Az AccountAbility non-profit szervezet és a világ egyik legjelentősebb CSR tanácsadó cége által elkészített lista szerint a Vodafone építi be legsikeresebben a felelős üzleti gyakorlat alapelveit a stratégiájába és a működésébe. Kezdeményezéseik széles köre – a fejlődő országok számára kifejlesztett mobil banki szolgáltatástól a különböző témákban szervezett érintetti párbeszédekig – megtalálható nemzetközi CSR jelentésükben.
Accountability Rating top10
Vodafone
General Electric
HSBC
France Telecom
HBOS
Nokia
EDF
Suez
BP
Royal Dutch/Shell
Az Accountability Rating rangsor megmutatja, hogy a legjelentősebb vállalatok mennyire tartják fontosnak társadalmi, gazdasági és környezeti kihívásaik hatékony kezelését, hogyan építik be üzleti stratégiájukba, mennyire vonják be érintettjeiket a döntési folyamatokba.
Idén kevés kivétellel minden vállalat szélesítette társadalmi felelősségvállalási tevékenységét. Többen is közülük már nemcsak felismerik és mérséklik hatásaikat, hanem olyan megoldásokat is keresnek, melyekkel meglévő termékeiket és szolgáltatásaikat a társadalmi-környezeti kihívások mentén tudják fejleszteni, sőt új termékfejlesztéseik is e kihívásokra adott válaszok.
„A vállalatok elkezdték komolyan venni a CO2-kibocsátással kapcsolatos elvárásokat, és társadalmi hatásaikat is alaposabban megvizsgálják. Egy átlagos vállalat ma már felismeri a társadalmi és környezeti hatásainak többségét. A kihívást az jelenti, hogy felépítsék azt a rendszert, ami lehetővé teszi a vállalat számára, hogy üzleti előnyt is kovácsoljon a felismerésből.” – emelte ki Mark Line, a Csrnetwork igazgatója.
Az felmérés főbb megállapításai:
- Az európai központú vállalatok a legelszámoltathatóbbak, megelőzve az ázsiaiakat és az amerikaiakat.
- A francia vállalatok egyre inkább “veszélyeztetik” a britek vezető szerepét a felelősségvállalásban.
- A vállalatok többsége (78%) közzéteszi környezeti teljesítményére vonatkozó célkitűzését, de csak fele közli azt is, hogy mikor fogja azt elérni.
- 75% jelentett szén-dioxid kibocsátásáról, de csak 43% számolt be annak csökkenéséről.
„Újra azt láthatjuk, hogy a világ legnagyobb vállalatai folyamatosan átláthatóbbá válnak.” – állapítja meg Dr. Simon Zadek, az AccountAbility ügyvezetője. „Sok-sok apróbb kezdeményezést indítottak el a vizsgált vállalatok, melyek előtt most az a kihívás áll, hogy olyan szintet érjenek el, hogy valódi megoldást tudjanak nyújtani a társadalom legfőbb problémáira.”
A magyar vállalatok eredményeivel összevetve elmondhatjuk, hogy az anyavállalatok minden téren jobb eredményt értek el magyarországi leányaiknál. Leginkább a vállalatirányítás és a kitűzött konkrét célok átláthatóságára igaz ez a megállapítás, de a két lista közötti átlagos 13 pontnyi különbség is jól mutatja a lemaradást. Feltűnő az is, hogy míg több multi is (GE, ING, Tesco, Ford) – magyar nyelvű publikációk hiányában – a magyarországi lista végén kullog, anyavállalatuk széles körű CSR teljesítménye alapján a nemzetközi lista élmezőnyébe került.
Több országban is készültek helyi listák, a bolgár és portugál listák élén a helyi energiaszolgáltatók (EDP, Overgas) végeztek, a török, orosz, dél-koreai, olasz és görög listákra pedig még várni kell.
|