Az eddigi tapasztalatok alapján a krízis elsősorban a könyvvizsgálók tanácsadói ágazatát érinti, mivel az utóbbi 3 negyedévben lecsökkentek a vállalatfelvásárlási tranzakciók és az ahhoz kapcsolódó átvilágítási és értékelési munkák.
Emellett a törvényi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálatot is érinti a jelenlegi gazdasági helyzet: a munka fokozottabb körültekintést igényel, míg a vállalatok minden téren igyekeznek költségeiket csökkenteni. Ebben a helyzetben a négy legnagyobbat követő nemzetközi könyvvizsgáló cégek felé fordulhat a figyelem, melyek a magas szakmai színvonal mellett rugalmasabb árképzéssel tudnak a megrendelők elvárásainak megfelelni.
A szakma által megkövetelt megfelelő minőségű munka elvégzése (a normák betartása, részletes dokumentáció, stb.) ugyanakkor behatárolja a könyvvizsgálatra fordítandó idő mennyiségét és ezáltal a szolgáltatás díját is.
„Szignifikáns különbségek csak akkor lehetnek ezen a téren, ha a könyvvizsgáló cég rosszul mérte fel a könyvvizsgálói munka időráfordítását, vagy ha az árat tudatosan irreálisan alacsony szinten határozza meg. Ez utóbbi ellentétes a Kamara etikai szabályzatával.” – nyilatkozta Bohus Gabriella, a Mazars könyvvizsgáló partnere, a Könyvvizsgálói Kamara etikai bizottságának elnöke.
Hosszabb távon a négy legnagyobb könyvvizsgáló cég (Big Four) piaci részesedése csökkenhet, hiszen a szakmában többen azt várják, hogy a költségcsökkentési törekvések következtében egyre inkább fokozódik az igény a közepes méretű, nemzetközi tudásbázissal rendelkező, magas színvonalú munkát végző, de kedvezőbb árszínvonalú könyvvizsgáló cégek szolgáltatásai iránt.
Ugyanakkor ez a folyamat a Big Four piacvezető szerepét nem fogja megkérdőjelezni, hiszen általános tapasztalat szerint a legnagyobb nemzetközi cégek leányvállalatainak kötelező az anyavállalati könyvvizsgáló választása, és van olyan gondolkodásmód is, hogy a beszámolók megbízhatóságát növeli a külső felhasználók előtt, ha azt a Big Four egyike hitelesíti. Sokan pedig tartanak attól, hogy egy esetleges könyvvizsgálóváltás esetén az újnak mindent ismét el kell magyarázni az üzleti tevékenységtől kezdve, a számviteli rendszereken át a belső ellenőrzésig, mely jelentős többletmunkát adna az amúgy is leterhelt pénzügyi apparátusnak.
Bohus Gabriella elmondta: „Ilyen piaci körülmények között a Mazars arra törekszik, hogy alternatívát nyújtson a komparatív szolgáltatások nyújtása terén, aminek alapja a széleskörű szakmai tudás, a minőségi szolgáltatás, a rugalmasság és az ügyfél igényeihez való alkalmazkodás.”
Dr. Fekete Zsuzsa, a Mazars audithoz kapcsolódó szolgáltatásokért felelős igazgatója hozzátette: „Az utóbbi hónapok mélyrepülése után a vállalati felvásárlások területén némi élénkülés tapasztalható a nyári hónapokban.” A tőkeerős, és a válságot átvészelő cégek számára ugyanis most érdekes lehetőségek is adódnak. A forráshiányos és a megfelelő lépéseket elmulasztó társaságok kárára új piacok, ügyfelek szerzése válik lehetővé.
Ennek formája lehet egy cég, vagy egy üzletág megvásárlása, esetleg hasonló profilú cégek egyesülése, ezáltal a piaci pozíció megerősítése. Másik lehetőségként bizonyos vállalkozások megfontolhatják egy üzletáguk, és/vagy ügyfélkörük egy jelentősebb részének eladását és az abból származó bevétel felhasználását a megmaradó, stratégiai tevékenységük finanszírozására. Mindezek olyan különleges események egy cég életében, melyek speciális tudást és tapasztalatot igényelnek.
|