A Volvo Cars egyik legfontosabb biztonsági célja, hogy olyan technológiákat fejlesszen ki, amelyek az egyre gyarapodó idősebb korosztály tagjait is segítik a biztonságos vezetésben.
Mindannyian megöregszünk. Az európai és az ENSZ által végzett demográfiai tanulmányok egyértelműen azt mutatják, hogy a világ korfájának alakja változóban van. Ma tovább élnek, aktívabbak és egészségesebbek az idős emberek, mint régebben. Ez azt jelenti, hogy nagyobb mobilitásra van szükségük, mint a korábbi generációknak.
„Autóink tervezése során létfontosságú számunkra, hogy megértsük a különböző életkorú vezetők biztonsági szükségleteit, elvárásait. Ezért is nagyon fontos, hogy megtudjuk, hogyan segíthetünk az idős embereknek a korral járó nehézségek leküzdésében. A válasz kulcsa pedig a megfelelő tudásban és kutatásban rejlik” – mondta Thomas Broberg, a Volvo Cars vezető biztonsági tanácsadója.
„A baleseti statisztikák azt mutatják, hogy az idősebb korosztály tagjai kisebb mértékben érintettek balesetekben, mint fiatalabb társaik. Azonban ez nem minden forgalmi szituációra igaz. A kereszteződésekben és kanyarodás közben bekövetkezett baleseteket nagyobb arányban szenvedik el idős sofőrök” – tette hozzá a szakember.
Érzékeny téma
Nagyon érzékeny téma annak megvitatása, hogy az idős emberek vajon veszélyesebb sofőrök-e. A Volvo Cars egy másik, konstruktívabb irányból közelíti meg ezt a problémát.
„Tudjuk, hogy vannak bizonyos forgalmi szituációk, amelyekben az idős emberek másképpen viselkednek. Azon dolgozunk, hogy megszerezhessük azt a tudást, amivel az ilyen helyzetek biztonságos megoldását növelő rendszereket fejleszthetünk” – fejtette ki Thomas Broberg.
A Volvo Cars számos kutatást folytat a mai forgalomban tapasztalható emberi viselkedés megismerése érdekében. A cél, hogy jobban megismerje, miként viselkednek és reagálnak az emberek az összetett forgalmi szituációkban.
Kereszteződéseknél tapasztalható viselkedés vizsgálata
Thomas Broberg egy kutatási projektben vett részt a Svéd Nemzeti Út- és Közlekedéskutatási Intézetben (VTI), Linköpingben, amelynek keretében arra keresték a választ, hogy különbözik-e az idősebb vezetők vizuális keresési viselkedése az útkereszteződésekben.
„Azt szerettük volna kiértékelni, hogy a vizuális viselkedés milyen mértékben nyújthat magyarázatot arra, hogy az idősebbek gyakrabban szenvednek balesetet az útkereszteződésekben” – mondta Thomas Broberg.
A kutatás vezetői két csoportot állítottak össze a helyi lapban megjelent hirdetésre jelentkezőkből, valamint a VTI weboldalán regisztrált személyekből. A tanulmány során kiválasztott sofőrök fele 75 évesnél idősebb, fele pedig 35-55 év közötti személy volt. Mindkét csoport tagjainak ugyanazon a tesztútvonalon kellett végighaladnia.
Az útvonalon különböző sebességkorlátozások és a legkülönfélébb forgalmi szituációk voltak: T-kereszteződések, STOP táblával ellátott kereszteződések, négyirányú továbbhaladást lehetővé tévő jelzőlámpás kereszteződések, valamint körforgalmak. A vezetési teszt mellett a sofőrök nyakának mozgékonyságát is mérték, és egy, a hasznos látómezőt felmérő tesztet (UFOV) is elvégeztek.
A különbségek jó kiindulási pontot jelentenek a fejlesztésekhez
Thomas Broberg összefoglalta az eredményeket: „Az UFOV-teszt és a nyak mozgékonyságának mérése egyértelmű különbséget mutatott a korosztályok között. Az idősebbeknek kevésbé mozgékony a nyaka, és látómezejük is szűkebb. A vezetési teszt során a figyelőberendezések rögzítették az érdeklődési területek – vagyis azon területek, ahová a vezetők néznek – közötti különbségeket. Míg az idősebb vezetők jobban ügyeltek az útburkolati jelekre, hogy jobban el tudják magukat helyezni a forgalomban, a fiatalabbak inkább a dinamikus objektumokra, például az esetleges veszélyt jelentő más autókra koncentráltak.” A Volvo Cars ezeket az eredményeket fel fogja használni új preventív és támogató biztonsági rendszerei fejlesztésének finomhangolásához.
„Kiemelten kezeljük az olyan problémákat, amelyek a valós forgalomban a leggyakoribbak és a legveszélyesebbek. Ezért a következő logikus lépés a kereszteződések vizsgálata, hiszen a tanulmányok igazolták, hogy az idősebb vezetőknek jól jönne a támogatás ilyen szituációkban. Ráadásul a fejlesztésnek van egy nagyon kellemes mellékhatása is: az idősebb sofőröket segítő rendszerek a fiatal vezetők biztonságát is növelik” – foglalta össze Thomas Broberg.
|