A tavalyi 10%-os bővülés után a 2008-as gazdasági évben kiváló, az iparági átlag feletti 17%-os forgalombővülést ért el a HP Magyarországon. A remek eredményhez mindhárom üzletág dinamikus bővülése hozzájárult. A HP a következő évben a stabil, kiszámítható fejlődésre koncentrál, és szolid növekedésre számít.
„A 2008-as évre kitűzött céljainkat maradéktalanul teljesítettük: a technológiai megoldások és a nyomtatási üzletágak növelték részesedésüket a TOP 200 cégeknél, míg a kis- és középvállalkozások esetében új partnerprogramjaink járultak hozzá a hatékonyabb és gyorsabb kiszolgáláshoz. A HP jövőre is stabil partnere kíván lenni ügyfeleinek, s az eredmények megőrzésére törekszik.” – mondta Hegedüs Gábor, a HP Magyarország vezérigazgatója a vállalat 2008-as eredményeit ismertetve. „A személyi számítógép üzletág piacán 2008-ban ért be a HP tudatos márkaépítése: az év közben bevezetett Pavilion sorozat értékesítése a kiváló minőségnek és a remek ár-érték aránynak köszönhetően minden várakozásunkat felülmúlta.” – tette hozzá.
Technológiai megoldások üzletág (TSG)
A HP Magyarország Technológiai megoldások üzletága az idén a vállalat árbevételének 51%-át adta, s 14%-os növekedésének üteme közel kétszerese az előző évinek.
Iparági megoszlás tekintetében a pénzügyi szolgáltatók 20 százalék, míg az ipari vállalatok szegmens 25 százalék részesedési aránnyal bírt. A pénzügyi szolgáltatók szegmensben elsősorban a HP Integrity családra és az adattároló megoldásokra mutatkozott nagyobb kereslet, illetve mind több pénzintézet tér át a pengeszerverekre és alkalmaz virtualizációs megoldásokat. A pénzintézetek egyúttal a legnagyobb megrendelői a legújabb szoftveres megoldásoknak is.
Az ipari vállalatok körében számos kiemelkedő projektet nyert el a HP, így a vállalat végezte az MVM Zrt. hálózati és szerver infrastruktúrájának korszerűsítését, illetve részt vett az MVM ITIL-folyamatainak kialakításaiban is.
Az év egyik legjelentősebb megrendelései közé tartozik az Égáz-Dégáz Zrt, valamint a Főgáz Zrt. által alkalmazott SAP vállalatirányítási rendszer bevezetése és a Sanofi-Chinoin gyógyszergyár szerver-infrastruktúrájának fejlesztése.
A telekommunikáció és média iparág szerepe továbbra is erős maradt, 2008-ben 27 százalékos arányt tett ki. Örömteli, hogy az iparágban megfigyelhető csökkenő telekommunikációs beruházások mellet az egyébként sem alacsony HP telekom rendszerintegrációs projektek értéke 3,5-szeresége nőtt 2008-ban a 2007-as pénzügyi évhez képest.
A HP élen jár az iparági kezdeményezések, illetve a magyar innovációs ötletek megvalósításában. Az elmúlt évben ezért a HP az első között csatlakozott a megalakuló Mobilitás és Multimédia Klaszterhez, amelyben nemzetközi és magyar nagyvállalatok mellett több tucat egyetem és kis- és középvállalkozás is részt vesz. A klaszter célja, hogy lehetőséget biztosítson a KKV-knak és a felsőoktatási intézményeknek a jövő média- és telekommunikációs szolgáltatásainak kialakítására, egyúttal támogassa a szakmai műhelyekben létrejövő új ötletek megvalósítását és európai elterjesztését.
Az államigazgatási és kormányzati szegmens eladásai 2008-ban is az előző évivel megegyező, 28 százalékos részesedést tettek ki. Ez az előző pénzügyi évhez viszonyítva 18% árbevétel növekedést jelent és tovább erősítette a HP vezető piaci pozícióját a közszolgáltatásokban alkalmazott hardverek területén. A terület legjelentősebb fejlesztései az e-kormányzati fejlesztésekre dedikált EKOP, TIOP és TÁMOP (EU-s) forrásaiból valósultak meg, amelyek a minél több közszolgáltatás elektronizálását tűzték ki célul.
A következő évre a HP a megkezdett projektek folytatását, az egységes kormányzati informatika és távközlés megteremtését várja.
A Technológiai megoldások üzletág árbevételének 33%-át adó nagyvállalati szerverek és tárolórendszerek termékkategória főleg a pengerendszerek növekvő eladásának köszönheti sikerét. A HP több jubileumot is ünnepelt 2008-ban: a vállalat 15 éve vezette be a ProLiant szervercsaládot, amelyből napjainkig világszerte mintegy 15 millió darab fogyott, s Magyarországon is több mint 100.000 darabot értékesített elsősorban bankoknak és telekommunikációs vállalatoknak – a szerverek 30%-a pedig még ma is üzemben van.
A ProLiant szerverek mellett negyedszázados születésnapját ünnepelte a HP első UNIX alapú operációs rendszere, az 1983-ban bemutatott HP-UX 1.0. Az utód, a ma alkalmazásban lévő HP-UX 11i számos nagyvállalat üzlet-kritikus alkalmazásának az alapját képezi. Ugyancsak fontos mérföldkőnek számított világszerte és Magyarországon is számos nagyvállalat és közület esetében a korábbi mainframe alkalmazások átköltöztetése HP Integrity szerverekre, ezek közül is kiemelkedik a Dunaferr migrációja a HP megoldására.
A HP Szoftver termékcsoport elsősorban a dokumentummenedzsment terén ért el sikereket, s 5 százalékos részesedéssel zárt Magyarországon.
A HP Szolgáltatások termékcsoport idén 63 százalékos arányt ért el a termékek közötti árbevétel-megoszlásban, s ezzel döntően hozzájárult a TSG jó eredményéhez. A szolgáltatás-értékesítés nemzetközi szinten is kiemelkedő eredményeket mondhat magáénak. Egyrészt az Európát, Afrikát és a Közel-Keletet is magában foglaló EMEA régió biztonsági szolgáltatásokból származó árbevételének több mint felét a magyar piac adta, másrészt a HP Magyarország csapata egy világújdonsággal is előrukkolt; egy olyan dokumentumvédelmi eljárást dolgozott ki, amely segítségével bármely dokumentumról eldönthető, hogy eredeti, vagy másolt példánnyal állunk-e szemben. A találmányt mind az európai, mind az amerikai szabadalmi hatóságok bejegyezték, így jövőre a HP egy piacképes terméket szeretne kidolgozni a magyar mérnöki újdonságból.
Jubileumot ünnepelt a HP CarePack hazánkban: a termékekhez járó szolgáltatási/garanciaszerződések száma 2008-ban érte el a 100.000-et, sőt, év közben még ezt az értéket jóval meg is haladta. Magyarország ezzel a sikerrel az EMEA országok közt az 1. helyen áll az összesített CarePack szerződések értékesítésében. Ugyancsak örömre ad okot, hogy a Hálózati szolgáltatásokban a Cisco-termékek eladásai több mint 150%-os növekedést tudhatnak magukénak.
„2009-ben elsősorban az állami és a nagyvállalati szektor további IT-modernizációs projektjei adják majd az üzletág forgalmának jelentős részét, míg a sztenderd termékeket piacán a közepes vállalkozások forráshiányai, illetve a kialakult gazdasági helyzet miatt enyhe forgalomcsökkenésre számítunk.” – mondja Hegedüs Gábor.
Személyi számítógépek üzletág (PSG)
A HP Személyi számítógépek üzletágának magyarországi árbevétele nőtt a legnagyobb mértékben 2008-ban a többi üzletághoz viszonyítva: az üzletág az előző évhez képest 30%-os növekedést ért el, ráadásul az árbevétel mellett ugyanekkora mértékben nőtt az értékesített termékek darabszáma is, amely elérte a 100.000-es értéket.
A piacon tapasztalható folyamatosan csökkenő átlagárak mellett elért kiváló eredmény egyértelműen jelzi, hogy nem a nagy mennyiségben eladott, alacsony árú termékek tették ki az éves értékesítés zömét, hanem a vásárlók inkább a prémium kategóriás, emelt szintű szolgáltatást nyújtó eszközöket választották.
Ehhez a kiemelkedő eredményhez jelentősen hozzájárult a már előző években is tapasztalt noteszgépek iránti folyamatosan élénkülő kereslet. Míg a hazai piacon darabszám tekintetében már 70%-ban noteszgépek kerülnek értékesítésre, az elmúlt évben a HP nagyságrendileg ugyanannyi hordozható számítógépet értékesített, mint asztali PC-t.
A HP Magyarországon és a régióban is piacvezető a vállalati szektorban, kimagasló piaci részesedéssel bír az asztali számítógépek és különösen a professzionális munkaállomások, valamint a vékonykliensek piacán. A nemrég megjelent blade PC is azon megoldások egyike, amelyben a HP élenjáró gyártó kíván lenni, s amely tovább erősíti ügyfelei elégedettségi mutatóit.
A lakossági piac számára a nyár végén bevezetésre került, Pavilion névre keresztelt notebook-család várakozásokon felüli sikereket aratott.
A HP már a széles marketing kampánnyal megtámogatott bevezetési időszakban is komoly értékesítési eredményt ért el egy olyan termékkörrel, amely ár-érték arányban azóta a fogyasztók egyik kedvencévé vált, noha felsőkategóriás eszköz lévén nem tud és nem is akar a teljesítmény és minőség rovására a legolcsóbb lenni a piacon. A consumer termékkörök bővítése folyamatosan zajlik és reményeink szerint a jövő évben tovább szélesedik a paletta izgalmasabbnál, izgalmasabb termékekkel.
„Elégedettek vagyunk a PSG üzletág 2008-es eredményeivel.” – mondta el Takáts Kristóf, a Személyi számítógépek Üzletág igazgatója. „Az ideálisnak nem igazán mondható piaci körülmények és az egyre fokozódó konkurencia harc ellenére is sikerült a nyereségességünket növelve, a terveinket túlszárnyaló árbevétel és darabszám növekedést elérnünk és megőriznünk piaci pozíciónkat. Bár a piaci előjelek nem feltétlenül bíztatóak a jövőre nézve, a HP tarsolyában rejlő termékújdonságok, innovációk segítségével 2009-ben is hasonlóan jó eredményeket várunk PSG vonatkozásban.” – tette hozzá.
Digitális nyomtatás és képalkotás üzletág (IPG)
A Digitális nyomtatás és képalkotás üzletág is igen sikeres évet mondhat magáénak: figyelembe véve az összes importőr összegzett forgalmát, az üzletág 16%-al magasabb eredményt ért el az előző év hasonló időszakának értékénél.
A növekedés jelentős mértékben a kellékanyagoknak tudható be, mert általános tendencia, hogy a HP erősségének számító középkategóriában egyre magasabb az egy nyomtatóra jutó másolatszám. Ennek az oka, hogy a skála alsó végén a kis otthoni nyomtatók vannak, melyek igen alacsony áron, gyakran valós használati igény nélkül kerülnek megvásárlásra, és így értelemszerűen keveset használják őket.
A felső végén pedig azok a nagy fénymásolók vannak, melyeken szintén csökken a nyomatszám, mert a korábbi intenzív centralizálás visszaütött, és a felhasználók nem hajlandók nagyobb távolságra menni a nyomatért.
Ugyancsak irodai tendencia, hogy a felhasználók kezdik tudatosan átalakítani a nyomtatók és a multifunkciós készüléke, az MFP-k arányát. Korábban ugyanis egyes esetekben túlzó, akár 100%-os mértékben kialakított MFP flottát nem lehet teljes mértékben kihasználni, hiszen az irodai dokumentumok 95%-a elektronikusan jön létre, és csak kinyomtatásra kerül, ám a készülékek egyéb funkcióit a felhasználók így alig veszik igénybe, s csak oda telepítenek MFP-t, ahol ez igazán szükséges.
A specializált nyomtatási területek növekedése sokszorosan meghaladja az átlagosat: 60% feletti mértékben nőtt a nagyformátumot kezelő, a dekorációs és a digitális nyomdagépek eladása. A növekedés részben a technológiaváltásnak köszönhető, amely révén gyorsabban, olcsóbban és egyszerűbben lehet előállítani ezeket a speciális nyomatokat, mint korábban.
Növekvő figyelmet kapott a Nyomtatási és Képalkotási üzletág részéről a nagyvállalati szegmens, ahol a flottaértékesítés és a kellékanyag
keretszerződések mellett az üzemeltetési konstrukció is előretört, melyet mind a HP Magyarország Kft., mind a kiemelt partnerek biztosítani tudnak. „Az eddig megkötött, közel 20 üzemeltetési szerződés után jövőre legalább háromszor ennyit szeretnénk.” – tette hozzá Dr. Czinege László, az üzletág igazgatója.
|