A HP Magyarország Kft. a 2008-as gazdasági évben elért kimagasló, az iparági átlagot meghaladó forgalombővülése után 2009-ben árbevételei csökkenést volt kénytelen elkönyvelni.
A gazdasági válság okozta visszaesés eltérő mértékben érintette az egyes üzletágakat, illetve a termék- és szolgáltatásértékesítést, jóllehet a HP árbevétele legtöbb esetben nem csökkent olyan mértékben, mint a piac átlagos visszaesése.
„A 2009-es év rendkívüli nehézségei ellenére a HP stabil partnerként szolgálta ki ügyfeleit, és a vállalatnak legtöbb esetben sikerült megőriznie, illetve esetenként növelnie piaci részesedését. A HP a nagyvállalatok számára elsősorban költséghatékony szolgáltatási megoldásokkal, míg a kis- és középvállalkozásokszámára az igényekre szabott kedvező ár-érték arányú termékekkel segített a hatékony informatikai rendszerek kialakításában” – mondta Hegedüs Gábor, a HP Magyarország Kft. vezérigazgatója a vállalat 2009-es eredményeit ismertetve.
„2009-ben ismét bevezettük Magyarországon a Compaq márkát a személyi számítógép piacon, míg a nyomtatók területén a Photosmart sorozattal az otthoni munkát és szórakozást újradefiniáló termékcsaládot mutattunk be” – tette hozzá a vezérigazgató.
Vállalati Megoldások Divízió (EB)
A HP globálisan átnevezte Technológiai megoldások divízióját, amelyet ezentúl Vállalati Megoldásoknak (EB) hívnak majd. Az EDS vállalattal az év során lezajlott integráció eredményeképpen az EDS szolgáltatásait a továbbiakban a HP Vállalati megoldások divízióján belül a cég Vállalati szolgáltatások (ES) termékkategória néven nyújtja majd.
„Az integráció eredményeképpen a HP olyan globális ügyfelek – például a Sony Ericsson és a Nissan észak-amerikai részlegének – megbízását nyerte el, amelyekre a két vállalat külön-külön nem lett volna képes” – tette hozzá Hegedüs Gábor.
A nagyvállalati szerverek és tárolórendszerek termékkategória idei újdonságait a hatodik generációs ProLiant, illetve a nyár folyamán bemutatott, kifejezetten nagy teljesítménysűrűségű környezetbe szánt
ProLiant SL szervercsalád jelentette; ez utóbbi „csupasz” rendszerarchitektúrája rendkívül könnyű sín-tálca kombinációval váltja ki a hagyományos ház- és rack-kialakítást.
A szerverek és tárolók értékesítésének csökkenése ellenére számos vállalat és szervezet döntött a HP termékei mellett, így a vállalat tárolóeszközeit választotta a TEVA generikus gyógyszergyár új, debreceni kutató és fejlesztő központjának adattárolásához.
A HP Magyarország Kft.-t választotta a Lombard Lízing Zrt. is informatikai rendszere kialakítására, amelyet a HP a ProLiant szerverek legújabb, hatodik generációjára építve biztosított, garantálva ezzel a Lombard üzleti alkalmazásainak magas, 99% feletti rendelkezésére állását.
A HP szoftver termékcsoport a dokumentummenedzsment terén, illetve a Project Portfolio Management (PPM) szoftverrel ért el jelentős sikereket az év során. A PPM szoftverrel készült az MKB Bank fejlesztéseinek egységes nyilvántartására szolgáló - szeptember során üzleti díjjal elismert - alkalmazása is.
A vállalat ebben az évben is tovább bővítette portfólióját, így a nyár folyamán a nagyvállalati kategóriájú fájlkiszolgáló szoftverek vezető szállítójaként ismert IBRIX-et vásárolta meg, míg ősszel a hálózati eszközgyártó 3Com-ra tett ajánlatot a cég.
„A HP-t Magyarországon is számos nagyvállalat, pénzintézet választotta 2009-ben technológiai partneréül. Jóllehet az eszközbeszerzések, illetve fejlesztések szintje 2010 során várhatóan elmarad a korábbi években megszokottól, az év második felétől már érezhető javulásra számítunk” – mondta Hegedüs Gábor.
Személyi Számítógépek Divízió (PSG)
A HP 2009-ben megtartotta előző évi értékesítési darabszámát a zuhanó magyar személyi számítógép piacon. A vállalat tovább erősítette markáns jelenlétét a fogyasztói szegmensben, és új, a vásárlók igényire szabott termékcsaládokat vezetett be az év során.
Jóllehet a HP személyi számítógépekből származó árbevétele csökkent, a visszaesés mértéke korántsem volt akkora, mint a piac átlagos zuhanása. Az évet alapvetően a lefelé tolódó igények és a csökkenő átlagárak jellemezték mind az asztali, mind a noteszgépek területén: a vásárlók árérzékenyebbekké váltak, és döntéseik során inkább a kedvezőbb árú gépeket részesítették előnyben, ettől függetlenül év/év alapon a HP-nek mindkét területen sikerült megtartania, illetve enyhén növelnie piaci részesedését.
Ebben a sikerben fontos szerepet játszott, hogy a vállalat tavasszal Magyarországon ismét bevezette a Compaq márkát, amelynek megújult külsővel rendelkező gépei sikeresen helytálltak a válság közepette, és hozzájárultak a HP piacrészének megtartásához.
A Compaq irodai gépei különösen az árérzékenyebb kis- és középvállalatok között voltak sikeresek, míg a lakossági piac számára kínált portfólió, a Compaq Mini és a Compaq Presario család már megjelenésüket követően jelentős részét adták a teljes eladásnak.
A HP 2010-ben a termékpaletta további bővítését tervezi, izgalmasabbnál izgalmasabb eszközökkel kíván hozzájárulni mind a hatékonyabb munkához, mind a felhőtlen szórakozáshoz.
A piacon tapasztalható drasztikus átlagáresés ellenére a HP-nek sikerült tartani a 2008-as piaci átlagárat, ami azt jelzi, hogy a vállalat továbbra is erős pozíciót tölt be a közép- és felsőkategóriában.
A termékcsoportok megoszlását tekintve Magyarországon ma már háromszor annyi notebook talál gazdára, mint asztali gép: az értékesítés 75%-át a noteszgépek teszik ki, míg a desktop PC-k már csak 25%-ot adnak.
A HP eladásai ettől némileg eltérő képet mutatnak: 2009 során a vállalat eladásainak 60%-a volt notebook és 40%-a asztali gép. Az eltérés legfőbb oka, hogy a nagyvállalati és államigazgatási szegmensekben - ahol az értékesítésnek mintegy felét a HP mondhatja magáénak - még mindig jóval nagyobb kereslet mutatkozik az asztali eszközök, mint a mobil munkaállomások iránt.
E két szegmenst még a fogyasztói piacnál is erőteljesebben érintette a válság, ám szerencsére az ügyfeleknek itt sem kellett lemondaniuk a hatékonyabb és kevesebb energiát felhasználó megoldásokról: egyre több vállalat, illetve államigazgatási szervezet használja a HP vékonykliens-alapú, valamint virtualizációs megoldásait, így növelve az alkalmazások sebességét, valamint rendelkezésre állását, egyúttal csökkentve a költségeket.
A fővárosi Szent János kórházban például a HP vékonykliensei és pengeszerverei révén a számítógépek 99,9%-os rendelkezésre állása mellett 30%-kal sikerült csökkenteni az IT-költségeket, illetve mintegy 80%-kal a felhasznált energia mennyiségét. Az így megtakarított pénzt a kórház a diagnosztikai eszközök fejlesztésére és a betegellátásra fordíthatja.
„Alapvetően elégedettek vagyunk a PSG divízió 2009-es eredményeivel. Sikernek értékeljük, hogy 2009 során a HP nyereségességének feladása nélkül sikerült megtartanunk, illetve növelnünk piaci pozíciónkat” – mondta Takáts Kristóf, a PSG divízió vezetője. „A 2010-es évre vonatkozó piaci kilátások továbbra is bizonytalanok. Az üzleti oldalon a 2009-ben bevezetett költségcsökkentési lépések elhúzódására számítunk, amelyek következtében a számítógépek cseréje, vagy bővítése várhatóan továbbra sem fog prioritást élvezni. Ugyanakkor vannak olyan kivételes szegmensek is, amelyekben a cégek nem fogják kockáztatni a biztonságos működést, és várhatóan az év második felében már a beszerzések, cserék mellett döntenek. A HP pedig jövőre is tartogat még olyan termékújdonságokat és ötleteket, amelyek segítségével 2010-ben stabilan őrizheti piaci pozícióját és eredményes működését” – tette hozzá Takáts Kristóf.
Képalkotási és Nyomtatási Divízió
Mivel a Képalkotási és Nyomtatási Divízió 2008-ban mind szezonális, mind projekt alapon igen kiemelkedő évet mondhatott magáénak, ezért a 2009-es évnek egy magasabb bázisról vágott neki. Az év során a nyomtató-másoló piacon tevékenykedő cégek világszerte 15-25%-os visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni.
„A tintasugaras eszközök terén a HP-nek egy csökkenő piacon is sikerült növelnie a részesedését, amivel már a piac közel 50%-át mondhatja magáénak” – mondta Dr. Czinege László, a Képalkotási és Nyomtatási Divízió igazgatója.
A lézerkészülékek esetében a vállalat piacrésze csökkent, ez jórészt a piacon megtalálható alsókategóriás lézertermékek irreálisan alacsonyra zuhant árszintjének köszönhető, amelyeket a vásárlók már nem valós igények, hanem az alacsony ár miatt vásárolnak meg, a HP eladásai itt a piac valamivel több, mint egyharmadát adják. A nagy formátumú nyomtatók piacán a vállalatnak sikerült megtartania pozícióját, s a piac közel kétharmadát uralja.
A kellékanyagok területén volt a legkevésbé érezhető a csökkenés: a visszaesés a GDP-változás arányát követte. A HP kellékanyagai a kiterjedt és kiválóan működő partnerhálózatnak köszönhetően könnyen hozzáférhetők, így az ügyfelek bármikor egyszerűen pótolhatják a kiüresedett festékkazettákat.
A nyomtatási és képalkotási szolgáltatások viszont jelentős növekedésnek indultak az év során, a HP árbevétele megtöbbszöröződött ezen a területen, és számos magyar, illetve regionális ügyfél számára kezdett el ilyen szolgáltatást nyújtani.
Idén került megújításra a Kereskedelmi és Hitelbanknál a dokumentumkezelési szolgáltatás, mely 2005 óta működik. A régió legnagyobb ilyen jellegű szerződése garantálja, hogy a Bank a lehető leghatékonyabban használja ki eszközparkját, miközben magas minőségű dokumentumokat állít elő kedvező áron.
Az elmúlt év is bővelkedett termékújdonságokban. A lakossági szegmens számára a HP új Photosmart készüléksorozatának tagjai egyrészt a dinamikusan növekvő számú digitális fényképek kiváló minőségű otthoni kinyomtatását teszik lehetővé, másrészt a családok szórakoztatásának új platformjává válnak, a játékok, rajzok, színezők kinyomtatása révén a kézügyességet és a gyermekek kreativitását segítik elő.
A nyomtatók és többfunkciós eszközök közvetlen internetkapcsolata, illetve az érintőképernyős vezérlés segítségével a család bármely tagja PC vagy noteszgép közbeiktatása nélkül nyomtathatja ki fotóját, játékát vagy munkadokumentumát, míg a vezeték nélküli opcióval rendelkező készülékek tovább növelik a nyomtatás rugalmasságát. A Photosmart többféle tintát alkalmazó technológiája több árnyalatot, lágyabb átmeneteket és élesebb képet eredményez.
A grafikai piacon, mely a nagyformátumú eszközöket, a dekorációs nyomtatókat valamint a digitális nyomdagépeket tartalmazza, tovább folytatódott az analóg munkák digitális konverziója: a digitális gépek egyre nagyobb példányszámok esetén is kiszorítják az analóg technológián alapuló megoldásokat, illetve korábban soha nem látott minőségű egyedi nyomtatást tesznek lehetővé.
A HP web press megoldása forradalmasította a könyvnyomtatást és az újságkiadást is. Elkészült rajta az első kis példányszámú könyv, melyet gyorsan, magas minőségben és alacsony nyomatköltséggel lehet előállítani, így a jövőben az egyre inkább elterjedő kis példányszámú kiadványok elkészítésének elsősorban ez lesz a módja.
Fontos még megemlíteni, hogy az idén tovább bővült a kiskereskedelmi hálózatban a HP fotó nyomtató kioszk hálózata, így aki nem akar otthon fotónyomtatással foglalkozni, de fontos neki az azonnali eredmény, az választhatja ezt a megoldást is.
A jövőben a HP nem számít arra, hogy a lézeres, vagy a tintasugaras technológia a másik rovására terjeszkedjen. A tintasugaras készülékek nem csupán az otthonok nélkülözhetetlen kellékei, hanem havi 2-3000 nyomat alatt az irodai alkalmazások terén is költséghatékonyabb és környezetkímélőbb megoldást jelentenek, mint a lézertechnológia.
A HP által kínált egyszerű rendszerintegrálhatóság, a felügyelhetőség és a nyomatszámlálási opciók ideális irodai megoldássá teszik a tintasugaras készülékeket.
„Míg Európa egyes országaiban a HP képalkotási és nyomtatási üzletága jövőre már növekedésre számít, addig Magyarországon 2010 során sem bízunk jelentős javulásban. A nyomtatási piac további csökkenése mellett konszolidációra számítunk, és piaci részesedésünk megőrzésére törekszünk” – mondta Dr. Czinege László.
|