A téma kapcsán a MÁV Zrt. és a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. az alábbiakat tartja fontosnak közölni:
A MÁV Zrt. – mozdonypark-modernizációs programjának keretében – 2007. szeptember elején indított közbeszerzési eljárást 25 db, opcionálisan további 25 db kétáram-rendszerű villamos mozdony beszerzésére.
A mozdonybeszerzést a jelenlegi mozdonypark műszaki állapota és a változó piaci igények tették szükségessé. A beszerzés egyúttal a vasúttársaság elöregedett, 35 éves átlagéletkorú, korszerűtlenné vált V43 típusú mozdonyainak modern, a vontatási piac által igényelt járművekre történő lecserélését szolgálja.
A mozdonyok kiválasztásának elsődleges szempontjai a személyszállítási és árufuvarozási igényeknek legmegfelelőbb, legjobb ár/érték arányt képviselő, magas műszaki megbízhatóságot biztosító eszköz beszerzése volt. Az eurokonform mozdonyok beszerzésére kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárásban került sor.
A pályázaton a részvételre 2007. október 3-áig lehetett jelentkezni. A határidőig három pályázó jelezte részvételi szándékát, a PRIMA Mozdony Konzorcium – amelynek tagja az ALSTOM Transport SA és az ALSTOM Hungária Zrt. –, a Bombardier Transportation, valamint a Siemens Aktiengesellschaft.
Az ajánlatok értékelése során különböző hiányosságok miatt mindhárom pályázó felszólítást kapott a rá vonatkozó hiányok pótlására. Ezen hiánypótlási felhívásnak azonban csak a Bombardier Transportation tett eleget maradéktalanul, ezért a MÁV Zrt. ajánlattételre az egyetlen érvényes jelentkezést benyújtó Bombardier Transportation-t kérte fel.
A másik két jelentkező pályázata a közbeszerzési törvény szabályaira tekintettel az előírásoknak nem felelt meg minden szempontból, így azok érvénytelenségét kellett megállapítani. Emiatt sem a Közbeszerzési Döntő Bizottság, sem a kiesett pályázók nem emeltek kifogást.
A Bombardier Transportation által ajánlott mozdony a vasúttársaság által kiírt közbeszerzési eljárásban meghatározott műszaki és egyéb feltételeknek mindenben megfelelt, ugyanakkor gazdasági szempontból is ennek a járműtípusnak a beszerzése a legkedvezőbb a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. piaca szempontjából.
A Magyar Nemzet által hivatkozott szakértői dolgozat elvi síkon, kizárólag energia-megtakarítás alapján közelíti meg a lehetséges megoldást. Az európai vontatási piac is a TRAXX-hoz hasonló paraméterű mozdonyokat preferálja.
A mozdony beszerzési, üzemeltetési és karbantartási költségei együttesen határozzák meg a mozdonyberuházás gazdaságosságát. Így a Magyar Nemzet cikkében szereplő szakértő által ajánlott másik mozdony egyetlen kedvező műszaki paraméterének (villamos energia felhasználás) kiragadása a mozdonybeszerzéssel kapcsolatos döntés szempontjából téves következtetések levonására ad alkalmat.
Szükségesnek tartjuk hangsúlyozni, hogy Andrási Miklós, a MÁV Zrt. jelenlegi elnök-vezérigazgatója ezen időszakban nem állt munkaviszonyban a MÁV Zrt.-vel. Dr. Márkus Imre pedig a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. jelenlegi vezérigazgatója ekkoriban a MÁV Északi Járműjavító Kft.-nél, illetve a MÁV-GÉPÉSZET Zrt.-nél állt munkaviszonyban, így a döntéshozási folyamatban egyikük sem vett részt.
|