Partnerek


CMS, webshop, eCommerce, domain, hosting, SEO, SEM

Google Directory

Observer


NewsAgent


C-PRESS


Hirmutato


Hirlapom


Hirlapom





hírek személyre szabva

Napi sajtó


Hirlevél feliratkozás






Google
 


Műanyaggal könnyebb a repülés - Henkel innováció repülőkhöz, űrhajókhoz

2008.05.22
A repülőgépek tervezésénél fontos a könnyű szerkezetek használata. Nagy szerep jut az új anyagoknak. Erre példa a Henkel „ipszilon-technológiája”, egy jelentős innováció a szálerősítésű többkomponensű műanyagok területén.

Minden kilogramm számít. Megszokott, hogy az utasok csomagjait lemérik, de a repülőgép alkotóelemeinek súlya éppen ennyire fontos. Az ultrakönnyű, mégis nagyon erős szálerősítésű műanyagok lehetővé teszik a repülőgép tervezőknek, hogy a gépek súlyát ideálisra karcsúsítsák, ehhez szállít a Henkel innovatív know-how-t.

Ahogyan azt a neve is sejteti, a szálerősítésű többkomponensű műanyagok üveg- vagy szénszálakat tartalmaznak, melyek gyanta és keményítőszer mátrixban vannak csíkokban előkészítve. Ezek az előzetesen telített szálak szolgálnak a repülőgépgyártás különböző alkatrészei számára alapanyagként. Mostanáig ezeket alacsony hőmérsékleten kellett tartani és felhasználás előtt hagyni őket felengedni.

A Henkel az új ipszilon-technológiájával ezennel véget ért az ipari jégkorszak.

Az ipszilon-gyantát szobahőmérsékleten is lehet tárolni. Ez nagyban egyszerűsíti a felhasználást, és jelentősen csökkenti a gyártás közben keletkezett selejtet. Amióta a hűtés nem szükséges, az előállítás során felhasznált energia mennyisége is kisebb. Ez azonban nem az egyetlen előnye az ipszilon-generáció előzetesen telített szálainak. Nem csupán hőállóbbak, mint az eddigi anyagok, de határozottan erősebbnek és ellenállóbbnak is mutatkoznak. Az anyag lassabban fárad el, mivel életciklusa során kevesebb nedvességet szív magába. A Henkel öt év kutatómunkával érte el ezt az áttörést a többkomponensű műanyagok gyantái területén. Jelenleg minden jelentős repülőgépgyártónál folynak az alkalmazási vizsgálatok.

Attilio Gatti, a Henkel termékfejlesztési és technológiai marketing vezetője szerint a szálerősítésű műanyagok széles körben átveszik a hagyományos anyagok helyét a repülőgépgyártásban. A szénszálak tízszer ellenállóbbak a terheléssel szemben, mint a hasonló hosszúságú és súlyú acél- vagy alumíniumhuzalok. Ez azt jelenti, hogy a tervezők egyszerre tehetik erősebbé és könnyebbé a szerkezeteket. A könnyebb repülőgép kevesebb üzemanyagot használ fel. Ez nem csak a légitársaságok és az utasok pénztárcáinak jó, hanem a környezet számára is. Éppen ezért nem meglepő, hogy az új generáció repülőgépei – mint az Airbus A350 és a Boeing 787 Dreamliner – már felerészben kompozitokból készülnek.


Kapcsolódó weboldal

Sajtókapcsolat
Cég:Henkel













         
Kezdőlap    |    Cégismertetők    |    E-Sajttáj    |    Konferenciák    |    Kiállítások    |    Blogajánló    |    Kapcsolat

Rovatok:   Auto-motor  |  Belföld  |  Egészség  |  Gazdaság  |  IT  |  Környezetvédelem  |  Közlekedés  |  Kultúra  |  Média  |  Mobil  |  Sport  |  Távközlés

Sajttaj.hu © 2007-2024.   -   Sitemap    |   Médiaajánlat    |   Jognyilatkozat   


RSS   RSS


 freestat.hu mystat websas.hu
statgep.hu