A gépjármű értékesítés utóbbi 4-5 évben tapasztalt visszaesését a hitelezési boom miatt bekövetkezett lakossági túlköltekezés sem tudta megállítani. A rendszerváltás óta növekvő személyautó értékesítés és import 2003-ban érte el a csúcspontját, amikor több mint 200 ezer új személyautót adtak el Magyarországon.
Ezt követően 2004-ben még stagnált, majd évente mintegy 4-6 százalékkal mérséklődött az eladott új személyautók száma, és 2008-ban már nem érte el a 160 ezret.
A személyautó import szerkezetének változása hatással volt a gépjármű biztosítások díjbevételének alakulására is: a 2003-as csúcsévtől eltelt időszakban tömeges elmozdulás volt megfigyelhető a kis kategóriás autóktól az alsó közép kategória felé, miközben a drágább autók iránti kereslet is fokozatosan nőtt.
A kis autók, korábbi 56 százalékos értékesítésen belüli részaránya 2008-ban 38 százalékra esett, miközben az közép kategóriás kocsik részesedése 26-ról csaknem 40 százalékra nőtt.
„A piacon a gépjármű biztosítások díja évek óta csökken: a kötelező átlagdíja mára elérte a 39 ezer forintot, a cascoé pedig 109 ezer forintra mérséklődött. A Genertelnél még ennél is alacsonyabb, a KGFB esetében 30 ezer, a casconál pedig 85 ezer forint az átlag.” – hangsúlyozta Sebestyén László a Genertel direktbiztosító értékesítési igazgatója.
Jelentős eltérés tapasztalható ugyanakkor az évközi és a váltási időszakban kötött kötelezők átlagdíjának alakulása között: utóbbi 31 ezer forintot tett ki a 2009. januárban indult szerződések esetében. „Ennek az a magyarázata, a meghirdetett kedvezményekben és abban keresendő, hogy a váltó ügyfelek jelentős része rendszerint magasabb bonus besorolással rendelkezik, mint az évközi kötések esetében.” – tette hozzá Sebestyén László.
A kötelező biztosítások összesített díjbevétele a gépjármű kategóriák elmozdulása miatt – a piaci verseny hatására fokozatosan csökkenő díjak ellenére - 97-ről 134,5 milliárd forintra, mintegy 40 százalékkal emelkedett. A casco esetében az össz díjbevétel 2006-ban érte el a legmagasabb szintet, 104 milliárd forintot, amely 2008-ban már csak 98,7 milliárd forintot tett ki. A casco díjbevétel 2007-ben 3,7, 2008-ban pedig 1,8 százalékkal mérséklődött az előző évhez képest.
„A casco biztosítások állományának növekedését a biztosítással kapcsolatos rossz reflexek és esetleges korábbi rossz tapasztalatok gátolják. Itt lenne az ideje, hogy a piaci szereplők mindent elkövessenek annak érdekében, hogy ezen régi beidegződések puhításával segítsenek a gépjármű tulajdonosoknak: vásároljanak biztonságot maguk és a családjuk számára.” – hangsúlyozta Csikós Dániel, a Genertel direktbiztosító vezérigazgatója.
Amíg 2003 és 2004 között a sportautók iránt duplájára nőtt a kereslet, 2005-ben a prémium kategóriás és a négy kerék meghajtású kocsikból adtak el csaknem 150%-kal többet. A 2006-os évben az egyterűek jelentették a slágert, egy évre rá pedig a terepjárók mellett ismét a sportautók felé fordult az érdeklődés.
„Saját portfóliónkon belül nem tapasztaltunk jelentős elmozdulást egyik gépjármű kategória irányában sem, a Genertel állományában egyaránt megtalálhatók a kis-közép kategóriás és a prémium gépjármű biztosítások is.” – hangsúlyozta Sebestyén László.
A 2008-ban értékesített márkák közül a legnépszerűbb a Suzuki és az Opel volt, ebből adtak el a legtöbbet az országban. A legkevesebbet a két olasz prémium márkából, a Ferrariból és a Maseratiból helyeztek forgalomba a vizsgált időszakban, alig több mint 30-30 darabot.
|