A Magyar Nemzeti Bank 2005-ben indította útjára a „magyarok szerepe a világ műszaki-tudományos fejlődésében” elnevezésű emlékérme-sorozatát.
A sor eddigi tagjai:
- 2005: százéves az első magyar postaautó (Csonka János)
- 2006: Ford T-modell (Galamb József, Farkas Jenő)
- 2007: Libelle, az első sikeres magyar repülőgép (Adorján János)
- 2008: Telefonhírmondó (Puskás Tivadar)
A mostani érmével a sorozat öttagúra bővült.
A Bánki-érme előlapján a kötelező érmeképi elemek (1000 forint értékjelzés, Magyar Köztársaság felirat, BP. verdejegy és a 2009-es verési évszám) mellett a Bánki-féle vízturbina stilizált ábrázolása található.
A hátlapon Bánki Donát portréja, valamint a „Bánki Donát”, az „1859-1922”, az „a Bánki-féle vízturbina feltalálója” feliratok láthatók. A jobb alsó sarokban Bitó Balázs tervezőművész mesterjegye található.
Az emlékérme négyzet alakú, 75% réz és 25% nikkel ötvözetéből készült, súlya 14,0 gramm, szélessége 28,43 mm, széle sima. Az emlékpénzből 20 000 darab készül, ebből 10 000 ún. proof technikával.
|