpontosított.
Bár az adózás előtti eredmény elsősorban a hitelezési veszteségekre képzett tartalékok megemelkedése miatt csökkent, a növekvő működési bevétel lehetővé tette, hogy a megemelkedett kockázati költségeket az eredmény sikeresen „elbírja”. Így a gazdasági válság kedvezőtlen hatásait a pénzintézetnek csak kismértékben kellett az ügyfelekre hárítani.
A sikeres stratégiának köszönhetően az Erste Bank részesedése valamennyi piaci szegmensben növekedett. Mérlegfőösszeg alapján részesedése 8,6 százalék volt 2009-ben, ami 8 tized százalékpontos javulást jelent az előző év azonos időszakához képest.
A lakossági hitelek területén a bank piacrészesedése 13,3 százalék, míg a lakáscélú hitelek területén 16,2 százalék lett. A vállalati hitelek esetében a bank 8,8 százalékos piaci részarányt ért el. A lakossági betétek területén 8,1, a vállalati betéteknél pedig 6,5 százalék volt a pénzintézet részesedése a tavalyi év végén.
Az Erste Bank a válság közepette a bankok között elsőként vezetett be könnyítéseket törlesztési nehézségekkel szembesülő ügyfelei megsegítésére, miközben folyamatosan megújuló termékpalettájának köszönhetően az erősen lefékeződött lakossági hitelpiacon tovább erősítette pozícióit.
A lakossági hitelek piacán a bank 1 százalékponttal, ezen belül a lakáshitelek piacán 1,4 százalékponttal növelte részesedését. A tavalyi évben a pénzintézet nagy hangsúlyt fektetett a forrásgyűjtésre is. A fokozódó megtakarítási hajlandóságnak köszönhetően mind a vállalati, mind pedig a lakossági szegmensben jelentősen növelte részesedését a betéti piacon új betéti termékkel és versenyképes kamatokkal megjelenve.
Az Erste Bank idei terveiről szólva az elnök-vezérigazgató elmondta: az üzleti tevékenység középpontjában továbbra is a lakosságnak, valamint a kis- és középvállalkozásoknak nyújtott szolgáltatások állnak. 2010 kiemelten fontos célja, hogy a bank megbízható partnerként álljon lakossági és vállalati ügyfelei mellett mind a válság negatív hatásainak kezelésében, mind pedig a mindennapi pénzügyeik intézésében. Az Erste Bank az ügyféligényeket középpontba állító új szolgáltatásokkal és termékekkel kíván 2010-ben is innovatív szereplője lenni a hazai pénzügyi piacnak. A bank célja továbbra is az, hogy a magyar bankpiac olyan meghatározó szereplője maradjon, amely javuló színvonalon, a változó piaci környezethez és az igényekhez folyamatosan és rugalmasan alkalmazkodva szolgálja ügyfeleit – fejezte be Papp Edit elnök-vezérigazgató.
|
| Kapcsolódó weboldal |
Sajtókapcsolat |
|
|