A MÁV-START Zrt. 2010. február 12-én, pénteken forgalomba állította az összesen 60 darab FLIRT típusú elővárosi villamos motorvonatból álló flotta utolsó járművét is.
A MÁV Zrt. és a Stadler közötti megállapodás szállításra vonatkozó része a vártnál hamarabb valósult meg, ugyanis a svájci vasúti járműgyártó Stadler Rail Csoport az eredeti határidő előtt két hónappal adta át a hatvanadik járművet a MÁV Csoport részére. A FLIRT vonatok igen magas, 94%-os rendelkezésre állás mellett már több mint 16 millió km-t futottak a hazai vasútvonalakon.
A Magyar Államvasutak Zrt. és a svájci Stadler Rail Group 2006-ban kötött szerződést 30 darab villamos-motorvonat szállítására és karbantartására. A szerződés lehetőséget biztosított a MÁV-nak további 30 darab FLIRT vonat megrendelésére, amelyre a vasúttársaság – az első 30 motorvonat sikeres forgalomba állítását követően és a kedvező üzemeltetési tapasztalatok alapján – 2007 decemberében adott megbízást a Stadlernek.
A szerződésben meghatározott szállítási ütemezés értelmében a hatvanadik motorvonatot a Stadlernek 2010 áprilisáig lett volna ideje átadni, ám a svájci vasúttársaság az utolsó vonatot már 2010. február 11-én leszállította a MÁV Csoport részére. A korszerű motorvonatok idő előtti forgalomba állítása jelentős költségmegtakarítást jelent a MÁV-csoport számára.
A projekt különlegessége, hogy az utolsó vonatok közül hét szerelvény kocsiszekrényei már abban az új vasúti járműgyártó üzemben készülhettek, amelyet a Stadler 2009-ben egy zöldmezős beruházás keretében épített fel Szolnokon.
A magyar szakemberek a gyártási folyamat során hét darab 4-részes FLIRT szerelvény 28 kocsiszekrényének hegesztését, összeállítását és festését végezték a szolnoki üzemben. A villamos motorvonatok karbantartását és tisztítását szintén a Stadler végzi pusztaszabolcsi karbantartóbázisán, amelynek eredményeképpen a szerelvények igen magas, 94%-os rendelkezésre állással üzemelnek.
Az átadással kapcsolatban Kozák Tamás, a MÁV-START vezérigazgatója elmondta: „A FLIRT motorvonatok minőségi változást hoztak a vasúti személyszállításban, elsősorban a budapesti elővárosi közlekedésben. A MÁV-START Zrt. célkitűzése, hogy az utasok kényelmes, komfortos vasúti szolgáltatásokat tudjanak igénybe venni, melyhez elengedhetetlenek az új járművek. A személyszállító vasúttársaság a járműflottájában megtalálható új típusú szerelvényeit az igényekhez és lehetőségekhez igazítva úgy használja fel, hogy a főváros környéki vasútvonalak mellett, vidéki térségekben is megismerhessék az utasok ezeket a vonatokat. Öröm számunkra, hogy már 60 darab FLIRT típusú motorvonat közlekedik Magyarország vasúthálózatán.”
“Merem állítani, hogy a legmerészebb álmainkat is sikerült túlszárnyalnunk ezzel a projekttel. Nemcsak betartottuk mindazt, amit a szállítási ütemezésénél vállaltunk, hanem azt túlteljesítve még a vártnál lényegesen korábban is szállítottuk le a megrendelt járműveket. Az előszállítás manapság nem gyakori jelenség a vasúti járműgyártó iparban, ezért úgy gondolom, hogy a Stadler igazán kimagasló teljesítményt nyújtott, s újfent bebizonyítottuk, hogy megbízható és szavahihető partnerek vagyunk. Nagyon büszke vagyok mindazokra, akik hozzájárultak a projekt sikeréhez, beleértve a MÁV munkatársait, a Nemzeti Közlekedési Hatóság képviselőit, és persze a Stadler csapatát is, hiszen amit közösen elértek, az tényleg különleges teljesítmény.” – mondta el Peter Spuhler, a Stadler Rail Csoport többségi tulajdonos vezérigazgatója.
A FLIRT motorvonatokat a hét minden napján a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Dunaújváros, Budapest-Győr, illetve 2009. szeptember 1-jétől a Budapest-Hatvan vasútvonalakon, valamint hétvégenként a Budapest-Szob, Budapest-Eger viszonylatban is igénybe tudják venni az utasok.
|