Partnerek


CMS, webshop, eCommerce, domain, hosting, SEO, SEM

Google Directory

Observer


NewsAgent


C-PRESS


Hirmutato


Hirlapom


Hirlapom





hírek személyre szabva

Napi sajtó


Hirlevél feliratkozás






Google
 


1889–2008: 50 millió legyártott Peugeot

2008.06.20
Csodálatos történetek, dobbantó a jövőbe.

Közel kétszáz éves gépipari történetével a Peugeot a világ autós kalandjának egyik úttörője. A ma több mint 150 országban jelenlévő Peugeot határozottan modern autómárka, stabil fejlődési alapokkal a jövőre nézve.

Az 50 millió legyártott autóval – ami a világ jelenlegi autópiaca egy éves mennyiségének felel meg - a Peugeot mindenekelőtt az autók mellett elkötelezett, családi eredetű vállalat. 1889 óta több mint 160 modellt kínált, a Type 1-től az 1929-es Type 190 S-ig, majd 34 modellcsaládot, a 201-től a 308-ig, egytől-egyig karakteres, folyamatosan megújuló autókat.

Ezt az alapértékek mellett elkötelezett autós történetet olyan korszerű megoldások táplálják, melyek ütemét a találmányok, és műszaki újítások sora adja. Egy olyan márka fejlődésének alapját képezi, melynek modelljei ma világszerte 24 gyártóbázisról érkeznek.

A Peugeot történetének és tapasztalatának köszönheti erejét. Tekintetét határozottan a jövő felé fordítja, ám képes múltjára támaszkodni, és tisztelettel adózni mindazon nőknek és férfiaknak, akik sikere kovácsai voltak.

1810–1889: Az abroncsszoknyáktól az első automobilig

1810 jelzi a Peugeot ipari történetének kezdetét. A családi vállalkozás ekkoriban számos tárgyat gyárt, szerszámokat, háztartási eszközöket, abroncsszoknyákat, pápaszemrugókat, varrógépeket….

1858-ban válik az oroszlán a vállalkozás jelképévé. A Peugeot-fűrészek három tulajdonságára utal: a fogak ellenállására, a penge rugalmasságára és a vágás gyorsaságára.

A Serpollet Peugeot-ra keresztelt első gőztriciklit bemutatják az 1889-es Párizsi Világkiállításon, s ez meghatározza a vállalat jövőjét. Ugyanezzel a lendülettel már 1891-től forgalmazni kezdik az első Peugeot automobilokat. 1895-ben egy Peugeot Type 7 megnyeri a világ első autóversenyét, a Párizs-Bordeaux-Párizst.

És így kezdődik az Oroszlános Márka csodálatos felemelkedése.

A múlt modelljei, melyek megírták egy nagy márka jövőjét
1891-től az 1920-as évek végéig tartott az automobil-találmányok fellendülésének korszaka. A Peugeot egyre szélesebb választékot kínál a Type 3-tól egészen az 1920-ban piacra dobott, első négyhengeres motorral szerelt autóig, a Type 39-ig.

A Peugeot-t vezérlő úttörőszellemre jellemző anekdota, hogy a 24-es sorozatszámú, 4 személyes Peugeot Type 3 volt az első automobil, mely 1893 januárjában végiggördült Olaszország útjain.

1895-ben készült el az első Peugeot haszongépjármű, a Type 13, melyet szállító-omnibusznak kereszteltek el.

A Peugeot első értékesítési leányvállalatát Armand Peugeot alapította Marseille-ben, 1900-ban. Ugyanebben az évben megjelenik a Santos Dumont francia-brazil léghajós által importált első Peugeot a dél-amerikai kontinensen.

Egy négyhengeres motorral szerelt automobil, a Peugeot L76 volánjánál Jules Goux megnyeri az indianapolis-i 500 mérföldes versenyt 1913-ban, majd ezt követően még két alkalommal, 1916-ban Dario Restával és 1919-ben Howard Wilcox-szal.

Az első 100 000 Peugeot 1889 és 1925 között készül el Észak- és Dél-Franciaország különböző ipari helyszínein, Lille-ben, Valentigney-ben, Audincourt-ban és Beaulieu-ben, majd a Peugeot-gyár elfoglalja mára híressé vált helyszínét Sochaux-ban. 1928-ban Jean-Pierre Peugeot feltalálja a későbbi szponzorálást, amikor létrehozza az első vállalati sportegyesületet, a Football Club de Sochaux Montbéliard-t.

Már 1929-ben megkezdődik az autók tömeggyártásának és demokratizálódásának korszaka. Ebben az évben a 201 megnyitja a Márka modell-elnevezési rendszerét a középső nullával: az első szám a méretet jelzi, a harmadik az időrendiséget, a nulla a számozás tagolását szolgálja, nem pedig… a kurbli behelyezését; a rendszer a mai napig él. A 201 műszaki fordulópontot is jelentett, hiszen ez volt az első autó a világon, amelyet szériában független felfüggesztésű első kerekekkel láttak el.

1934-ben a 401 Eclipse az első cabriolet merevtetővel, mely a csomagtartóba rejthető. Ezt az újítást veszik át évtizedek múltán a kupé-kabriók, a 206 CC, a 307 CC és a 207 CC.

1935-ben a Peugeot rendkívül áramvonalasra tervezi a 402-et, melyet « sochaux-i rakétának » becéznek, és amely fordulópontot jelent a kor autós formatervezésében. Az autót lendületes vonalvezetés és a hűtőrács mögé rejtett fényszórók jellemzik.

1937-ben egy igen lelkes párizsi márkakereskedő elindít három Peugeot 302 DS Spéciale Sport autót a Le Mans-i 24 órás versenyen, s azok a 7., 8. és 10. helyen végeznek. A következő évben a három 402 DS Spéciale Sport egyike megnyeri a versenyt a 2 literes kategóriában.

1948 októberében a Peugeot leleplezi a 203-at a Párizsi Autószalonon. A legendásan strapabíró modellt világszerte árulják, és az évek során számtalan karosszériaváltozatban jelenik meg: levehető tetejű, családi, kabrió, kupé, stb.

1955-ben a Peugeot először fordul Pininfarinához, a Torinó-környéki karosszériakészítő mesterhez, hogy rajzolja meg egyik modelljét, a 403-at. Ez lesz az első Peugeot, melyből egymilliónál is többet értékesítenek. Két jelentős műszaki újítással is büszkélkedhet: ez az első tömeggyártású dízelautó, és a világon az első, melynek hűtőventilátora automatikusan működésbe lép a hűtővíz hőmérsékletének függvényében.

A 60-as évek két modellje is emlékezetes: a szintén Pininfarina által tervezett 404, az első francia befecskendezéses motorral, valamint a 204, a Márka első elsőkerék-meghajtású modellje keresztben elhelyezett alumínium-motorral és felülfekvő vezérműtengellyel, négy független felfüggesztésű kerékkel és első tárcsafékekkel.

A 60-as években a Peugeot folytatja nemzetközi terjeszkedését. Míg 1965-ben Franciaországon kívüli eladásai a termelés 40%-át teszik ki, addig 1973-ban ez az arány már eléri az 54%-ot.

A Peugeot nemzetközi fejlődése immár import-leányvállalatok hálózatára támaszkodhat, közülük az első Németországban jött létre 1966-ban. Ezt követték gyors ütemben a belgiumi, nagy-britanniai, olasz és svéd leányvállalatok.

1968-ban, a Párizsi Autószalonon mutatkozik be a felsőkategóriás új lejtőshátú, az 504. 1969-ben megválasztják az Év Autójának. A négy különböző – szedán, kombi, kupé és kabrió – változatban forgalmazott 504-ből több mint 3,6 millió példány készült. Összeszerelése egészen 2006 novemberéig folytatódott Nigériában.

A 404 több alkalommal, 1963-ban, 1966-ban, 1967-ben és 1968-ban is győzedelmeskedett a Kelet-Afrikai Szafarin. A Peugeot afrikai kalandjának emblematikus autója, az 504 is megnyeri a versenyt 1975-ben, és az élen végez a Bandama-ralin is 1974-ben, 1975-ben és 1976-ban.

A Peugeot 1975-ben kezdi meg a 604-es, az első turbódízel-motoros európai modell forgalmazását.

1983 volt a „nagy szám” megszületésének éve… a több szempontból is fantasztikus szám pedig a 205 volt. A Peugeot számára a megmentő szerepét betöltő modellből 5,3 millió példányt gyártottak az évek során. Az új szlogen („Egy gyártó megmutatja oroszlánkörmeit”) valódi megtestesülése volt az autó, mely a dinamizmust az akkor biztos értéknek, nagyon „családapásnak” tekintett Márka sajátjává tette ismét.

A 205 Turbo 16 elnyeri a két első ralivilágbajnoki címet 1985-ben és 1986-ban. A Párizs-Dakar ralin is győzedelmeskedik 1987-ben és 1988-ban.

1988-as Év Autója választás: a zsűri az előző évben bemutatott 405-öt jelöli. 3 millió példány készül belőle.

1988-ban Ari Vatanen Coloradóban megnyeri a legendás Pikes Peak-i hegyi futamot, és rekordot állít fel. A címet a Peugeot a következő évben is megvédi.

A Peugeot ismét az élen végez a Párizs-Dakar ralin 1989-ben és 1990-ben a 405 Turbo 16-tal, sőt, ez utóbbi évben hármas győzelmet arat.

A 905 első győzelme 1991-ben, a suzukai pályán, Japánban, a sportautók világbajnokságán. Ezt követően a 905 győzelmei egymást követik, 1992-ben megnyeri a világbajnokságot és a Le Mans-i 24 órás versenyt, majd 1993-ban történelmi hármas győzelmet arat Le Mans-ban.

1995-ben a Peugeot bemutatja az elektromos 106-ost, mely Európában a legnagyobb számban értékesített „nulla kibocsátású” autó lesz.

A Peugeot új szlogent, a „Vezetni mindig élvezet” jelszavát vezeti be a 406-tal párhuzamosan, melyben a Márka alapértékei, a biztos érték, a dinamizmus, az esztétikum, valamint a mindhármat tápláló innováció testesül meg.

1997 májusában Pininfarina megalkotja a 406 kupét, azt az autót, melynek időtlen eleganciája és letisztult vonalai ma is referenciának számítanak…

Genfi Autószalon 1998: bemutatják a 206 stílusát megelőlegező tanulmányautót, a 20Y-t. A tanulmányautót piackutatásnak vetik alá, majd megszületik belőle a 206 CC, az első tömeggyártású, elrejthető merevtetős kupé-kabrió. Az 1998-ban megszületett 206 történelmi rekordot ér el, hiszen 2007 áprilisában legurul a gyártósorról a különböző karosszériaváltozatokban (SW, CC, szedán) készülő modell hatmilliomodik példánya.

Szintén 1998-ban a Peugeot szénkutak megvalósításába fogott Amazóniában, egy hosszú távú mecenatúra keretében, amely mára kétmillió, különböző fajokhoz tartozó fa ültetését eredményezte.

A HDi dízelmotor megvalósításával már 1998-ban 60%-kal sikerül csökkenteni a részecske-kibocsátást, 40-50%-kal az egyéb szennyezőanyagokét és 20%-kal az üvegházhatású gázokét. A HDi dízelmotorokat már 2000-től, a 607 bevezetésétől kezdődően részecskeszűrővel gyártják. A jelentős technológiai újítást jelentő részecskeszűrő azóta szinte a teljes modellkínálathoz elérhető. Mára több mint 1,8 millió részecskeszűrővel felszerelt Peugeot gépjármű rója az utakat világszerte.

2000-ben a 206 WRC megismétli a 205 sikereit és elnyeri a ralivilágbajnoki címet. Pályafutása során 25 ralifutamon győzedelmeskedik, és világbajnoki címét a két következő évben is megőrzi Marcus Grönholmmal a kormánynál.

2001-ben a Peugeot bemutatja a 307-et, a magasított felépítésű, innovatív és kényelmes lejtőshátú hatalmas helykínálattal.

A 307 SW a rákövetkező évben olyan új koncepciót vezet be, mely korábban ismeretlen előnyökkel gazdagítja a magasított felépítést, így az utastér variálhatóságával és világosságával, miközben megőrzi a vezetési komfortot.

2004-ben a Peugeot átlépi az évi kétmillió eladott példányt, és megkezdi a 407 forgalmazását, a merészséggel párosult eleganciájú, sportos lejtőshátúét.

2005-ben a számozásban megkezdődik a két központi nulla alkalmazása a kínálatot gazdagító egyes modelleknél, és piacra dobják az 1007-et, a két oldalsó tolóajtós, „praktikus” autót.

A 607 által megkezdett 7-es szériát lezáró 207 2006 óta fokozatosan megjelent lejtőshátú, CC, RC, SW és SW Outdoor változatban is.

A Peugeot nemzetközi fejlődésének jelképeként a hatmilliomodik 206 a kínai Wuhanban gördült le a gyártósorról 2007 áprilisában. Története azonban azóta is folytatódik.

A 2007-től forgalmazott 308-al jelent meg a 8-as sorozat. A 207-hez hasonlóan ezt a modellcsaládot is a PSA Peugeot Citroën csoport és a BMW csoport együttműködéséből származó motorokkal szerelik, így az 1.6l 16v 110 kW és 128 kW THP (Turbo High Pressure) benzinmotorokkal, és az 1,6 l 16v 88 kW VTi (Variable valve lift and Timing Injection) motorokkal.

2007-ben a Peugeot megkezdi a 4007, a Márka első SUV (Sport Utility Vehicule) gépjárművének forgalmazását.

Szintén 2007-ben a 908 HDi FAP versenyautót ott látjuk a Le Mans Series bajnokság rajtrácsán, s ezzel a Peugeot visszatér a magas szintű autósportba. Részt vesz a 2007-es Le Mans-i 24 órás versenyen, a második helyen végez, alig hat hónappal visszatérését követően. Emellett megnyeri a pilóták és konstruktőrök LMS bajnokságát.

A 2008-as év az új kishaszonjármű-kínálat, a Bipper és a Partner bemutatásával kezdődik. A Boxerrel és az Expert-el a kínálat a Márka története során immár a legszélesebb. Ugyanennek az évnek a tavaszán a Peugeot újabb családi jellegű autót mutat be, a 308 SW-t.

2008 újra a kihívások éve a Peugeot Sport számára, és az elsődleges cél a Le Mans-i 24 óra megnyerése. Ehhez három 908 HDi FAP versenyautót sorakoztatnak fel a rajtrácson. Az idény egyébként szenzációsan indult a Peugeot számára, aki jelenleg is vezeti az LMS bajnokságot, hiszen egymás után győzelmet aratott Barcelonában, Monzában és Spa-ban.

A versenysport és a szériaautók közötti technológiai átfedés szép példájaként a Peugeot Sport 2008-ban bemutatja az első hibrid HDi FAP technológiai bemutatóautót egy versenyprototípusra alkalmazva.

2008 áprilisában pedig a Peugeot bejelenti az „álom-tanulmányautó”, a 308 RC Z sorozatgyártását, így visszatér a Márka hírnevét megalapozó kupék hagyományához, és igen eredeti stílusú, exkluzív kínálattal jelentkezik.

Peugeot: egy Márka mozgásban
Az 50 millió legyártott autó a Peugeot történetében gyökerező erejére hívja fel a figyelmet. E történet során a Márka egy sor műszaki, sport- és kereskedelmi kihívásnak felelt meg a két század fordulóján.

A történet az idők során felgyorsult. 1952-ben készült el az egymilliomodik Peugeot, 1976-ban a tízmilliomodik, és a Peugeot csodálatos növekedésével párhuzamosan az események is egyre inkább felgyorsultak, hiszen a húszmilliomodik autó 1988-ban született, a negyvenmilliomodik pedig még nincs is hat éves.

És a történet erőt ad és távlatot nyit a jövőre.

A Peugeot folytatja nemzetközi növekedését, növeli jelenlétét olyan elsődleges piacain, mint Dél-Amerika, Kína, Közép-Európa és Oroszország.

Az Oroszlános emblémához híven a Peugeot BIZALOMMAL telve továbbra is elkötelezi magát a jövő nemzedékei és a környezetvédelem mellett, és megsokszorozza erőfeszítéseit az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében.

Az autók iránti SZENVEDÉLYÉT a Peugeot meg kívánja osztani a lehető legtöbb emberrel, többek között stílusán és új sporteredményein keresztül.

A Peugeot erőteljes IHLETTŐL vezérelve az eljövendő évek során innovatív, saját és a PSA csoport nemzetközi fellendüléséhez nagyban hozzájáruló autó-koncepciókat kíván felvonultatni.

Kapcsolódó weboldal

Sajtókapcsolat
Cég:Peugeot













         
Kezdőlap    |    Cégismertetők    |    E-Sajttáj    |    Konferenciák    |    Kiállítások    |    Blogajánló    |    Kapcsolat

Rovatok:   Auto-motor  |  Belföld  |  Egészség  |  Gazdaság  |  IT  |  Környezetvédelem  |  Közlekedés  |  Kultúra  |  Média  |  Mobil  |  Sport  |  Távközlés

Sajttaj.hu © 2007-2024.   -   Sitemap    |   Médiaajánlat    |   Jognyilatkozat   


RSS   RSS


 freestat.hu mystat websas.hu
statgep.hu