A Kirakat-Ipsos karácsonyi kutatása harmadik alkalommal vizsgálta a felnőtt magyar lakosság ünnepi vásárlási szokásait. A felmérés eredményei szerint idén kevesebben terveznek ajándékot vásárolni az ünnepekre, és enyhén nőtt azok száma, akik maximum 30 000 forintot szánnak a „Jézuskára”. A változó ajándékvásárlási szokásokat mutatja, hogy megnőtt az Interneten tájékozódók, valamint a web-áruházakban vásárlók aránya.
A Kirakat.hu termék-, ár-, és bolt-összehasonlításokat kínáló portál és az Ipsos Zrt. 1500 fő körében végzett reprezentatív kutatása idén is felmérte, hogy a felnőtt magyar lakosok mit vásárolnak karácsonyra, honnan és milyen formában tájékozódnak a megvásárolni kívánt termékkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, illetve mekkora összeget költenek az ajándékokra.
Idén kevesebb fa alá kerül ajándék, s az is olcsóbb lesz
Míg tavaly novemberben a lakosság 81 százaléka vásárolt ajándékot karácsonyra, idén ez az arány várhatóan 76 százalékra csökken. Míg 2008-ban a megkérdezettek 61 százaléka tervezett maximum 30 ezer forintot költeni az ajándékokra, idén már 66 százalék szeretné ebből az összegből megoldani az ajándékozást.
50 ezer forintnál többet már csak alig 6 százalékuk szándékozik költeni. Vagyis megállapítható, hogy a 2009-ben erőteljesen begyűrűző gazdasági válság, ha csak pár százalékponttal, de átrendezte a vásárlási hajlandóságot és szerényebbre hagyta a tervezett kiadásokat.
A rendszeres internet-használatnak a karácsonyi kiadások szempontjából jelentős szerepe van: 20 000 forint alatt nagyobb valószínűséggel költenek azok, akik nem használnak internetet, viszont a több mint 100 ezer forintos kiadást fontolgatók között az átlagnál többen vannak a világhálót használó felnőttek.
Megerősödött az Internet szerepe a tájékozódásban és a vásárlásban
A Kirakat-Ipsos közös kutatása szerint – azok között a felnőttek között, akik tavaly ajándékoztak vagy idén tervezik, körülbelül minden harmadik (37 százalék) tájékozódik előzetesen a megvásárolni kívánt ajándékról. A legfőbb információforrások változatlanul az áruházak akciós újságai (65 százalék), valamint egy-egy áruházi séta, nézelődés (56 százalék). Ismerőseink véleménye, illetve korábbi tapasztalataink nagyon fontosak: a válaszadók fele a környezetében élők véleményét kéri.
A legszembetűnőbb változás, hogy a tájékozódásban és a vásárlásban is jelentősen megnőtt az Internet szerepe, a tavalyi eredményekhez képest: már többen és gyakrabban nézelődünk a világhálón.
A megkérdezettek közül akik a tavalyi évben ajándékoztak, vagy az idén tervezik, s ehhez előzetesen tájékozódnak, 40 százalékuk idén a világhálóról gyűjti be a döntéshez szükséges információkat, szemben a tavalyi 31 százalékkal. Az internetezők majdnem fele hetente (45 százalék) látogat a netre ajándékvásárlás vagy az ezzel kapcsolatos információszerzés céljából.
Ez az arány 2008-ban még csak 35 százalék volt. Web-áruházakból a lakosság 8 százaléka rendelt az elmúlt egy év során, ők leginkább a 18-39 éves, érettségivel rendelkező budapestiek, valamint a közepes és magas társadalmi státuszúak köréből kerültek ki.
„Úgy látjuk, a rendszeres Internet-látogatók karácsonyi készülődése során egyre inkább jelen van a márkafüggetlen ár-összehasonlító oldalak látogatása, illetve a webes vásárlás. Ez a réteg általában többet is költ a karácsonyi ajándékok beszerzésére. A tendencia további stabil növekedését várom” - mondta Rácz István, a Kirakat.hu főszerkesztője.
A férfiak még mindig december 23-ára időzítik a vásárlást
Általában már novemberben elkezdünk tájékozódni a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatban, a döntést azonban jellemzően csak decemberben hozzuk meg. A Kirakat-Ipsos közös kutatása alapján a felnőtt lakosok jellemzően (72 százalék) az év utolsó két hónapjára hagyják az ajándékok megvásárlását. Az utolsó pillanatokra jellemzően a férfiak és a fiatalok hagyják a meglepetések beszerzését.
Általában igaz, hogy alkalmanként egy-két órát töltünk ajándéknézegetéssel (38 százalék), de minden harmadik megkérdezett csak egyetlen alkalommal (32 százalék) vág neki, és alig néhány üzletben próbálkozik.
Illatszer és ruházat a sláger
Az ajándéklista élén idén is a kozmetikai termékek állnak (52 százalék keres várhatóan ilyen meglepetést), amelyet elsősorban fiatalabb, és közepes életszínvonalon élő nők választanak.
Egyedül ennek az ajándéktárgynak a vásárlása növekszik majd a tavalyi vásárlási tervekhez képest. Ezt a tavalyihoz hasonlóan a ruházati cikk, könyv, gyermekjáték és CD, DVD követi, azonban ezekből várhatóan idén kevesebbet ajándékoznak majd, mint tavaly.
Bármi is kerüljön a fa alá, a felnőttek megpróbálnak örülni neki: 95 százalékunk sosem vitt még vissza karácsonyi meglepetést az üzletekbe – derül ki a Kirakat-Ipsos közös felméréséből.
A Kirakat-Ipsos karácsonyi kutatásának módszertanáról
A kutatás adatainak felvételét számítógéppel támogatott személyes interjúkkal [CAPI], az Ipsos Zrt. külön ez alkalomból indított omnibuszán végezte. A kutatás mintanagysága 1500 fő, amely nem, életkor, iskolai végzettség és településtípus szerint reprezentálja a 18 éves és annál idősebb magyar lakosságot.
|