A jövő generációja számára is élhető világot biztosító szakmák fejlesztéséhez modern módszerekre, eszközökre, új ötletekre van szükség, amelyekhez az Európai Unió nyújt segítő kezet a TÁMOP-2.2.3 program keretében.
Hogyan alakul át a szakképzés, hogyan segíti a változás a diákokat, és mit tesz az iskola a munkaerőpiacért, ezek a kérdések álltak a 2009. november 23-i Petrik TISZK "Válasz a kihívásokra - a szakképzés jelene és jövője" konferencia középpontjában.
A konferenciát Dr. Szenes György a Magyar Szakképzési Társaság főtitkára nyitotta meg. Beszámolója kitért a közoktatási törvény változására, a szakiskolák képzésének megerősítésére. A munkaerőpiac igényéhez igazodva a szakképzés gyökeres átalakítását szorgalmazza az általa irányított Szakképzési Társaság.
A „tiszkesedés” 2005-ben indult útjára; az új magyar ige az azonos szakképzési csoporthoz tartozó iskolák együttműködését, azaz Térségi Integrált Szakképző Központokba való tömörülését jelenti. A jelenlegi pályázaton elnyert 220 millió forint a szorosabb és hatékonyabb együttműködést hivatott segíteni.
Ez több szinten valósul meg, egyrészt vezetői szinten, másrészt a szaktanárok, szervezők szintjén, harmadrészt pedig az iskola legfontosabb színterén, a diákok között. 317983 tanuló sorsáról, életpályáról szól a program, jelenlegi oktatásuk színvonala a sikeres gazdaság záloga lesz.
Jelen konferencián a Petrik TISZK kilenc, külön-külön is több évtizedes szakmai és pedagógiai múlttal rendelkező fővárosi szakközépiskola sikeres együttműködésének lehettünk tanúi, amelyekben alapozó, a szakképzésben való részvételre felkészítő középiskolai oktatást folytatnak. Az érettségi utáni szakképzés mindhárom szakmacsoportban a Petrik Lajos Szakközépiskolában történik
A szakmai konferencia résztvevői ízelítőt kaptak a képzésben résztvevő tanulók felkészülését segítő, a megújult szakmai vizsgakövetelményekhez igazodó tananyagfejlesztés eredményeként létrejött, tartalmában érdekes, oktatási anyagból, amely a gyakorlati életben használható kommunikációt helyezi előtérbe.
Egy interaktív fizikafeladatban a vendégek kapták a vízimentők szerepét és egy fuldoklót kellett a lehető leggyorsabban kimenteni a tóból. A feladat grafikájában inkább egy számítógépes játékhoz volt hasonlítható, amelyet a benne szereplő beszélő figurák életszagúvá tettek
Az új tananyag interaktív, gyakorlatorientált, színes, felhasználja a rendelkezésre álló technikát. Tesztelése jelenleg történik, sikere a tantermek falai közt dől majd el.
Hudacsek Lászlóné projektvezető elmondta, a projekt támogatásával továbbképzéseken készítik fel a pedagógusokat az új Országos Képzési Jegyzékben megfogalmazott moduláris elvű szakképzési feladatok ellátására.
Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok kidolgozásával, ma már használatával is, fejlesztő, felzárkóztató foglalkozások szervezésével a tanulók szakmai és munkavállalói kompetenciáinak fejlesztését, munkába állási esélyeit növelik. A programban kiemelt szerepet kaptak a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű, vagy valamilyen fogyatékkal élő tanulókkal való – szintén esélyegyenlőséget biztosító – fejlesztések és foglalkozások.
A szakképzés célja, hogy a diákok az iskolából kikerülve képesek legyenek önállóan munkába állni. Ehhez a tanuló motiváltsága szükséges, melynek gátja lehet, hogy a középiskolás korú fiatal nem tudja, mivel szeretne foglalkozni, sőt gyakran a lehetőségeit sem ismeri.
Ebben igyekszik segíteni a Petrik TISZK honlapján található pályaválasztási program, mely a tanuló kompetenciáinak modellezésével segíti orientációt, és egy karrier tanácsadó iroda, mely a központi iskolában működik.
A szakképző oktatás sikeressége tehát a tanuló egyéni tehetségén, a képzés hatékonyságán és a gazdaság igényeinek pontos ismeretén alapszik.
|