Partnerek


CMS, webshop, eCommerce, domain, hosting, SEO, SEM

Google Directory

Observer


NewsAgent


C-PRESS


Hirmutato


Hirlapom


Hirlapom





hírek személyre szabva

Napi sajtó


Hirlevél feliratkozás






Google
 


Valóban jobb online nyelvet tanulni, mint hagyományos, tantermi keretek között?

2009.10.23
Erre a kérdésre kerestük a választ októberben Nagy Dénessel, az Eduverzum Virtuális Nyelviskolát üzemeltető Educomm vezetőjével. Szerinte a kérdés nem olyan egyértelmű, mint ahogyan azt az Edukreatív témája alapján várnánk. Cikkünkből kiderül, miért.

Milyen előnyei vannak az online tanulásnak a felhasználók számára a nyelvi képzések esetében?
– Alapvetően ugyanazokat az előnyöket tapasztalják a tanulóink, mint más online képzések esetében. A tanulók, vagy ha úgy tetszik, felhasználók egyrészt nincsenek helyhez kötve, másrészt az időbeosztásukhoz igazíthatják a tanulást, hiszen bármikor, bárhonnan elérik az Eduverzumot, csak bejelentkeznek, és onnan folytathatják a tanulást, ahol korábban abbahagyták.

Részben ezekből következik, hogy az online képzések igénybevétele általában anyagilag is előnyös a tanulók számára. A konnektivizmus előnyei az online tanulók számára egyrészt abban nyilvánulnak meg, hogy nem csupán egy tanteremnyi, hanem több száz/ezer tanuló közül választhatnak maguknak partnert a tanuláshoz, másrészt abban, hogy a lineáris tananyagokból kilépve az egész internetet tankönyvükké tehetik, és minden kérdésükre választ kapnak – vagy megtalálják vagy valaki (a tutor vagy a tanulótársuk) segít nekik.

Különösen cégek esetében fontos szempont, hogy az egymástól távol fekvő telephelyeken egységes tananyaggal és azonos követelményrendszer szerint tanulhatnak a tanulók, ráadásul egymással együttműködve, szerencsés esetben az is megoldható, hogy ugyanaz a tanár tanítsa egy cég budapesti, pécsi és debreceni munkatársait is.

Úgy gondolom, a nyelvtanulás tipikusan egy olyan terület, amely számára ideálisak az online keretek, az internet lényege a kommunikáció, és mi éppen azt tanítjuk az embereknek, hogyan kommunikáljanak, máshol nem is taníthatnánk, mint az interneten. A nyelvhez hasonlóan a számítógép-használatot és számos, elsősorban elméleti tantárgyat meg lehet(ne) tanulni kizárólag online keretek között, de láttam már virtuális személyi edzőt is.

A tanárnak is jobb online?
- Mi többnyire külsős tanárokkal dolgozunk, akik óraadóként tartják a nyelvórákat. Ha rövid távon gondolkozunk, a válaszom: nem. A tanárnak alkalmazkodnia kell az új felülethez, módszerekhez, módszertanhoz, tulajdonképpen meg kell tanulnia új környezetben tanítani, segíteni a tanulást. Ha úgy tetszik, át kell képeznie magát – tutorrá. Több szervezet foglalkozik ma már kifejezetten tutorképzéssel, ráadásul, mivel a virtuális tanulási környezetek segédprogramjai, keretrendszerei folyamatosan fejlődnek, a tanároknak is folyamatosan fejlődniük kell.

Hosszú távon azonban ezek a „hátrányok” eltűnnek, és átveszik helyüket az olyan előnyök, mint az áttekinthető és visszakövethető adminisztráció, a tananyagok gyors és egyszerű frissítésének, a külső tananyagok egyszerű, rugalmas, olcsó és gyors átadásának/használatának lehetősége. Nem is beszélve a tanárok oldalán is jelentkező „helyfüggetlenség” és hatékony időgazdálkodás előnyeivel. Néhány megtartott órát vagy egy alapos felkészítést követően a tanár számára is kitárul a világ, és olyan órákban lehet része a tanulóival, amilyenekre tanteremi környezetben korábban még nem volt példa.

Mi az, amit online nem lehet?
- Számos olyan szakma van, amelyek hagyományos keretek között történő tanulását ki lehet egészíteni elektronikus/online anyagokkal, előadásokkal, de elengedhetetlen a személyes jelenlét és a gyakorlati foglalkozás, hogy a tanuló megérintse azt, amivel foglalkozni fog, legyen az egy szerszám, egy gép vagy éppen egy másik ember. Ugyanakkor nem tartom kizártnak, hogy megfelelő szimulátorokkal néhány éven belül akár az orvosképzés gyakorlati oldalán is feltűnjön az online képzés.

Ami a nyelvtanulást illeti, a tanár-diák, diák-diák kommunikációs csatorna minősége olykor ingadozó, ez alatt a hangot és képet adatként továbbító hálózatot értem, amely hátrányosan befolyásolhatja a helyes kiejtés elsajátítását. Különösen egzotikus, távol-keleti, képírásos nyelvek esetében bizony nehezebb egy kezdő élete az online környezetben, egyrészt az írás, másrészt a helyes kiejtés elsajátítása igazán komoly motiváció hiánya esetén olykor igen lassú folyamat.

A kezdeti nehézségeket leküzdve, magasabb szinten viszont megtérül a befektetett idő. Középfokú kínai nyelvvizsgára például készült már fel nálunk tanuló. Őt egy kínai anyanyelvű külsős nyelvtanár tanította, Kínából, mondanom sem kell, hogy sokkal jobb minőségben és jóval olcsóbban, mintha itthon kerestünk volna valakit. A kezdeti nehézségek nem tűntek fel egy kedves hölgy tanulónknak, aki Görögországban él, és egy magyar anyanyelvű, budapesti görögtanár tanította korábban, a tanárnő és az anyanyelvi környezet együttese rendkívül gyors fejlődést eredményezett.

Az Eduverzumban hogyan tudják motiválni a tanulókat?
– Ez egy nagyon jó kérdés, és megmondom őszintén, nem találtunk még olyan motivátort, ami minden tanulónál működik. Természetesen, ez a hagyományos oktatásban sincs másképp, hiszen van, aki azért tanul, mert céltudatos, van aki azért, mert szeret, egyeseket jutalom, másokat pedig büntetés kilátásba helyezésével lehet „rávenni” a tanulásra. Nincs ez másképp virtuális tanulási környezetben sem. A költségtérítéses online tanfolyamok során a motivációs eszközök alapvetően megegyeznek a hagyományos felnőttképzésben alkalmazott eszközökkel, csak a hangsúly tolódik el egy picit.

Az online tanulásban – és ez különösen igaz az általunk nyújtott ingyenes képzésekre – a legfontosabb a belső motiváció, vannak olyan felhasználóink, akik képesek minden egyes feladatsort megoldani újra meg újra, míg mindenütt legalább 90%-os eredményt nem ér el, és nem egy-két leckéről beszélünk, hanem van, aki már a 120-nál tart.

A belső motivációs hangot erősíti fel a heti értesítő, melyet a modulokra beiratkozott tanulóknak küldünk. Az értesítő célja, emlékeztetni a tanulót, hogy tanulnia kell és segíteni, hogy pontosan onnan tudja folytatni a tanulást, ahol korábban abbahagyta.

A heti hírekről, újdonságokról, új funkciókról e-mailben értesítünk minden felhasználót, ez szintén az emlékeztetés egy módja, ezekkel a hírekkel azokat is elérjük, akik ugyan regisztráltak az Eduverzumba, de valami miatt nem kezdtek még el tanulni.

Azt tapasztaltuk, hogy a személyes kapcsolatfelvétel lehetősége, a magas szintű rendelkezésre állás és a tanári konzultáció vonzza a felhasználókat. Mióta van rendszeres konzultáció, 30-40%-kal emelkedett az Eduverzum napi látogatottsága.

Fizetős csomagjaink keretében további külső motivátorokat tudunk aktiválni, ilyenek a delegáló szervezet által kilátásba helyezett jutalmak (pl. prémium, előléptetés, egyéb jutalom) és büntetések (pl. tandíj-visszafizetési kötelezettség).

Gyakran azt is nehéz motiválni, aki fizet egy tanfolyamért, pedig azt gondolnánk, hogy az előre kifizetett tandíj megteszi a hatását. A tanulók alapvetően motiváltabbnak érzik magukat az online tanfolyamokon, mivel könnyebb más programjaikkal összeegyeztetni a tanulást, legyen szó akár munkáról, akár szabadidőről. Úgy gondolom, vannak olyan emberek, akik számára az online nyelvoktatás egyszerűen nem működik, de a többség akar és tud is élni a lehetőséggel.

Kapcsolódó weboldal

Sajtókapcsolat













         
Kezdőlap    |    Cégismertetők    |    E-Sajttáj    |    Konferenciák    |    Kiállítások    |    Blogajánló    |    Kapcsolat

Rovatok:   Auto-motor  |  Belföld  |  Egészség  |  Gazdaság  |  IT  |  Környezetvédelem  |  Közlekedés  |  Kultúra  |  Média  |  Mobil  |  Sport  |  Távközlés

Sajttaj.hu © 2007-2024.   -   Sitemap    |   Médiaajánlat    |   Jognyilatkozat   


RSS   RSS


 freestat.hu mystat websas.hu
statgep.hu