Manapság számos globális szereplő gondolja úgy, hogy egyik legfontosabb vállalati küldetése a környezetvédelem elősegítése, mely egyben jó üzletet is hozhat számukra. Az világ egyik legnagyobb globális vállalata, a GE már jó ideje a zászlóshajó szerepet vállal azokban az erőfeszítésekben, melyeket az üzleti világ a környezetvédelmi kihívások leküzdése érdekében tesz.
A GE 2005-ben hirdette meg ecomagination elnevezésű üzleti stratégiáját. Ennek keretében a vállalat olyan termékek és technológiák célzott kutatására és fejlesztésére koncentrál, melyek nemcsak a jelenlegi, hanem a 20 évvel később érvényben lévő környezetvédelmi szabványoknak is megfelelnek majd, és a lehető leggazdaságosabb módon segítik az ügyfeleket a kihívások leküzdésében. Ezek a termékek ugyanakkor elősegítik a bevétel- és a nyereségnövekedést is, mivel a vállalat részvényesei arra számítanak, hogy a termékek jövedelmezőek lesznek.
Jeff Immelt, a
GE vezérigazgatója ezt úgy fejezi ki, hogy a környezetvédelem kifizetődik ("green is green"), rávilágítva arra, hogy a környezetvédelmi, azaz a "zöld" üzlet zöld hasú dollárokat eredményez.
Végigtekintve a GE különböző üzletágain látható, hogy ökotermékeket nemcsak a GE Energy üzletágnál találunk, ahol megújuló energetikai programok teljes skáláját kínálják, köztük szélturbinákat; biomasszával működő, harmadik generációs Jenbacher gázmotorokat,( melyek egyszerre termelnek áramot, hőt és hideget),, különféle mezőgazdasági biogázokat, (hulladéklerakókból és szénbányákból nyert metángázt ) hasznosítva; valamint napelemeket, melyeket az amerikai háztartások már igen nagy hányada alkalmaz. A GE Water üzletágában is jelentősek az öko-termékek, például fordított ozmózisos technológiát alkalmazó membránokat készítenek, melyeket tengervíz-sótalanító üzemek használnak fel. A GE Aviation üzletágnál a legnagyobb utasszállító gépekbe szerelt és nagy mennyiségű üzemanyag-megtakarítást lehetővé tevő GEnx repülőgép-hajtómű képviseli az ecomagination kezdeményezést. A GE Rail üzletág üzemeiben pedig olyan a dízel és az elektromos meghajtást hatékonyan kombináló GE hibrid mozdonyt fejlesztettek ki, hogy csak néhány példát említsünk az ecomagination program legfontosabb vállalatok közötti (B2B) elemei közül.
A vállalatnak azonban nemcsak az ipari szektorba tartozó üzletágai vesznek részt az ecomagination programban. Számos olyan mindennapi öko-termékkel is találkozhatunk, melyet személyesen használunk a fogyasztói (B2C) porondon, mint például az energiatakarékos világítástechnikai megoldások (a GE Lighting-tól), vagy említhetjük az energiatakarékos háztartási eszközök széles skáláját, (hűtőszekrények vagy mosogatógépek,) vagy az olyan személyre szóló pénzügyi termékeket, mint a GE Money Earth Rewards Platinum MasterCard-ja, mely a vásárlások után 1 százalékos pénzvisszatérítést biztosít a kártyatulajdonosoknak, amelynek összeget az üvegházgázok csökkentését szolgáló projektekre fordítják.
A GE ecomagination portfoliója jelenleg több mint hatvan terméket tartalmaz, és valószínűnek látszik, hogy már egy évvel korábban, 2009-ben teljesülhet a vállalat önként vállalt, korábbi célkitűzése, mely szerint az ecomagination termékekből és szolgáltatásokból származó összes árbevétel 2010-re eléri a 20 milliárd dollárt.
A GE további vállalása, hogy évente megduplázza a környezetbarát technológiák kutatására és fejlesztésére fordított kiadásait. 2006-ban 900 millió dollárt invesztált ebbe a területbe, ezzel is közelebb jutva célkitűzéséhez, mely szerint 2010-re évi 1,5 milliárd dollárt fektet az ecomagination technológiák kutatásába és fejlesztésébe, csökkenti üvegházgáz-kibocsátását és javítja üzemi tevékenységeinek energiahatékonyságát. A vállalat 2012-re 1 százalékkal kívánja csökkenti üvegházgáz-kibocsátását és 30 százalékkal javítja majd energiahatékonyságát (beleértve azt is, hogy vállalja a világ több mint 100 országában található üzemeinek energiatakarékosabb világítással történő ellátását és az energiahatékonysági fejlesztéseket).
A GE 2005. májusában vezette be Ecomagination programját, melynek keretében a cég olyan innovatív technológiákat tervez és hoz létre, amelyek segítik a vevőket környezetvédelmi és pénzügyi igényeik kielégítésében, ugyanakkor elősegítik a GE növekedését is. „Az Ecomagination minősítéssel rendelkező termékek kifejlesztésével a GE világviszonylatban is az infrastrukturális, ipari és pénzügyi termékek és szolgáltatások legszélesebb skáláját hozta létre. Azóta nagyot változott a világ és az emberek a föld minden táján, beleértve Közép- és Kelet-Európa lakosait is ma már teljesen másképp tekintenek a globális klímaváltozás és a környezetvédelmi kihívások kezelésének kérdésére. A közép-európai régió országai komoly feladat előtt állnak: infrastruktúrájuk kiépítése, modernizálása és a hatékonyság egyidejű növelésén túl, meg kell felelniük például az Unió széndioxid kibocsátási szabályainak is. A GE környezetbarát termékei segíthetnek ezeknek a céloknak az elérésben. Ma hatvan olyan Ecomagination termékünk és szolgáltatásunk van, melyet kifejezetten a közép- és kelet-európai régió előtt álló kihívások kezelésére terveztünk. Ezzel hozzásegítjük ügyfeleinket, hogy ne csak regionális, hanem globális szinten is versenyképesek lehessenek."- nyilatkozta
Leslaw Kuzaj, a
GE Közép-Európáért felelős vezető képviselője.
A vállalat a közvéleményt is folyamatosan tájékoztatni kívánja, ezért áttekinthető információkat nyújt a környezetvédelmi programjában elért előrehaladásáról az ecomagination weblapján (
http://ecomagination.com) keresztül - ahol megtalálható az ecomagination termékek teljes portfoliója, továbbá reklámokon, és az ügyfelek, valamint az egyéb érdekeltek bevonásán keresztül (a reklámok a weblinkre kattintva megtekinthetőek). Az ecomagination program harmadik évéről összefoglalást adó Ecomagination Beszámoló 2008. májusában jelenik meg.
Bár a GE főként technológiai szállító, pénzügyi üzletágai világszerte segítik a különféle környezetvédelmi projektek finanszírozását.
A GE részt vesz a a United States Climate Action Partnership (USCAP) kezdeményezésben is, melynek keretében vállalatok és vezető környezetvédelmi szervezetek fogtak össze, hogy szigorú nemzeti jogszabályok gyors életbe léptetésére szólítsák fel a szövetségi kormányzatot, annak érdekében, hogy jelentősen visszaszorítsák az üvegházgáz-kibocsátást. A vállalat ugyancsak felkarolta a Solar America Programot, melynek eredményeképpen vállalatok, egyetemek és kutatók működnek együtt a napenergiát alkalmazó technológiák tömeges kereskedelmi forgalomba hozatalának felgyorsítása érdekében..
A Közép-Kelet-Európában jelentős szerepet betöltő GE kezdeményezésére született meg a regionális érintettek párbeszéde (Regional Stakeholder Dialogue) azzal a céllal, hogy elősegítse a régió fenntartható jövőjére vonatkozó megbeszéléseket. A globális kihívásokra és a regionális válaszokra koncentráló első rendezvényre – melynek megszervezésében a lengyelországi amerikai kereskedelmi kamara és a Regionális Környezetvédelmi Központ nyújtott segítséget – 2006-ban Varsóban került sort. Ezt követte 2007-ben a hat régióbéli, valamint az EU amerikai kereskedelmi kamarája által szervezett Regionális Energia Fórum Budapesten, mely Közép-Kelet-Európa fenntartható energiaellátásának sürgető kérdésével foglalkozott az összes érintettet bevonva. A Fórum megpróbálta feltárni az együttműködés lehetséges módjait annak érdekében, hogy a társadalom és a környezet számára is előnyös változások valósuljanak meg a régióban.