Az Európai Bizottság 2005-ben indította el a HELP – A dohányfüstmentes életért programját azzal a célkitűzéssel, hogy segít a dohányzásról való leszoktatásban, valamint a rászokás megakadályozásában és nem utolsó sorban felhívja az európaiak figyelmét a passzív dohányzás veszélyeire.
A célok az elmúlt öt évben mit sem változtak, az eszközök azonban a technika és a trendek változását követve a célcsoport mindennapjaihoz és szokásaihoz igazodtak.
2009-től a HELP programot népszerűsítő platformok - a TV reklámoktól kezdve, az internetes hirdetéseken keresztül a kampány új weboldaláig – kiválasztásánál az interaktivitás és a fiatalok bevonása került a középpontba.
Ezért idén a kampány minden egyes elemében azok a leszokást segítő tippek állnak a középpontban, amelyekkel a HELP célcsoportját alkotó fiatalok egymásnak segítenek a káros szenvedély leküzdésében.
A tévéreklámok és a bannerek meghökkentő tanácsokkal hökkentik meg a szokásaikba feledkezett nézőket és az interneten szörfözőket, de egyúttal arra is felhívják a figyelmet, hogy valódi tippeket és ötleteket a HELP honlapján találnak.
Az oldalon bárki adhat ötleteket arra, hogyan lehet letenni a cigit, és elmesélheti a saját küzdelmének tapasztalatait is, hogy ezzel is erősítse azokat, akik éppen most készülnek erre.
HELP 2.0
A HELP honlapjára látogatók 2009-től már nem csak szakemberektől kérhetnek segítséget, hanem sorstársaik személyes történeteiből is erőt meríthetnek. Ugyanis saját leszokásának történetét, vagy leszokást segítő tippjét bárki feltöltheti a HELP honlapjára, vagy videóra rögzítheti a HELP rendezvényein. A honlapra a tippek főként olyan fiataloktól érkeznek, akinek már sikerült leszokniuk a dohányzásról.
Az egyik leggyakrabban emlegetett érv a leszokás mellett, hogy pénzt spórolhatunk meg, ha felhagyunk a dohányzással. Sokan említik azt is, ha füstmentes életet élünk, sokkal jobb lesz a közérzetünk. Ezen kívül az ötletekből az is kiderül, hogy a fiatalok többsége csöppet sem tartja menő dolognak a cigizést.
HELPISODES
Fiatal művészek készítették a program HELPISODES című rajzfilmjét is. A kifejezetten webre készített sorozat úgy szól a fiatalokhoz és mutat rá a dohányzás veszélyeire, hogy közben szórakoztat is.
Az olykor meghökkentő és humoros sorozat készítői arra törekedtek, hogy a fiatalokhoz a saját nyelvükön szóljanak, amelyet értenek, és ami tetszik is nekik. A mini site népszerűsítésében a hagyományos reklámeszközökön kívül a közösségi oldalak (pl. Facebook) és videomegosztó site-ok egyre nagyobb teret nyernek.
|