A visszaküldött törvénnyel kapcsolatban a köztársasági elnök több kifogást fogalmazott meg. Egyrészt a kormány által benyújtott törvényjavaslathoz országgyűlési képviselők és az Országgyűlés gazdasági bizottsága igen sok, a közbeszerzési törvény módosítására irányuló javaslatot nyújtottak be.
Sólyom László szerint azonban a módosító javaslatoknak a benyújtása és elfogadása ellentétes volt a Házszabállyal. Továbbá nem elfogadható, hogy a közbeszerzési törvényt úgy módosítja az Országgyűlés, hogy az erre irányuló javaslatokat sem a közigazgatási egyeztetésen nem tárgyalták meg, sem a közbeszerzéssel foglalkozó hatóságok nem véleményezhették. Éppen a korrupció elleni törvénynél lett volna különösen elvárható, hogy ne kerüljék meg a kormányzati egyeztetést.
A köztársasági elnök nem értett egyet azzal sem, hogy a törvény egyes rendelkezései 2009. december 31. és 2011. január 1-e között hat különböző időpontban lépnek hatályba. Sólyom László szerint a jogszabályok ilyen gyors és bonyolult változása veszélyezteti a hatékonyságot, megnehezíti a jogkövető magatartást, valamint az átlátható és ellenőrizhető jogalkalmazást.
Az államfő végül nem értett egyet azzal, hogy az újonnan felállított Közbeszerzési és Közérdekvédelmi Hivatal elnökét a köztársasági elnök és a miniszterelnök közös javaslatára választja meg az Országgyűlés. A köztársasági elnök álláspontja szerint a Hivatal, mint államigazgatási szerv jellegéhez az Alkotmány szellemében az illeszkedik, ha a miniszterelnök tesz javaslatot a Hivatal elnökének személyére.
|