Partnerek


CMS, webshop, eCommerce, domain, hosting, SEO, SEM

Google Directory

Observer


NewsAgent


C-PRESS


Hirmutato


Hirlapom


Hirlapom





hírek személyre szabva

Napi sajtó


Hirlevél feliratkozás






Google
 


Nem fog az idő a fesztiválokon

2008.11.05
A Szigetnél kétszer idősebb fesztiválok népszerűsége is töretlen.

A nemzetközi fesztiválmezőnyben vitathatatlanul a legnagyobb fesztiválok között tartják számon a Szigetet, az élmezőny prominens eseményei között. Minden idők legjobb Sziget Fesztiválja volt a 2008-as, az immáron 16. alkalommal megrendezett esemény 6 napja elérte a - 2005-2006-ban 7 nap alatt beállított - 385 ezres látogatói rekordot.

A 16. alkalommal megrendezett Sziget ’középkorúnak’ mondható a hasonló jellegű, de még hosszabb múltra visszatekintő külföldi rendezvényekkel összevetve. Európa legrégebbi és legnagyobb ilyen jellegű fesztiváljai brit Glastonbury és a dán Roskilde alapításuk óta töretlen sikernek örvendenek. Jelentős különbség, hogy miközben a Glastonbury és a Roskilde fesztiválra 220-230 euróért árulják a fesztivál teljes időtartamára szóló jegyeket, addig a Sziget hetijegyek 120-150 (elővételben 100-120) euróba kerültek, s a napijeggyel 32 eurós árért lehetett bejutni a rendezvényre. Emellett jelentős eltérés, hogy a brit és a dán fesztivál mindössze egy hosszú hétvégig (3 nap) tart, szemben a Sziget – 5+1 napos programjával.

Közös vonások
Úgy tűnik a nagy fesztiválok hasonló pályát futnak be szerte a világon: egyszerű, olcsó és barátságos zenei összejövetelekből egyre komfortosabb, profittermelésre képes, tömegeket vonzó rendezvényekké alakulnak. „A nagy fesztiválok népszerűségének és növekedésének kulcsa, hogy az egyedi programszerkezetet – a nagy koncertek mellett kisebb színpadokon ’rétegzenei’ szereplők és sokfajta színházi, és egyéb kulturális program ötvözése - megtartva folyamatosan bővülhet zenei kínálatuk.

Másrészt a fellépők megválasztásakor az aktuális irányvonalak követése a friss nemzetközi és helyi ’húzónevek’ szerepeltetésével elérhető, így mindig van lehetőség az újabb korosztályok bevonására látogatóként, s nem mellesleg a korábban megtalált korosztályok számára is bővül a zenei paletta.„ - összegezte Takács Gábor a Sziget Kft ügyvezető igazgatója.

A megújulás természetes velejárója e folyamatnak. Egy rendezvény palettájának összeállítása, változtatása stratégiai döntés. A Sziget már egy Európa-szerte ismert brand, mely ebben a korosztályban az egyik legerősebb Magyarországgal összekapcsolt image elem. Ennek felépítése mögött ott áll az elmúlt 15 év munkája.

A kivívott népszerűség nagyon sok elemből tevődik össze, amelyben a zenei program, a magyar és külföldi fellépők aránya, a sokszínűség, a magyar fővárosban nyaralás, a különleges helyszín mind-mind lényeges összetevők. Ezekkel együttesen lehet elérni, hogy évente 30-35 ezer fiatal külföldi úgy dönt, ezt a fesztivált választja a nyári európai kínálatból, s az ideutazásra, programra, vendéglátásra itt költ Magyarországon.

A nagy nevek – Glastonbury fesztivál: 38 éve rendezték meg először
Európa vezető fesztiválja a leghosszabb múltra visszatekintő, Nagy-Britanniában megrendezett, Glastonbury fesztivál, amely „kortárs előadó-művészeti fesztivál”-ként határozza meg magát. Az 1970-ben - pontosan Jimi Hendrix halálának napján - életre kelt egynapos fesztivál, az angol hippi mozgalom Woodstockjaként vonult be a történelembe.

Az első rendezvény családias hangulatban, 1500 résztvevővel zajlott, s a szomszédos farmról érkező reggeli tej már benne foglaltatott az 1 (azaz egy) fontos belépő árába. A másodízben megrendezett fesztivált szeptember helyett már a nyári szezon egyik júniusi hétvégéjén rendezték, s azóta is tartja magát ez az időzítés. A háromnapos rendezvény másodízben ingyen, a támogatók és szponzorok adományaiból megrendezve, több mint tízezer látogatót vonzott.

A fesztivált Worthy Farmon, az Avalon-völgy többhektáros területén rendezték meg először, azóta a rendezvény területe többszörösére bővült. A helyszín a mitológia iránt érdeklődők számára külön vonzerőt és érdekességet jelent, hiszen a legenda szerint ezen a vidéken temették el Arthur királyt. A rendezvény - szellemiségét kifejezve - a kilencvenes évek elejéig a nukleáris fegyverkezés ellenességével tűnt ki, később a nemzetközi környezetvédő mozgalom támogatója lett. A 2000-es években a korábbi zenei irányzat mellett már a tánczenék is egyre nagyobb teret kaptak a programban.

Ennek ellenére évről-évre több ezerrel nőtt a látogatók száma, s néhány alkalommal az érdeklődés ugrásszerű növekedését a rendezvény csak egy-egy pihenőév beiktatásával tudta követni, mely alatt az infrastruktúrát az elvárásoknak megfelelő szintre fejlesztették. Az utóbbi időszak egyik legnagyobb kihívása volt a több mint százezer hétvégére érkező látogató lakókocsijának, sátrának biztonságos elhelyezése.

A léckerítéssel körülvett helyszínre még ez évben is több ezer „potyázó” juthatott be ingyen, a 134.000 hétvégi jegyes, és a 37.500 tiszteletjeggyel rendelkező látogató (személyzet, fellépők) mellett. A rendezvény népszerűségét jellemzi, hogy a fesztivál belépőit évek óta interneten értékesítik, s idén 112.000 jegyet sikerült eladni alig 3 óra alatt, azelőtt, hogy a szervezők a fellépőket nyilvánosságra hozták volna, pedig a belépő díja magyar szemmel borsosnak mondható. A jegyárak 2003-ban lépték át a 100 fontot, 2008-ban 155 fontba kerültek.

A látogatók jelentős része a szigetországon belülről érkezik, de a külföldi látogatók aránya a program és a fellépők nemzetközi összetételéhez hasonlóan növekszik.

Roskilde - 1971-ben volt az első alkalom
Dánia legnagyobb rockfesztiválja, a Roskilde szinte egyidős brit társával. Az 1971 óta megtartott fesztivál egyedülálló struktúrában működik, napjainkban is alig huszonöt ember szervezi, s a fesztivál ideje alatt a teendők nagy részét több ezer önkéntes látja el. A fesztivál évek óta napi százezres tömeget vonz, a teljes program összesen több mint kétszáz fellépőt takar, többségükben dán előadókat, valamint nemzetközi sztárokat.

A fesztivál megjelenése óta időről időre fellángoltak a viták a rendezvény előnyeit és hátrányait illetően, de az egyre emelkedő nézőszám - melyet 2000 körül több éven keresztül limitált jegyeladással, ’csupán’ 70- 80 ezer bérlet értékesítésével igyekeztek kordában tartani -, bizonyította a rendezvény létjogosultságát. A rendezvény legnagyobb kérdését mindig az időjárás alakulása jelenti, hiszen az egész napos esőzés és a nyomában keletkező sártenger nem egyszer húzta már keresztül a szervezők számításait, s alakította át a programokat.

A hőskorszakban a program mintegy 20 koncertet jelentett, mára a koncertek 6 színpadon hallhatók, s zenei eseményeken túl, mozi- és táncsátrak, vitafórumok, filmvetítések és sportrendezvények színesítik a programot. A fesztiválon kiemelt szerepet kapnak a humanitárius szervezetek, amelyek az elmúlt 34 év során 85 millió dán koronát gyűjtöttek össze az iraki háború áldozatainak, az Amnesty Internationalnek, illetve a WWF-nek.

Kapcsolódó weboldal

Sajtókapcsolat













         
Kezdőlap    |    Cégismertetők    |    E-Sajttáj    |    Konferenciák    |    Kiállítások    |    Blogajánló    |    Kapcsolat

Rovatok:   Auto-motor  |  Belföld  |  Egészség  |  Gazdaság  |  IT  |  Környezetvédelem  |  Közlekedés  |  Kultúra  |  Média  |  Mobil  |  Sport  |  Távközlés

Sajttaj.hu © 2007-2024.   -   Sitemap    |   Médiaajánlat    |   Jognyilatkozat   


RSS   RSS


 freestat.hu mystat websas.hu
statgep.hu