| |
eHealth Week 2010: Szükség van beteg-portálokra? |
2010.03.13 |
A Wikipedia meghatározása szerint a beteg-portál egy egészségügyi információs site, amely lehetővé teszi a betegek számára, hogy interaktív módon kapcsolatot tartsanak az egészségügyi szolgáltatókkal, mint például a háziorvossal, kórházakkal és gyógyszerészeti vállalatokkal.
|
A közelgő, Barcelonában rendezett eHealth week 2010 konferencia számos témája közül az egyik, a beteg-portálok létjogosultsága. Ezért megkértük a konferencia egyik előadó szakértőjét, Miguel Cabrer-t, a medting.com oldal létrehozóját, hogy fejtse ki véleményét a témában.
Ön szerint mik a beteg-portálok előnyei a betegek számára?
Amellett, hogy közvetlen összeköttetést biztosítanak a betegek számára az orvosokkal, illetve egészségügyi szolgáltatókkal, azonnali hozzáférést nyújtanak minden szükséges információhoz a témában. A beteg nonstop összeköttetésben állhat az orvosával anélkül, hogy időpontot kellene egyeztetnie vele és elutazni a kezelés helyszínére.
És mik az előnyök az orvosok és kórházak számára?
Az egészségügyi szolgáltatók ennek köszönhetően egyszerűbben figyelemmel kísérhetik betegeik pillanatnyi állapotát. A beteggel fenntartott folyamatos online kontaktus nemcsak személyesebb és bizalmasabb kapcsolat kiépítését eredményezi a beteg és orvosa között, hanem sokkal pontosabb információkkal is szolgál a beteg állapotáról. A beteg-portálok egy modern szolgáltatásnyújtás alapját is képezik, mint például a második vélemény (second opinion) szolgáltatás.
Milyen szolgáltatásokat kínálnak pontosan a beteg-portálok?
Ha belegondolunk abba, hogy mennyi időbe és adminisztrációba telik csak egyeztetni egy időpontot az orvossal, vagy amíg megtaláljuk a megfelelő szakembert, szerintem nem kétséges, hogy minden felhasználó számára nagy megkönnyebbülés, ha mindezt online intézheti a nap bármely szakában. Arról nem is beszélve, hogy a portálokon online konzultálhat a beteg az orvosával.
Gondoljon csak bele, hogy mennyivel egyszerűbb, ha nem kell órákig tartania a telefont, egy időpont egyeztetés ügyében és a betegekkel teli váróteremben ücsörögnie a konzultációra várva. Az online egészségügyi alkalmazások kétségtelenül sok időt spórolnak nekünk, azonban a fejlesztések idején koncentrálnunk kell többek között arra, hogy hozzáférést biztosítsunk a kórtörténetekhez, figyeljük a krónikus betegeket, vagy második vélemény szolgáltatást nyújtsunk a felhasználóknak. Jelenleg épp egy nemzetközi kórház számára fejlesztünk egy közvetlenül a betegekkel kapcsolatban álló második vélemény közvetítésére szolgáló rendszert.
Hogyan érjük el, hogy a betegek folyamatosan frissítsék személyes adataikat?
Ez a beteg portálok sikerének egyik meghatározó tényezője. Ösztönző rendszert kell kialakítani, amellyel motiváljuk a felhasználókat az aktív részvételre, akkor is, ha épp nem betegek. Személyesen is részt vettem egy egészségügyi turisztikai projektben, ahol nagyszerű ösztönző utakat ajánlottak fel a naprakész egészségügyi adatok biztosításáért cserébe, amely különösen a krónikus betegségekben szenvedőknél fontos.
Hol van a határvonal Ön szerint az elektronikus egészségügyi file-ok és a személyes egészségügyi file-ok között?
Amikor egy elektronikus egészségügyi kód (EMR - Electronic Medical Record) telepítésén dolgoztunk, egyértelműen tudtuk, hogy melyek az ún. ’szubjektív információk’ az EMR-ben, ilyenek a személyes vélemények és orvosi bizonytalanságok. Ezek az információk az orvos szellemi tulajdonának tekinthetők. Az ’objektív információk’ a konkrét eredmények, mint például a labor eredmények, fotók, zárójelentések stb., amelyekhez a betegeknek is joguk van hozzáférni, és amelyeket a személyes egészségügyi kódnak (PHR – Personal Health Record) tartalmaznia kell. A személyes egészségügyi kód emellett pontos összefoglalója is a beteg kórtörténetének.
Milyen biztonsági szempontokat kell szem előtt tartani? Hogyan kezelhetőek a titoktartási szabályok?
A titoktartás és biztonság kérdései számos aggodalmat felvető, kiemelten kezelt témakörök az ügyben. A betegek biztonságban szeretnék tudni személyes adataikat, úgy, hogy emellett bármikor elérjék azokat, amikor szükséges. Az általunk telepített Egészségügyi Turisztikai Projekt PHR rendszerében a betegek adatai név nélkül kezelhetők.
Milyen a beteg-portálok jelenlegi státusza Európában?
Tudok néhány érdekes kezdeményezésről Spanyolországban és a Baleár-szigeteken. Biztos, hogy lesznek még továbbiak is Európában, de úgy tudom, hogy az eltérő egészségügyi rendszereknek köszönhetően a biztosítótársaságok által működtetett beteg-portálok sokkal elterjedtebbek az Egyesült Államokban.
Hogyan kezeljük a gyógyszergyártó cégek által üzemeltetett gyógyszerekkel és betegségekkel kapcsolatos platformjait?
Ezek a site-ok léteznek. Amit fontosnak tartok, az az, hogy a páciens felismerje az ilyen típusú weboldalakat és megfelelően kezelje ezeket. Az egészségüggyel kapcsolatos oldalak óriási száma miatt ugyanez vonatkozik az orvosokra is.
|
| Kapcsolódó weboldal |
Sajtókapcsolat |
|
|