Partnerek


CMS, webshop, eCommerce, domain, hosting, SEO, SEM

Google Directory

Observer


NewsAgent


C-PRESS


Hirmutato


Hirlapom


Hirlapom





hírek személyre szabva

Napi sajtó


Hirlevél feliratkozás






Google
 


Tíz éven belül valósággá válhat az önállóan közlekedő autó

2009.10.26
A közelmútban indult útjára az Európai Unió SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), azaz a „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért” elnevezésű új projektje. A kezdeményezés legfontosabb célkitűzése a hosszú utakon és autópályákon önállóan közlekedni képes autókhoz szükséges technológiák kifejlesztése és tesztelése. E technológiák képesek lehetnek a közlekedés gyorsítására, a sofőrök kényelmének növelésére, a balesetek számának csökkentésére, az üzemanyag-fogyasztás optimalizálására és a CO2-kibocsátás mérséklésére.

Képzelje el, milyen lesz, amikor elhagyva az otthonát, felhajt az autópályára, majd automatikusan besorol a többi autó közé, amelyek normál sebességgel, konvojszerűen, mindössze néhány centiméterre egymástól haladnak. Pár perccel indulás után már el is engedheti a kormányt, és nyugodtan elolvashatja a reggeli újságot, telefonálhat, sőt akár TV-t is nézhet, miközben autója önállóan, biztonságosan és gazdaságosan eljuttatja a céljához.

Utópiának tűnik? Nem az, ha hiszünk azoknak a tudósoknak, akik szerint az ilyen típusú „közúti szerelvények” tíz éven belül valósággá válhatnak.

Az autóipar már régóta fáradozik preventív aktív biztonsági rendszerek, mint például a kipörgésgátló és a fékrásegítő kiépítésén. Az autógyártók azonban ennél sokkal tovább merészkedtek: olyan technológiákon dolgoznak, amelyek képesek a volán mögött ülő személy közbeavatkozása nélkül működni. Az autonóm vezetés néven ismert technológia azt jelenti, hogy a jármű képes átvenni az irányítást a gyorsítás, a fékezés és a kormányzás felett, és képes egy hasonló módon irányított járművekből álló konvojban közlekedni.

E technológiával felszerelt első tesztjárművek 2011-ben gördülnek majd fel a tesztpályákra. A járművek navigációs rendszerrel és egy, a vezető járművel kommunikáló adó-vevő egységgel lesznek ellátva. Mivel a rendszer az autókba van beépítve, a meglévő úthálózat mentén nem kell különleges infrastrukturális fejlesztéseket végrehajtani a rendszer használatához.

Vezető jármű
Az alapötlet szerint a rendszernek része lesz egy vezető autó, amely a megszokott módon közlekedik, és amelynek minden funkciója szabadon állítható. E járművet egy, az adott útszakaszt nagyon jól ismerő, tapasztalt sofőr vezeti majd. A vezető autó lehet például taxi, busz vagy teherautó. Minden egyes „közúti szerelvény” 6-8 járműből áll majd.

A céljához közeledő sofőr visszaveszi az irányítást a járműve felett, oldalirányba kiválik a konvojból, majd különállóan folytatja útját a célja felé. A konvojban maradt járművek zárják a létrejövő rést, és együtt folytatják tovább az útjukat.

Számos előny
Az ilyen „közúti szerelvények” nagy előnye, hogy a vezető jármű sofőrén kívül a többi vezető útközben, például munkába vagy hazafelé tartva, a vezetés helyett egyéb dolgait intézheti. A „közúti szerelvények” növelik a biztonságot és csökkentik a környezetszennyezést az egyedül közlekedő járművekhez képest alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásnak köszönhetően.

Ennek oka, hogy a konvojban közlekedő járművek nagyon közel haladnak egymáshoz, ami csökkenti a légellenállást. Az energia-megtakarítás várhatóan 20% körüli lesz, és az utak is jobban kihasználhatóvá válnak.

„A SARTRE projekt egy egyedi technológia-, tudás- és szakértelem-egyveleget hoz létre az európai ipar és egyetemek segítségével, célja pedig nem más, mint biztonságos, környezetbarát és hatékony „közúti szerelvények” kifejlesztése” – mondta Tom Robinson, a Ricardo UK Ltd. munkatársa, a SARTRE projekt koordinátora. „Mivel a technológia a járművek szintjén működik, a SARTRE projekt úgy próbálja meg megvalósítani a „közúti szerelvényekkel” elérhető potenciálisan nagyon jelentős biztonsági és környezetvédelmi előrelépéseket, hogy emiatt ne kelljen a közúti infrastruktúra fejlesztésére költeni.”

„Megértem, hogy sokak számára ez az elképzelés utópisztikusnak hat” – mondta Erik Coelingh, a Volvo Cars aktív biztonsági rendszerekért felelős részlegének műszaki igazgatója. „Azonban az ilyen típusú autonóm vezetési technológia megvalósításához semmilyen hókuszpókuszra és infrastrukturális beruházásra sincs szükség. Egyszerűen csak a már ma is létező technológiákat kell fejleszteni és adaptálni. Ezenfelül átfogó teszteket kell végrehajtanunk, hogy lássuk, meg tudunk-e felelni a magas szintű biztonsági elvárásainknak.”

A kutatók szerint a „közúti szerelvények” leginkább azon ingázók számára lehetnek majd hasznosak, akik mindennap nagy távolságokat tesznek meg autópályán, de a teherautók, helyi és távolsági buszok, furgonok és egyéb haszongépjárművek vezetői is élvezhetik majd e megoldás előnyeit.

Amikor a szerelvény tagjai találkoznak, az egyes járművek a navigációs rendszerük segítségével csatlakoznak a konvojhoz, és innen az „autonóm vezetés” program átveszi az irányítást. Amint a szerelvény a célállomásához közeledik, az egyes résztvevők ki tudnak állni a konvojból, és hagyományos módon haladhatnak tovább úti céljuk felé.

A SARTRE projektről
A SARTRE projekt jelentése Safe Road Trains for the Environment, azaz „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért”. A részben az Európai Bizottság által a 7. keretrendszer keretén belül finanszírozott SARTRE programot a Ricardo UK Ltd. vállalat vezeti.

A programban ezenfelül a következő vállalatok vesznek részt: a spanyol Idiada és Robotiker-Tecnalia, a német Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA), valamint a svéd SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation és Volvo Technology.

A SARTRE projekt célja jelentősen előremozdítani a személyszállítást „közúti szerelvények” (szakaszok) kifejlesztésével. A rendszert olyan prototípusok formájában fogják kifejleszteni, amelyek elősegítik a „közúti szerelvények” biztonságos közlekedését az autópályákon azok bárminemű módosítása nélkül, mégpedig úgy, hogy azok tökéletesen reagáljanak a szakaszhoz nem tartozó járművekre.

A projekt a közlekedés három kulcsfontosságú kérdésére, így a környezetvédelemre, a biztonságra és a túlterheltségre próbál megoldást találni, mégpedig úgy, hogy a vezetők kényelmének növelésével az általuk is jól fogadott technológiát honosít meg.

A SARTRE projekt célkitűzései a következőképpen foglalhatók össze:
1. Megfelelő szakasz-összeállítási stratégiák kidolgozása, amelyek lehetővé teszik a „közúti szerelvények” közlekedését autópályákon a meglévő infrastruktúra és műtárgyak módosítása nélkül.
2. A prototípus-rendszerhez szükséges technológiák fejlesztése és integrálása, hogy a kiválasztott stratégiák a valóságban is kipróbálhatók legyenek.
3. Annak bemutatása, hogy a szakaszok hogyan segíthetnek a környezetszennyezés csökkentésében, a biztonság fokozásában és a túlterheltség enyhítésében.
4. Annak bemutatása, hogy egy új üzleti modellel hogyan ösztönözhető az ilyen szakaszok népszerűsítése, és hogyan válhat ezen együttműködés előnyössé mind a vezető jármű, mind a résztvevők számára.

Amennyiben a SARTRE projekt valóban sikeres lesz, jelentős eredmények várhatók tőle. Becslések szerint autópályákon nagy sebességgel „közúti szerelvényekben” közlekedve akár 20 százalék üzemanyag-megtakarítás is elérhető a résztvevő járművek elrendezésétől és a köztük lévő helytől függően.

A biztonság is növekszik, hiszen csökken a vezetői hibák és a fáradtság okozta balesetek száma. A meglévő úthálózat kapacitása szintén nő, ez pedig egyben az utazási idők csökkenésével jár. A technológia használói számára különösen nagy vonzerőt jelent majd, hogy nem csak könnyebben, kiszámíthatóbban és takarékosabban juthatnak el a céljukhoz, hanem jelentősen több szabadidejük marad.

A SARTRE projekt hivatalosan 2009 szeptemberében indult, és három évig tart majd.

A SARTRE projektben részt vevő partnerekről
A Volvo Technology Corporation a Volvo Group egyik üzleti egysége. A Volvo Group a világ egyik legnagyobb, kereskedelmi célú szállítóeszközöket, például teherautókat, buszokat, építőipari gépeket, tengerészeti és ipari felhasználású hajtásrendszereket, valamint repülőgéphajtómű-alkatrészeket gyártó csoportja. Az 1927-ben alapított Volvónak ma mintegy 100 000 alkalmazottja van, 19 országban folytat termelést, és több mint 180 piacon van jelen.

A Volvo Technology Corporation innovációs vállalat, amely szerződéses alapon kutat, fejleszt és integrál új termékeket, üzleti koncepciókat és technológiákat a szállítás és a járműipar mechanikai és informatikai területein. A Volvo Technologies ügyfelei elsősorban a Volvo Group tagjai. Ezenfelül a Volvo Technology a közös kutatási programok keretében nemzeti és nemzetközi projektekben is részt vesz bizonyos stratégiai fontosságú területeken.

A svéd SP Technical Research Institute egy vezető nemzetközi kutatóintézet. Az SP intézet szorosan együttműködik ügyfeleivel a közös értékteremtés érdekében. A vállalat minden területen folytat innovációs tevékenységeket, így fontos szerepet játszik az ipar versenyképességének fokozásában és a fenntartható fejlődés megvalósításában.

A Ricardo plc egy vezető független technológiaszállító és stratégiai tanácsadó a közlekedés és a tiszta energiák területén. A vállalat mérnökeinek szakértelme a járműrendszerek integrálásától a vezérlők, elektronikai rendszerek és szoftverek telepítésén keresztül a legmodernebb hajtásláncokig és erőátviteli rendszerekig, a benzin, dízel, hibrid és üzemanyagcellás erőátviteli rendszerekig, valamint a szél- és árapály-erőművekig számos területre kiterjed.

A Ricardo plc a londoni tőzsdén jegyzett részvénytársaság, amelynek forgalma 2009-ben 178,8 millió font volt. A Ricardo a SARTRE projektben nagy-britanniai leányvállalatán, a Ricardo UK Ltd. cégen keresztül vesz részt.

A Robotiker-Tecnalia Technology Centre egy teljes körű K+F+I beszállító, amelynek szolgáltatásai és termékei a felmérések készítésétől a technológia-megfigyeléseken keresztül az új technológiákra építő vállalkozások elindításáig számos célra használhatók.

Legfontosabb tevékenysége azonban K+F projektek fejlesztése és technológiai tanácsadói feladatok ellátása. A Robotiker-Tecnalia a referenciapiacain öt részleggel van jelen, melyek az alábbiak: ENERGY, TELECOM, AUTOMOTIVE, INFOTECH és INNOVA. E felosztás lehetővé teszi, hogy a cég kutatásai kifejezetten e területeken tevékenykedő ügyfelei igényeinek megfelelő irányba haladjanak.

A vállalat fő célja, hogy kutatás és technológiatranszfer révén aktívan hozzájáruljon a fenntartható fejlődéshez. Az évek során a Robotiker-Tecnalia több mint 85 európai projektben vett részt, amelyek közül 24 még mindig folyamatban van.

Az IDIADA, az autóipar globális szereplője teljes körű megoldásokat nyújt autóipari fejlesztési projektekhez világszerte. Az IDIADA műszaki központja a spanyolországi Barcelona városától 70 kilométerre, délre található. Az összesen körülbelül 800 főt foglalkoztató cég számos leányvállalattal és irodával rendelkezik Európa és Ázsia számos országában.

Az IDIADA vállalat főbb szolgáltatásai: mérnöki fejlesztés, tesztelés és homologizáció. A mérnöki fejlesztés területén a vállalat leginkább hajtásláncokkal, környezetszennyezés-csökkentő megoldásokkal, zaj- és rezgéselemző rendszerekkel, járműdinamikai kérdésekkel, fékrendszerekkel, kifáradási és tartóssági problémákkal és passzív biztonsági rendszerekkel foglalkozik.

Az IDIADA vizsgálólétesítményeit a világ ilyen célú intézményeinek legjobbjaiként tartják számon, és a vállalat különösen híres a minőségről és az ügyfelei számára biztosított kiemelkedő szolgáltatásokról. Mivel a létesítményeket egyszerre több ügyfél is használhatja, a biztonság és az információk bizalmas kezelése kiemelkedően fontos. A területre jellemző időjárási viszonyok különösen alkalmassá teszik ezeket a létesítményeket a különféle tesztek végrehajtására.

Az RWTH Aachen University egyetem Institut für Kraftfahrzeuge (ika) intézete évszázados hagyományokkal rendelkezik az oktatás és a járműipari kutatások terén – legyen szó személyautókról, haszongépjárművekről, buszokról vagy motorkerékpárokról –, valamint a kapcsolódó területeken, például a forgalmi és környezetvédelmi (zaj, kipufogógázok stb.) feltételek terén. Az ika vezetője Lutz Eckstein okleveles mérnök, egyetemi tanár.

2009-ben az ika több mint 200 munkatársat foglalkoztatott. Az ika egyre inkább harmadik fél által finanszírozandó fejlesztési feladatokhoz kapcsolja a kutatási projektjeit. A tevékenységei elvégzését az ipar igényeinek megfelelően az alábbi részlegekre osztotta: Alváz – Karosszéria – Hajtáslánc – Akusztika – Elektronika – Vezetőtámogató rendszerek – Stratégia- és folyamatfejlesztés.

A Vezetőtámogató rendszerek részleg a nevében is szereplő rendszerek kifejlesztésével és alkalmazásával foglalkozik. A fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) első bemutatkozása óta az ika az egyik vezető független tesztlaboratóriummá vált a rendszerek alkotóelemeinek és széles körű alkalmazási lehetőségeinek tesztelése és tanúsítása terén.

Kapcsolódó weboldal

Sajtókapcsolat
Cég:Volvo













         
Kezdőlap    |    Cégismertetők    |    E-Sajttáj    |    Konferenciák    |    Kiállítások    |    Blogajánló    |    Kapcsolat

Rovatok:   Auto-motor  |  Belföld  |  Egészség  |  Gazdaság  |  IT  |  Környezetvédelem  |  Közlekedés  |  Kultúra  |  Média  |  Mobil  |  Sport  |  Távközlés

Sajttaj.hu © 2007-2024.   -   Sitemap    |   Médiaajánlat    |   Jognyilatkozat   


RSS   RSS


 freestat.hu mystat websas.hu
statgep.hu