A Henkel CEE azért hirdette meg a művészeti díjat, hogy támogassa az üzleti tevékenysége területén élő művészeket, és ez által hozzájáruljon a régió művészeti kultúrájának kibontakozásához – mondta Günter Thumser, a Henkel CEE elnöke.
A Henkel Art.Award 2009 díjra közel 840 alkotás érkezett be, Közép- és Kelet-Európa és Közép-Ázsia 31 országából. A beérkező pályaművek száma új rekordnak számít a Henkel Art.Award. nyolc éves történetében.
A nemzetközi szakemberekből álló zsűri döntése szerint, a művészeti díjat az idei öt döntős közül a boszniai születésű Mladen Miljanovic nyerte. A zsűri tagjai voltak Edelbert Köb, a bécsi MUMOK igazgatója; Jerica Ziherl, a rijekai Modern Művészetek Múzeumának igazgatója; Brigitte Huck, bécsi művészeti kritikus és kurátor; Zoran Petrovski, a skopjei Kortárs Művészetek Múzeuma, a „MOCA” film-, fotó- és videorészlegének vezetője, valamint Bencsik Barnabás, a budapesti Ludwig Múzeum igazgatója.
Mladen Miljanovicnak munkái egyértelműen kapcsolódnak a politikához és saját életrajzi hátteréhez. Mladen azon generáció tagja, amely gyerekként megtapasztalta a balkáni háborút, és amelynek tagjai rákényszerültek arra, hogy új irányokat keressenek egy tönkrement, elszegényedett, erkölcsileg és területileg is megosztott és elszigetelt országban – mondta Edelbert Köb zsűri elnök, a bécsi MUMOK igazgatója, elemezve a fiatal boszniai művésznek adott díj odaítélésének indoklásaként.
Mladen Miljanovic a belgrádi Művészeti Egyetemen és a Banja Luka-i Művészeti Akadémián végezte tanulmányait. Legutóbbi alkotásai között megtalálhatók többek között a „Holiday of discomfort”, a „Sit-no from I serve art” és az „Occupational therapy” című művek, melyeket korábban már Berlinben, Szarajevóban és Banja Lukában is kiállított.
Művészeti alkotásaiban szembeállítja a háborúban leggyakrabban használt szimbólumokat és motívumokat, kutatja és elmélkedik a szobák, helyiségek és városok történelmén, jelentőségén és helyzetén, miközben felhasználja a médiában használt eszközök széles skáláját.
A döntős pályaművek, beleértve a Henkel Art.Award. 2009. győztesének műveit 2009. november 26-29. között tekinthették meg az érdeklődők, a MUMOK Hofstallungen épületében.
A Henkel Magyarország Kft. 2008-ban 79,5 milliárd forint értékesítési árbevételt ért el, és év végi záró létszáma 671 fő volt. Legismertebb márkái például a Tomi, Biopon, Persil, Ceresit, Schwarzkopf, Loctite, Thomsit.
|