A földgázüzemű járművek használata nem csak társadalmi szempontból jár előnyökkel, de pénzügyileg is nagyon hasznos az ügyfél számára. Az alacsonyabb költségek mellett kisebb a fogyasztásuk a hagyományos járművekénél, és a metánhajtású modellek beszerzését sok országban pénzügyileg is ösztönzik.
A földgázhajtású járművek építése Olaszországban szinte hagyománynak számít, és a nyolcvanas évek óta elsőbbséget élvezett az Iveco környezetbarát modelljeinek fejlesztése során. Az Iveco Európában vezető e technológia terén, amelyet számos különböző járműtípus esetében alkalmaz, főleg városi feladatokra tervezett teherautóknál, furgonoknál és buszoknál.
Az Iveco modellekben megtalálható motorok az Euro V és EEV szabványoknak tökéletesen megfelelnek, és jelenleg is rendkívül alacsony a károsanyag-kibocsátásuk. A földgázüzemű motorok károsanyag-kibocsátása azonban már a – nehéz áruszállítókra és buszokra 2013-tól alkalmazni kívánt – Euro VI szabványban rögzített határértékeket is megközelíti, esetenként pedig túl is teljesíti. Ez azt jelenti, hogy az Iveco már ma birtokában van a következő évtized technológiájának.
Földgázüzemű FPT motorok
A háromutas katalizátorral felszerelt, földgázüzemű FPT motorokban sztöchiometrikus égést (azaz egyes lambda-értéket, kémiailag pontos üzemanyag-levegő arányt) biztosító rendszer működik, amelyet hosszú éveken keresztül teszteltek benzinmotoros könnyűkategóriás szállítójárműveken. Ezt a rendszert az különbözteti meg egyéb megoldásoktól, hogy képes alkalmazkodni a használt gáz összetételéhez, így a károsanyag-kibocsátás mindig alacsony marad, ráadásul mindez a motor teljesítményére nincs negatív hatással.
Az előbefecskendezésnek köszönhetően a zajterhelés is kisebb, mint a hasonló méretű dízelmotorok esetében. Az EU Fideus (Freight Innovative Delivery of Goods in European Urban Space – innovatív áruszállítás az európai városi térben) projektje során végzett kísérletek során megállapították, hogy ezek a járművek kifejezetten alkalmasak városi felhasználásra, és esetükben nincs szükség további hangszigetelési intézkedésekre.
Eurocargo és Stralis CNG – sokoldalúság és erő a környezet védelmében
A hannoveri kiállításon mutatkozott be a nagyközönség előtt az Eurocargo CNG, amelynek prototípusait már tesztelték különböző hulladékgazdálkodási feladatok során Spanyolországban. A jármű sorozatgyártása 2009-ben indul el.
A CNG motor a közepes méretű járműveket tartalmazó család 11 és 16 tonna közötti tömegű, rövidfülkés verzióihoz lesz választható. Az Eurocargo CNG bal- és jobbkormányos kivitelben is készül majd.
A 6 literes, 16 szelepes, kifejezetten földgázüzemre kifejlesztett FPT Tector motor teljesítménye 200 LE (147 kW). Ez a motor hatsebességes Allison hidrodinamikus automata, vagy hat-, illetve kilencsebességes ZF kézi váltóval rendelhető.
A hannoveri kiállításon bemutatkozott modell, az ML160E20 elektromos retarderes ZF 9S75 TD kézi váltóval és hat gáztartállyal volt felszerelve. E jármű átlagos hatótávolsága városi körülmények között 400-450 km. A modell kiegészítői közé tartozik a függőleges kipufogócső, valamint a 305/70R19.5 abroncsok.
A Stralis CNG típusokat hathengeres, 24 szelepes, 8 literes, 272 LE (200 kW) teljesítményű FPT Cursor motor hajtja, amelynek erejét egy hidraulikus retarderrel ellátott, hatsebességes Allison S3200 hidrodinamikus automata váltó juttatja el a kerekekhez. Az alváz 6x2 hajtásképletű, rövid tengelytávú (4200 mm), kormányozható középső tengellyel, és 8 darab, akár 450 km hatótávolságot biztosító gáztartállyal rendelkezik.
Daily CNG – környezetbarát, kompromisszumok nélkül
A Daily CNG, az Iveco könnyűkategóriás földgázhajtásos járműve, mely megbízható, biztonságos és rendkívül kényelmes mind a sofőr, mind az utasok számára.
A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni.A termékcsaládnak számos tagja van: minibuszok, furgonok, felépítmény nélküli típusok szimpla vagy dupla kerekekkel a hátsó tengelyen, különböző tengelytávú és fülkemagasságú változatok, 3,5 tonnától 6,5 tonnáig terjedő össztömegű járművek, egyszerű, vagy 6+1 fő szállítására alkalmas dupla fülkés verziók. Valamennyi modellben közös azonban a háromliteres, turbófeltöltős, négyhengeres, 16 szelepes, 136 LE (100 kW) teljesítményű FPT F1C CNG motor, amelynek nyomatéka a hatsebességes kézi váltón vagy az Agile automatizált váltón keresztül jut el a hajtott kerekekhez.
A szokványos üzemanyag-mennyiség tengelytávtól függően 220 vagy 272 liter, mely öt gáztartályban oszlik el. Igény szerint felszerelhető még egy hatodik tartály is, amellyel a teljes kapacitás 250, illetve 302 literre növelhető. Az egy feltöltéssel megtehető távolság – a kiegészítő tartály felszerelésével – akár 340 km is lehet városban, illetve 420 km városon kívül, dombos terepen. A szokványos, 220 literes kapacitással a hatótávolság 250, illetve 310 km.
Az Iveco földgázhajtású modellpalettájának sorozatgyártása várhatóan a jövő év folyamán kezdődik el.
|