A PSZÁF folyamatosan figyelemmel kíséri a devizahitelesek terheinek mérséklését célzó, pénzügyminisztériumi és banki megállapodások megvalósulását, figyeli a hirdetéseket, kiemelten a hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások (illetve azok ügynökeinek) hirdetési tevékenységét, hogy az megfelel-e a szabályoknak.
A PSZÁF 49 pénzügyi szervezet panaszkezelési tevékenységét vizsgálta 2008-ban, a tapasztalatokról hamarosan ajánlást ad ki.
A Felügyelet felmérést indított a hitelintézetek által alkalmazott általános szerződési feltételek egyoldalú módosításának gyakorlatáról. A tapasztaltak alapján a PSZÁF jogszabály-módosítást kezdeményezett.
A Felügyelet helyszíni ellenőrzést tartott a karácsony előtti áru-hitelnyújtási gyakorlatról, mely illeszkedett a Kormány „Csillagszóró II. téli fogyasztóvédelmi ellenőrző programjához”. A témavizsgálat megállapította, hogy valamennyi vizsgált áruhitelezési ponton a hitel-visszafizetési képességet megfelelően ellenőrizték, az ügyfeleket nem bíztatták anyagi lehetőségeiket meghaladó hitelfelvételre, és megkövetelték a hirdetményekben előírt összes feltétel fennállásának igazolását.
A PSZÁF 2008 őszén jelentette meg az első Braille írással készült pénzügyi kiadványt a vakok- és gyengén-látók számára, amely többek között az alapvető pénzügyi szolgáltatásokról tartalmazott hasznos információkat.
A pénzügyi ismeretek terjesztése céljával a PSZÁF több pályázatot is meghirdetett:
- A középiskolai tanárok pénzügyi-gazdasági ismereteinek fejlesztése érdekében, „a pénzügyi ismeretek oktatása a 9-12. évfolyamon tanító tanárok továbbképzésében” címen kiírt pályázat magába foglalja az oktatóanyag elkészítését, annak akkreditálását, valamint 250 pedagógus ingyenes képzését.
- Az „Internet biztonsági és internetbanki oktatóprogram-modell” elnevezésű pályázat eredményeképpen középiskolás tanulók internetbanki felhasználóként ismerkedhetnek meg a banki műveletekkel és a kapcsolódó biztonsági elemekkel.
A lakosság pénzügyi ismereteinek fejlesztése érdekében összefogott a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a PSZÁF, így készült például a pesti és vidéki Est lapokban rendszeresen megjelenő pénziránytű cikksorozat is. A Felügyelet közösen a Miniszterelnöki Hivatallal, az MNB-vel, a GVH-val és a Bankszövetséggel nagy példányszámú lapok pénzügyi mellékleteinek elkészítéséhez nyújtott anyagi és szakmai támogatást (pl. Nők Lapja, Meglepetés című hetilapok).
A PSZÁF sok hasznos, fogyasztók eligazodását segítő tájékoztatót jelentetett meg honlapján:
- A pénzügyi válság hatására, a Felügyelet ügyfélszolgálatán megnövekedett a betétek és befektetések biztosítottságára vonatkozó személyes és telefonos érdeklődések száma. A Felügyelet összegyűjtötte internetes honlapján „A betétek biztonsága” címen a leggyakrabban előforduló kérdéseket és arra adott válaszokat.
- A Felügyelet frissítette a devizahitelekről szóló kiadványát, és elkészítette a betétvédelemről szóló brosúrát. E kiadványok – melyek a Felügyelet honlapján megtalálhatóak – nyomtatott formában is megjelentek, és hitelintézeteknél, fogyasztóvédelmi szervezeteknél, békéltető testületeknél, illetve a PSZÁF Ügyfélszolgálatán lehet hozzájutni.
- A Felügyelet folyamatosan aktualizálta honlapján a különböző pénzügyi szolgáltatásokat, termékeket bemutató összehasonlító táblázatokat, és elkészítette a Start-számlákat („babakötvény”), valamint az Adósságrendező hiteleket bemutató új táblázatokat, tájékoztatókat.
- A Felügyelet a jogszabályváltozásokkal összhangban aktualizálta honlapján a teljes hiteldíj mutatóról szóló tájékoztatóját, illetve új tájékoztatót jelentetett meg az egységesített betéti kamatláb mutatóról.
- 2008 márciusában a nyugdíj- és járadékszolgáltatásokról indított tájékoztatási akciót, amelynek keretében a honlapon teljes körű áttekintést adott a magánnyugdíj-, az önkéntes nyugdíjpénztár, a nyugdíj célú járadékok, illetve a lakásért életjáradék termékekről és az azokkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról.
- A Felügyelet internetes honlapján kialakította a „MÁV-ÁBE információk” menüpontot, ahol a Biztosítóval kapcsolatos fontos dokumentumokat, tudnivalókat jelenítette meg.
- 2008. szeptember 1-től életbe lépett a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló új jogszabály, erről és a Felügyelet panaszkezelési eljárásában bekövetkezett változásokról külön tájékoztatót adott ki a PSZÁF.
- Tavaly ősszel az éves kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (kgfb) szóló kampányhoz igazodva frissítette tematikus honlapját.
- A karácsonyi fogyasztási hitelekkel kapcsolatos fokozott érdeklődés következtében aktualizálta a Fókuszban a fogyasztási hitelek című internetes oldal tartalmát. A Felügyelet 2008 novemberében vezetői körlevéllel hívta fel a hitelintézetek és fogyasztási hiteleket kínáló pénzügyi vállalkozások figyelmét arra, hogy kereskedelmi kommunikációjukban ne buzdítsák a fogyasztókat anyagi lehetőségeiket meghaladó, felelőtlen hitelfelvételre, és fordítsanak kiemelt figyelmet ügyfeleik hitelképességének vizsgálatára. Emellett a Felügyelet a fogyasztók figyelmét is felhívta a honlapján közzétett tájékoztatójában, hogy megfontoltan költekezzenek az ünnepek előtt, és a karácsonyi bevásárlás miatt ne sodorják magukat túlzott adósságokba.
A fogyasztóvédelemi szabályok fokozott betartása érdekében fontos lépés volt, hogy tavaly ősz óta a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Felügyelet szorosan együttműködik.
|