Jelentős lépést tett a MÁV Zrt. és a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. a vasútbiztonság növelése érdekében: ez év szeptemberében a mozdonyvezetők időszakos vizsgáztatásában megjelent a mozdonyszimulátor és az elektronikus tesztrendszer, melyek a korábbinál hatékonyabb és korszerűbb módon értékelik a megszerzett tudást és annak alkalmazását. A közlekedés biztonságát jelentősen javító fejlesztés révén az új, komplex elektronikus vizsgáztatási rendszer mintegy 4200 mozdonyvezető ismetereit méri fel az év végéig.
A MÁV-csoport vasútvállalatai nagy hangsúlyt fektetnek a közlekedésbiztonság fenntartására, így a mozdonyvezetők képzésére, valamint a már megszerzett tudás szinten tartására és fejlesztésére. A MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. mozdonyvezetőinek – egyebek mellett a vasúti közlekedés biztonságának szempontja miatt – időszakonként (a hatályos előírások alapján kötelezően, kétévente) számot kell adniuk mozdonyvezetői tudásukról és vasútforgalmi ismereteikről.
Az oktatás és a számonkérés színvonalának, valamint a közlekedés biztonságának további emelése érdekében a MÁV Zrt. Baross Gábor Oktatási Központ (BGOK), a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt., és a MÁV Zrt. szakemberei közös projektet valósítottak meg.
A számítógépes, teszten és szimulációs gyakorlatokon alapuló tesztrendszer magában foglalja a mozdonyvezetői tudás forgalmi és műszaki ismeretanyagát, valamint dokumentálja a vizsgaeredményeket is. Az új, objektív vizsgáztatási rendszer bevezetésével a valós kompetenciák mérésére került a hangsúly.
A szimulátor bevezetése a mozdonyvezetők oktatásába és vizsgáztatásába hosszú előkészítő és fejlesztő munka eredménye. A szimulátoros vizsgáztatás előzményeként a mozdonyvezetők képzése is átalakult.
A BGOK, a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. és a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág szakembereinek közös munkája eredményeként az oktatás mellett korszerűsítették a teszt- és vizsgarendszert, mely utóbbi új elemmel, a szimulátorral bővült. A berendezés mobil változatai – a számítógépes tesztrendszerrel együtt – a vizsgák alkalmával immár megjelennek a vizsgahelyszíneken, s a vizsgákat megelőzően a mozdonyvezetőknek még gyakorlásra is van lehetőségük.
Európa egyik legmodernebb mozdonyszimulátor-rendszerét, azaz két hordozható szimulátort és egy helyhez kötött kabinszimulátort – mely a magyar fejlesztési projektben a MELIS (Mozdonyok Elektronikus Interaktív Szimulátora) fantázianevet kapta – korábban uniós közbeszerzési eljárás keretében szerezte be a MÁV Zrt.
A szimulátorok a mozdonyvezetők képzésében kiemelt szerepet kapnak. A szabályok helyes begyakoroltatásán túl segítenek az előre nem látható szituációk kezelésében, ezáltal a helyes döntési reakciók is könnyebben rögzülnek. A BGOK által bevezetett, modulrendszerű mozdonyvezetői képzési programon belül kiemelt szerepet kapott az ún. vezetéstechnikai modul. Az ehhez használt szimulátorok segítségével a gyakorlatban lehet elsajátítani a mozdonyvezetői munka egyes elemeit, ugyanakkor a váratlan forgalmi helyzetek begyakorlására is mód nyílik. A berendezések alkalmasak mind a dízel, mind a villamos mozdonyok vezetésének gyakorlására.
A rendszer illeszkedik a nemzetközi gyakorlathoz: a tényszerű összehasonlítás azt mutatja, hogy a fejlett nyugat-európai (az osztrák, a német, a svájci) vasutak képzési és vizsgáztatási rendszerével egyenértékű, és teljesíti az Európai Unió „a közösségi vasúti rendszereken mozdonyokat és vonatokat működtető mozdonyvezetők minősítéséről” szóló (2007/59/EK számú) irányelvének szakmai ajánlásait is.
|