Partnerek


CMS, webshop, eCommerce, domain, hosting, SEO, SEM

Google Directory

Observer


NewsAgent


C-PRESS


Hirmutato


Hirlapom


Hirlapom





hírek személyre szabva

Napi sajtó


Hirlevél feliratkozás






Google
 


A bioetanol gyártás és felhasználás európai tapasztalatai, valamint a bioetanol forgalmazás Magyarországon

2007.11.23
Az Európai Unió mind környezetvédelmi, mind gazdasági okokból lényeges szerepet szán a bio-üzemanyagoknak. Ehhez megfogalmazott céljaik a felhasználás fokozatos növelését irányozzák elő. Míg az EU tagállamai közül többen előrehaladottak a bioetanol használatával kapcsolatban (Svédország, Franciaország és Németország), addig Magyarországon 2007-ben eddig összesen 4 darab olyan kút nyílt, ahol E85-öt tankolhatunk. Többek között a regisztrációs adótörvény felülvizsgálata is elősegíthetné a hazai bioüzemanyagok elterjedésének folyamatát.

Európai tapasztalatok

Az Európai Unió mind környezetvédelmi (globális felmelegedés), mind gazdasági okokból (energiafüggőség) lényeges szerepet szán a bio-üzemanyagoknak. Ehhez célokat fogalmazott meg, melyek a felhasználás fokozatos növelését irányozzák elő, úgy mint, 2020-ig a közúti közlekedési ágazatban a hagyományos üzemanyagok 20%-át váltsák fel az alternatív üzemanyagok. Ez az intézkedés az energia-ellátás biztonságosságát növeli és csökkenti az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának mértékét. A 2001-es bio-üzemanyag irányelv azt a célt tűzte ki, hogy a bio-üzemanyagok részesedése 2005-re minden tagállamban 2% legyen, majd 2010-re ez az érték érje el az 5,75%-ot. Azonban 2005-re kiderült, hogy az elért részarány csak 1,4%. (Magyarországon 2005-ben a forgalmazott és a közúti közlekedésben használt üzemanyagok energiatartalmának 0,4-0,6%-át biztosították a bio-üzemanyagok.). Így 2006. februárjában új közlemény jelent meg az Unió bioüzemanyag-stratégiájáról, ami az irányelv későbbi felülvizsgálatát készítette elő. A felülvizsgálat várhatóan kötelező hatályú célkitűzéseket fog tartalmazni.

Ami jelenleg biztosnak tűnik, az:
• Az EU megköveteli a tagállamoktól, hogy évente jelentéseket készítsenek az általuk foganatosított reklám-intézkedésekről és az elért célkitűzésekről. Ezek segítségével 2006-tól kezdve a Bizottság kétévente kiértékeli az előrehaladást és szükség esetén módosításokat eredeti politikáján.
• Mivel a bio-üzemanyagok drágábbak a hagyományos üzemanyagoknál, ezért az EU lehetővé teszi a tagállamoknak, hogy a bio-üzemanyagokra részleges vagy teljes adómentességet alkalmazzanak.
• A bio-üzemanyagok belföldi előállítása segítséget nyújthat az európai gazdálkodóknak a Közös Agrárpolitika reformját követően, mivel újabb jövedelemforrásokat és munkalehetőségeket kínál.

A BEST konzorcium („BioEtanol a Fenntartható Közlekedésért” – BioEthanol for Sustainable Transport) célkitűzése az, hogy támogassa az etanol, mint gépjármű üzemanyag széleskörű felhasználását. Egyebek között ez a tevékenysége kiterjed az etanol töltőállomások megépítésére és tesztelések elvégzésére is mind a személygépjárművek, mind pedig a városi autóbuszok tekintetében a világ 10 helyszínén. La Spieza mellett még Stockholm, Rotterdam, Berlin, Madrid, Baszkföld (Spanyolország), Nanyang (Kína) és Sao Paolo (Brazília) vesznek ebben részt. A BEST projektet a Stockholmi Tömegközlekedési Vállalat (SL) képviselői kezdeményezték, és részben az EU finanszírozza. A cél az, hogy kikövezzék az utat az etanolnak egy széleskörű elfogadottság felé, mint a személygépjárművekben és a haszongépjárművekben alkalmazható, életképes alternatív üzemanyag.

Az EU tagállamai közül többen előrehaladottak a bioetanol használatával kapcsolatban.

Európában legrégebben Svédország tette le a voksát az etanol mellet. Más bioüzemanyagok és a megújuló energiaforrások használata mellett Svédország célként tűzte ki, hogy közlekedését fosszilis tüzelőanyag-mentessé teszi 2020-ig. Ezt úgy érik el, hogy a személyautókban E85-öt, az autóbuszokban E95-öt használnak, valamint a „normál” benzinben is 5% a biokomponens aránya (E5).

Stockholmban immár több mint 15 éve a Scania etanol-üzemű motorjaival szerelt buszokat használnak a tömegközlekedésben. Az 1990-es évek eleje óta a Scania mintegy 600 etanollal üzemelő gépjárművet gyártott. Az üzemanyag gyújtás-elősegítő adalékkal kevert, tiszta etanol. A vállalat több évtizeden keresztül és széles skálán fejlesztette az etanolos motorjait - jobbára a stockholmi tömegközlekedési vállalattal (SL) együttműködésben -, hogy elősegítse a városi autóbuszoknál az alternatív üzemanyagokra történő fokozatos áttérést. Napjainkra a svéd főváros központjában üzemelő autóbuszok mindegyike alternatív üzemanyagokat használ, amely nagymértékben csökkentette a környezeti terhelést, valamint a légszennyezettséget. Ez a kipróbált és jól bevált technológia nem teszi az üzemeltetést bonyolulttá, ugyanakkor kielégíti az északi ország polgárainak környezetük védelmére vonatkozó igényét.

A 2006-os évben Franciaország is kiterjed programot indított az E85 üzemanyag elterjedésére, célként 500 benzinkút üzemelését tűzték ki. Ezenkívül minden kúton forgalmazandó az E10 üzemanyag. Németország, Anglia, Spanyolország is adókedvezménnyel és más támogatással ösztönzi az etanol üzemanyagok elterjedését.

Hazai körkép

Magyarországon 2007-ig összesen 4 darab kút nyílt, ahol E85-öt tankolhatunk Forgalmazók a Tesco és az Oil!, melyek további kutak nyitását tervezik jövőre.

Az olaj és benzinárak felfelé mozgása és az egyre több gyártó által kibocsátott E85-ös üzemanyaggal működő környezetbarát autók elterjedásével a bioüzemanyagok, köztük az etanol egyre nagyobb teret kaphat a mindennapokban. Jelenleg az E85-ös üzemanyag 85%-nyi etanol része mentes az üzemanyagok jövedéki adójától Magyarországon. A minimum 4,4% biokomponenst tartalmazó benzin jövedéki adója kedvezőbb, mint a hagyományos benziné. Az E95-ös dízel üzemanyag szabványosítása még folyamatban van.

A Magyar Bioetanol Szövetség álláspontja szerint a bioetanol-tartalmú üzemanyagok használata jelentősen hozzájárulhat a légszennyezés csökkentéséhez, és ezzel környezetünk és élőhelyünk védelméhez, a természeti értékeink gyermekeink részére történő megóvásához. Az állam ilyen irányú beszerzéseivel példát mutathat és elősegítheti a környezetbarát autók nagyarányú elterjedését hazánkban, valamint a regisztrációs adótörvény felülvizsgálata szintén elősegítheti ezt a folyamatot.





Kapcsolódó weboldal

Sajtókapcsolat
Referens:Hoffer Linda
Linda.Hoffer@hillandknowlton.hu
+36 (1) 351 9101
Cég:Magyar Bioetanol Szövetség













         
Kezdőlap    |    Cégismertetők    |    E-Sajttáj    |    Konferenciák    |    Kiállítások    |    Blogajánló    |    Kapcsolat

Rovatok:   Auto-motor  |  Belföld  |  Egészség  |  Gazdaság  |  IT  |  Környezetvédelem  |  Közlekedés  |  Kultúra  |  Média  |  Mobil  |  Sport  |  Távközlés

Sajttaj.hu © 2007-2024.   -   Sitemap    |   Médiaajánlat    |   Jognyilatkozat   


RSS   RSS


 freestat.hu mystat websas.hu
statgep.hu