A kb. 1200 méteres szakaszon, a Margit híd környezetében kiszélesített budai alsó rakpart falának építése még nem zárult le, munkaközi fázisban van. A partfal az érvényes, jogerős vízjogi létesítési engedély szerint épült és épül jelenleg is.
A kivitelezés menetét rendszeresen, több alkalommal is megtekintette és folyamatosan nyomon követi az engedélyező hatóság (a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség) és az örökségvédelmi szempontból illetékes szakhatóság, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal.
Bár a panaszokkal élő Budapest Világörökségéért Alapítvány nem szakhatóság, a beruházó nyitottan fogadta az alapítvány észrevételeit, hiszen a világörökségi szempontoknak megfelelő, eredeti állapotával azonosan kinéző partfal kialakítása mindenki közös érdeke. Az alapítvány javaslatait a beruházás szakemberei megvizsgálták, és azokat, amelyek szakmai szempontból megállták a helyüket, a beruházó figyelembe veszi a kivitelezés során.
A minél szakszerűbb kivitelezés érdekében a beruházó felkérte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egyik vezető szakértőjét, illetve a Budapest Világörökségéért Alapítvány által ajánlott műemlékvédelmi szakértőt és kőrestaurátort arra, hogy véleményezzék a partfal burkolatának építése során észlelt problémákat. Segítségükkel egy hibalista készült, amely alapján a kivitelező 2010 tavaszán, a projekt lezárásának nyári határideje előtt elvégzi a szükséges javításokat.
Az észlelt hibák között egyetlen olyan sincs, ami miatt le kellene bontani a megépített új partfal szerkezetét. Az a kijelentés, miszerint „lehet, hogy újjá kell építeni a budai rakpartfalat” a szakértelem hiányára utal, hiszen csak a kőburkolat korrekciójára lehet szükség, a súlytámfalat biztosan nem kell megbontani.
Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a beruházó csak olyan műszaki és esztétikai minőségben veszi majd át a kivitelezőtől az elkészült partfalat, amely minden szempontból megfelel az unió követelményeinek, a magyar jogszabályi és hatósági előírásoknak, a vállalkozói szerződésben foglaltaknak, a szakhatóságok, szakértők és civil szervezetek elvárásainak.
A jelenlegi munkafázisban nem lehet tehát alappal kijelenteni, hogy az uniós támogatás veszélybe került volna. A beruházó rendszeresen tartja a kapcsolatot az Európai Unió illetékes szervezeteivel, a partfalépítés részleteiről is tájékoztatta az unió kapcsolattartó munkatársait.
Megjegyezzük továbbá, hogy a Budapest Világörökségéért Alapítvány által a hibák illusztrációja céljából használt fotók egyrészt nem reprezentatívak a teljes rakparthosszra vonatkozóan, másrészt csupán építésközi állapotokat mutatnak, így azokat a beruházó félrevezetőnek tartja.
|