Idén harmadik alkalommal készíti el a Braun & Partners Network stratégiai és kommunikációs tanácsadó cég a legnagyobb árbevétellel rendelkező magyarországi vállalatok elszámoltathatósági értékelését, az Accountability Rating Hungary-t.
A nemzetközi módszertan alapján készülő rangsor október 11-én jelenik meg a Figyelő Top 200 kiadványban. Idén a Figyelő Top200 listája alapján a 40 legnagyobb hazai vállalatot, valamint az olajipar, a pénzügyi piacok, a távközlés és elektronikai, az energetikai és közüzemi, valamint az autóipar további 20 legnagyobb vállalatát értékelik. A magyar listát tavaly a Magyar Telekom vezette, míg a globális lista élén a brit olajipari vállalat, a BP végzett.
Az Accountability Rating Hungary (ARH) felméri, hogy a legjelentősebb magyar vállalatok – nyilvánosan, a vállalatok érintettjei számára elérhető információk alapján – mennyire tartják fontosnak társadalmi, gazdasági és környezeti kihívásaik hatékony kezelését, hogyan építik be ezeket a szempontokat üzleti stratégiájukba, vállalatirányításukba, és milyen mértékben vonják be érintettjeiket a döntési folyamatokba. Lényeges kérdés, hogy a vállalatok miképp tájékoztatják minderről a körülöttük élőket, ezért történik az értékelés a nyilvánosság számára hozzáférhető dokumentumok alapján.
Az ARH2008 eredményei alkalmasak lesznek arra, hogy a magyar vállalatok átláthatóságát nemzetközi kitekintésben is vizsgáljuk, az egyes vállalatokat nemzetközi vállalatokkal összehasonlítsuk, illetve a magyar piac fejlettségét a globális vállalatok eredményeinek tükrében vizsgáljuk, hiszen a tavalyihoz hasonlóan idén is több helyi lista is készül: Bulgáriában, Dél-Afrikában, Görögországban, Magyarországon, Oroszországban és Törökországban.
A nemzetközi módszertan az AccountAbility non-profit szervezet és a világ egyik legjelentősebb CSR tanácsadó cége, a csrnetwork közös kezdeményezése, a világ legnagyobb vállalatainak (Fortune Top100) elszámoltathatóságát rangsorolja szigorú szempontok szerint; valamint alkalmas a különböző társadalmi környezetben működő vállalatok és piacok összehasonlítására. A magyarországi felmérést a Braun & Partners Network – az AccountAbility és a csrnetwork magyarországi partnere – készíti.
Az érintettek visszajelzései alapján, miszerint hiányolják a módszertanban a valódi teljesítményre vonatkozó kérdéseket, a tavalyi globális kísérleti értékelés tapasztalatai alapján idén továbbfejlesztették a módszertant. Eszerint az értékelés dimenziói (stratégia, érintettek és nyilvános közzététel) mellett idén a hatásokat is vizsgálják egy negyedik kategóriában. Ebben a dimenzióban a vállalat környezeti és társadalmi hatásait kutatják, azok időbeli változását, adatokra támaszkodva, ugyancsak a nyilvánosan elérhető információk alapján.
A CSR koncepciójának ismertségét, versenytényezővé válását és a módszertan elfogadottságát mutatja a vállalatok körében az elmúlt évre jellemző segítőkész magatartás, valamint a konstruktív, építő jellegű kritika, ami elsősorban a magyarországi sajátosságok figyelembevételére irányult. Az értékelés során egyre gyakrabban találkoznak a projekttagok olyan vállalati kapcsolattartóval, aki kifejezetten a CSR-rel foglalkozik, ami szintén jelzi a CSR fokozatos beépülését a vállalati működésbe.
Háttérinformációk:
Braun & Partners Network
A Braun & Partners Network specializált leányvállalatain keresztül – a márkázás, a felelősségvállalás, az érintetti kommunikáció és kiadói eszközök területén - ilyen szolgáltatások kialakításában, megtervezésében és bevezetésében segíti ügyfeleit. A Braun & Partners Network a különböző területeken nemzetközi tudást, tapasztalatot képviselő partnerekkel működik együtt. Nemzetközi stratégiai partnerünk a világ egyik legjelentősebb CSR tanácsadója, a csrnetwork, a társadalmi márkázás területén az Egyesült Királyság egyik legnagyobb branding cége, a navyblue, a márka kiadványok területén pedig a PxB Csoport.
A Braun & Partners Network tagja az AccountAbility nemzetközi CSR-szervezetnek, a Global Reporting Initiative G3 nemzetközi jelentési szabvány hazai képviselője.
AccountAbility
Az 1995-ben alakult angliai székhelyű AccountAbility az üzleti, a civil és a kormányzati szféra szereplőit tömörítő non-profit intézmény. Közel 350 tagja Brazíliában, Indiában, Észak-Amerikában, Oroszországban, Dél-Afrikában és Európában működő üzleti, non-profit és kutató szervezetek képviselői, ők választják az AccountAbility nemzetközi irányító tanácsát. Az AccountAbility a csrnetworkkel közösen 2004-ben hozta először nyilvánosságra a világ 100 legnagyobb vállalatának környezeti és társadalmi hatását összehasonlító indexét, az Accountability Rating-et. Az Accountability Rating tagja és magyarországi képviselője a Braun & Partners.
csrnetwork
A csrnetwork az Egyesült Királyság egyik vezető CSR tanácsadó vállalata. Tevékenységük hat fő területet ölel át: CSR irányítás, teljesítmény és jelentés benchmarking; stratégia és rendszerfejlesztés; érintettek bevonása; felelős beszállítói lánc; CSR kommunikáció; fenntarthatósági jelentések független minősítése. Ügyfeleik többek között: Airbus, ArcelorMittal, Bacardi, BP, The Co-operative Group, Danisco, RWE npower, StoraEnso, Vodafone. A csrnetwork közép-európai partnere a Braun & Partners.
Figyelő
A Figyelő üzleti és gazdasági hetilap. Gazdasági eseményeket, összefüggéseket, jelenségeket, a gazdasági és üzleti élet folyamatait, trendjeit, illetve ezek szabályozásához kapcsolódó politikai eseményeket, társadalmi problémákat, finanszírozási és befektetési lehetőségeket, különböző vállalatokat, azok vezetőit, és piaci környezetüket mutatja be. A hazai gazdasági lappiacon egyedülálló múlttal rendelkezik: a lap 2007-ben ünnepli 50 éves jubileumát. A Figyelő évek óta elkészíti a Top200 kiadványt, amely a legnagyobb magyar vállalatokat rangsorolja gazdasági tényezők (árbevétel, alkalmazottak száma) alapján, valamint elemzi a gazdasági helyzetet és ismerteti a főbb iparági trendeket.
|