A MÁV Zrt. – mint a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. tulajdonosa – mai, 2009. november 5-i Igazgatósági ülésén jóváhagyta a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. által megvásárolni tervezett 25 darab korszerű villamos mozdony finanszírozását.
A MÁV Zrt. Igazgatósága ezzel hozzájárult ahhoz, hogy a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. – a hitelfelvétellel kapcsolatban lefolytatott közbeszerzési eljárás eredményeként – hitelt vegyen fel a mozdonyok szállítási szerződésében rögzített feltételekkel.
A MÁV Zrt. Igazgatóságának mai, TRAXX mozdonyok finanszírozást jóváhagyó döntését követően a tranzakciót a MÁV Zrt. felügyelőbizottságának, majd a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumnak (mint a MÁV Zrt. tulajdonosának) is jóvá kell hagynia. A szerződések aláírására ezt követően (várhatóan ez év decemberének elején) kerülhet sor az Európai Beruházási Bankkal és a KfW Bankkal.
Az ügylet finanszírozásának teljes hiteligénye 79,6 millió euró, azaz (270 Ft/euró árfolyamon számítva) 21,5 milliárd forint. A beszerzés finanszírozása 48%-ban az EIB (Európai Beruházási Bank), 52%-ban a KfW Bank részvételével történne.
Az Európai Beruházási Bank és a KfW Bank indikatív árajánlata a jelenlegi hasonló futamidejű hitelekkel összehasonlítva nagyon kedvezőnek mondható. A hitel futamideje 15 év, az első tőketörlesztés 2013 júniusában esedékes. A hitel fedezete a megvásárolni szándékozott mozdonyok lesznek, így állami, tulajdonosi (MÁV Zrt.) készfizető kezességvállalásra nem kerül sor.
Mint ismeretes, a MÁV Zrt. – mozdonypark-modernizációs programjának keretében – 2007. szeptember elején indított közbeszerzési eljárást 25 darab (plusz opcionálisan további 25 darab) korszerű, kétáram-rendszerű villamos mozdony beszerzésére. A mozdonyok kiválasztásának elsődleges szempontja a magas szintű műszaki megbízhatóság, a legalacsonyabb ár, valamint a legrövidebb szállítási határidő volt.
A kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárás lefolytatását, illetve ennek eredményeként az új, korszerű mozdonyok beszerzését a jelenlegi mozdonypark műszaki állapota és a változó piaci igények indokolták.
A 25 (plusz további 25) darabos mozdonybeszerzés az elöregedett mozdonypark lecserélését, a gépek rendelkezésre állási megbízhatóságának javítását célozza. A 25 darab TRAXX mozdony megvételéről (illetve további 25 darab opciójáról) a MÁV Zrt. még 2008 novemberében írt alá szállítási szerződést a Bombardier Transportation GmbH-val.
Az új mozdonyok főként a jelenleg használt V43-as mozdonyok egy részét fogják kiváltani. A beszerzés e mozdonytípus működtetésével és üzemben tartásával összefüggő költségek csökkentése tekintetében is jelentős lépés.
A TRAXX-ok számos olyan tulajdonsággal rendelkeznek, melyek számottevő megtakarítást jelentenek az üzemeltetés során. A jelenleg használt V43-as mozdonyoknál nagyobb teljesítményre képesek, ami jobb kihasználtságot eredményez.
Kevesebb villamos energiát használnak fel, mivel fékezéskor a generátorként dolgozó vontatómotorok által termelt energiát a mozdony képes visszatáplálni a villamos hálózatba. Az új mozdonyok révén lényegesen csökkennek a karbantartási költségek is, mivel az új mozdonyok futásteljesítménye két nagyjavítás között nagyobb.
A korszerű kétáram-rendszerű villamos mozdonyok – a nemzetközi forgalomban – alkalmasak lesznek a határokon átmenő vonatok továbbítására is. Sokcélú felhasználhatóságuk révén versenyképesebb szolgáltatás ellátását teszik majd lehetővé a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. részére, mind a vasúti személyszállítás, mind az árufuvarozás tekintetében.
A TRAXX-ok a tervek szerint elsősorban a minőségi távolsági és nemzetközi (határon túli) vontatási feladatok ellátása tekintetében növelik majd jelentősen a szolgáltatási színvonalat. Alkalmasak lesznek arra is, hogy – például az osztrák határátmeneteken – mozdonyváltás nélkül teljesítsenek szolgálatot.
A korábban megkötött szállítási szerződés értelmében az első mozdonyt a finanszírozási szerződés aláírásától számított 16 hónapon belül szállítja a Bombardier, így megérkezésére 2011. év elején lehet számítani.
|