„Az új pénzügyi év elején a Henkel is megérezte a tartósan kedvezőtlen gazdasági környezet hatásait, így üzletágaink rendkívül vegyes eredménnyel zárták 2009 első negyedévét” – nyilatkozta Kasper Rorsted, a Henkel igazgatóság elnöke. „Két üzletágunk, a Mosó- és háztartási tisztítószerek, valamint a Kozmetika továbbra is jól teljesített, azonban az Adhesive Technologies üzletág megszenvedte a főbb ügyfeleinél világszerte tapasztalható nehézségeket.”
Rorsted hozzátette: „Nem vagyunk elégedettek a 2009-es pénzügyi év kezdetével. Meg vagyunk azonban győződve arról, hogy az időben meghozott ellen intézkedéseinknek és a szilárd pénzügyi helyzetünknek köszönhetően kilábalunk a nehéz gazdasági környezetből, és erősebbek leszünk, mint korábban.”
2009 első negyedévében a Henkel árbevétele 3,1 százalékkal 3258 millió euróra nőtt az előző év azonos negyedévéhez képest. A növekedés annak tudható be, hogy a Henkel 2008 áprilisában a National Starch üzleti területeit vásárolta fel. Az árfolyamok és a felvásárlások/befektetésmegszüntetések hatásának kiszűrésével számított szerves árbevétel 7,0 százalékkal csökkent a nehéz gazdasági környezetben.
Az árfolyamhatások kiszűrése után az árbevétel növekedése 3,8 százalék volt. A vállalat három üzletágának üzleti fejlődése igen vegyes képet mutat. Miközben a fogyasztói termékek üzletágai, a Mosó- és háztartási tisztítószerek, valamint különösen a Kozmetika üzletág továbbra is jól teljesített: 0,4 illetve 3,5 százalékos szerves növekedést ért el, az Adhesive Technologies üzletág megszenvedte a főbb ügyfeleinél világszerte tapasztalható nehézségeket. Ezek okozták a szerves értékesítés 18,2 százalékos visszaesését.
Elsősorban az Adhesive Technologies üzletág jelentős eredménycsökkenésének tudható be, hogy az üzemi eredmény (EBIT) 31,7 százalékkal, a 2008. első negyedévi 320 millió euróról 218 millió euróra csökkent. Az egyszeri bevételek/kiadások és átszervezési költségek hatásának kiszűrésével korrigált üzemi eredmény (korrigált EBIT) 26,1 százalékkal, az előző év első negyedévi 318 euróról 235 millió euróra csökkent.
Az árbevétel-arányos üzemi eredmény 6,7 százalék volt, miközben a korrigált árbevétel-arányos üzemi eredmény 10,1 százalékról 7,2 százalékra csökkent. Mindkét eredmény nagyrészt az Adhesive Technologies üzletág jelentős nyereségcsökkenésének tudható be.
A Henkel Ecolab érdekeltségek 2008 novemberi eladása miatt a befektetések hozama 19 millió euróról 0 millió euróra esett vissza. A nettó kamatráfordítás értéke 14 millió euróval 38 millió euróról 52 millió euróra nőtt. Ennek oka elsősorban a National Starch üzleti területek vételárának finanszírozása miatti magasabb nettó tartozásállomány. A pénzügyi műveletek eredménye így összességében tovább csökkent, mínusz 19 millió euróról mínusz 52 millió euróra. Az adókulcs 27,1 százalék volt.
Az alacsonyabb üzemi eredmény és a pénzügyi eredmény csökkenése miatt a negyedév adózás utáni eredménye 45,7 százalékkal, 223 millió euróról 121 millió euróra csökkent. A 4 millió euró kisebbségi részesedéssel az adózás utáni eredmény 117 millió euró volt (az előző év azonos negyedévében 219 millió euró).
A negyedév korrigált adózás utáni eredménye a kisebbségi részesedések után 130 millió euró volt, szemben az előző év első negyedévének 218 millió eurós eredményével. Az elsőbbségi részvényenkénti eredmény 0,51 euróról 0,28 euróra csökkent.
A korrigált érték 0,31 euró, szemben az előző év azonos negyedévének 0,51 eurós eredményével.
Fontosabb részesedés
Az Ecolab Inc. vállalatban birtokolt részesedésének 2008 novemberi eladása óta a Henkelnek nincs fontosabb részesedése.
Árbevétel- és nyereség-előrejelzés 2009-re
A Henkel várakozásai szerint a reálgazdaság és a pénzügyi szektor jelenlegi nehéz piaci feltételek a teljes 2009-es évben megmaradnak. Nehéz előre jelezni az általános gazdasági környezetet és annak jövőbeli fejlődését. Ennek ellenére a Henkel biztos abban, hogy (az árfolyamok és felvásárlások/leválasztások hatásától megtisztított) szerves árbevétel-növekedése felülmúlja piacai növekedését.
A működést érintő számos olyan intézkedést vezettek már be, amelyektől a Henkel a fejlődés lendületének növekedését várja. Ezek az intézkedések, illetve a nyersanyagok árának csökkenése segíti majd az egyszeri bevételek/kiadások és átszervezési költségek hatásának kiszűrése utáni üzemi eredmény (EBIT) és az elsőbbségi részvények hozamának (EPS) növekedését. Amint a piaci helyzet lehetővé teszi a megfelelően alátámasztott előrejelzések elkészítését, a Henkel a teljes 2009-es évre vonatkozóan közzéteszi mennyiségi várakozásait.
2009 második negyedévére a Henkel azt várja, hogy fogyasztói üzletágai tovább folytatják az első negyedévben tapasztalható erőteljes növekedést. Az Adhesive Technologies üzletágban a Henkel enyhe javulást vár 2009 első negyedévéhez képest.
|