A villanymotorral és dízelmotorral egy feltöltéssel és tankolással együttesen megtehető távolság körülbelül 1200 km. A jármű széndioxid-kibocsátása átlagosan 49 g/km, fogyasztása pedig 1,9 l/100 km lesz.
A Volvo hisz abban, hogy a vásárlók a jövőben is biztonságos és kényelmes autókat szeretnének, amelyek jó menettulajdonságokkal illetve tágas utas- és csomagtérrel rendelkeznek. Ezen igények függetlenek attól, hogy elektromos áram vagy egyéb üzemanyag gondoskodik a hajtásról.
A hálózatról tölthető hibrid járművek vonzó megoldást jelentenek, hiszen egyesítik az elektromos és a hagyományos hajtás minden előnyét: nagyon keveset fogyasztanak, kiemelkedően alacsony a CO2-kibocsátásuk, mindemellett nagy a hatótávolságuk és jó a teljesítményük.
„Az új, hálózatról tölthető Volvo autókat élmény lesz vezetni, és mindenben meg fognak felelni a Volvo magas biztonsági és kényelmi elvárásainak. Ugyanakkor fogyasztásuk és CO2-kibocsátásuk a piacon ma elérhető modelleknél mérhető értékek fele lesz” – mondta Stephen Odell, a Volvo Car Corporation elnök-vezérigazgatója.
A hálózatról tölthető Volvo hibrid modell előnyei:
- Üzemanyag-fogyasztása, fenntartási költsége és CO2-kibocsátása kiemelkedően alacsony.
- Az autó egy „szokványos” Volvo, annak minden jó tulajdonságával.
- Könnyedén tölthető otthon, bármely hagyományos konnektorról.
- Nagy teljesítményű autó, amelyet élvezet vezetni.
Villamos hajtás közel nulla CO2-kibocsátással
Az elektromos áram az autók tökéletes üzemanyaga. Az elektromos motorok nagy hatásfokkal működnek, és a fosszilis üzemanyaggal hajtott motorokhoz képest mindössze ötödannyi energiára van szükségük.
A hálózatról tölthető Volvo hibrid autókat egy lítium-ion akkumulátorokkal táplált, erős villanymotor hajtja majd. Ráadásul e gépkocsik minden fékezésnél elektromos áramot termelnek.
Az akkumulátor könnyedén feltölthető bármilyen otthoni hagyományos konnektorról. Az elektromos „üzemanyag” sokkal olcsóbb, mint a benzin vagy a gázolaj, így az ilyen autók üzemeltetési költségei is jóval alacsonyabbak a hagyományos hajtású társaikénál. Az akkumulátor körülbelül 5 óra alatt újratölthető.
A hibrid járművek hatótávolsága körülbelül 1200 km lesz, hasonlóan a hagyományos dízelmotoros gépkocsikhoz. E modellek akár 50 km távolságot is meg tudnak majd tenni tisztán villamos hajtással, ekkor nulla lesz a károsanyag-kibocsátásuk.
Amennyiben az akkumulátort megújuló energiaforrásból származó árammal töltik, a nettó CO2-kibocsátás az autó teljes életciklusa során szintén közel nullával lesz egyenlő.
Kiegészítő hajtás hatékony dízelmotorokkal
A villanymotoros hajtás kiegészítéseként a Volvo egyik leghatékonyabb dízelmotorját építik majd a hibridek motorházteteje alá. A dízelmotort a megújuló forrásból származó szintetikus dízelolaj használatára optimalizálják, és meg fog felelni a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is.
A dízelmotor önállóan, illetve az optimális teljesítmény- és energiakihasználás érdekében a villanymotorokkal együtt is használható lesz.
A dízelmotor például besegíthet az elektromos hajtásnak nagy sebességnél vagy az akkumulátor lemerülése esetén, a villanymotor pedig további nyomatékot szolgáltathat alacsony fordulatszámokon. A két különböző erőforrás kombinálhatósága lehetővé teszi a nagy teljesítmények elérését és a problémamentes használatot.
Legtöbben az autójukat csak rövid utakra, munkába és hazafelé menet használják. Ez azt jelenti, hogy az új Volvo hibrid a legtöbb ember igényeinek tökéletesen megfelel majd. Hosszabb távon a dízelmotor automatikusan bekapcsol, így a hibrid hatótávolsága és minden egyéb tulajdonsága megegyezik egy hagyományos dízelmotoros autóéval.
Az NEDC által meghatározott szabványos vezetési ciklus során a Volvo hálózatról tölthető hibrid járműveinek CO2-kibocsátása alacsonyabb lesz, mint 50 g/km. Várhatóan az 50 g/km CO2-kibocsátású autókra lesznek érvényesek a legkedvezőbb feltételek a legtöbb európai országban.
Az alacsonyabb adón kívül ezek az országok 5000 euró támogatást fognak nyújtani a vásárláshoz, és e támogatást valószínűleg az összes többi európai ország is átveszi majd.
„Komoly energiákat összpontosítunk a hálózatról tölthető hibrid járművekre, hogy a lehető legalacsonyabb CO2-kibocsátási értékeket tudjuk elérni és fenntartható közúti közlekedési megoldást hozzunk létre. Természetesen úgy gondoljuk, hogy az illetékes hatóságok mérhető támogatást fognak nyújtani a fejlesztésekhez, így segítve az ilyen autók piacának gyors kiépítését” – mondta Stephen Odell.
A ma elérhető villamos kapacitás megfelel az igényeknek
A hálózatról tölthető hibrid járművek kevesebbet fogyasztanak, mint azt legtöbben hinnék. Tény ugyanis, hogy egy közepes méretű szélerőmű 1000-2000 normál használatban lévő hibrid autó éves energiaigényét képes kielégíteni.
A ma létező villamos hálózat még akkor is elegendő kapacitással rendelkezik, ha sok hálózatról tölthető hibrid jármű rója majd az utakat. Ha az Európában használt autók 15 százaléka hálózatról tölthető hibrid lenne, a kontinens teljes energiaigénye mindössze 1-3 százalékkal nőne.
Egyszerű otthoni energiamegtakarítással, például a számítógépek és a tv-készülékek éjszakai kikapcsolásával és energiatakarékos izzók használatával valószínűleg akár a mai szinten is tartható az energiaigény.
Mindezt egy példával illusztrálva: a Volvo Cars genti és göteborgi gyáraiban bevezetett, az energiafelhasználás hatékonyságát növelő intézkedésekkel megspórolt energia 15 000 hibrid autó éves villamosenergia-szükségletét fedezi.
Hálózatról tölthető hibridek – piacképesség
A hibrid autók ára várhatóan jóval magasabb lesz a hagyományos autókénál, hiszen az akkumulátorok még mindig nagyon drágák. A villamos hajtás „üzemanyagköltségei” körülbelül a dízeleknél megszokott érték harmadát teszik ki, és ez, ha nem is teljesen, de részben kompenzálja a magasabb vételárat.
A Volvo Cars becslései szerint a hálózatról tölthető hibrid autók vásárlása 2012-től éri majd meg egyes vásárlói rétegek számára. Ezután növekedni fognak az igények, amint az akkumulátorok ára folyamatosan csökken, teljesítményük pedig nő.
A technológiai fejlődés egyes lépcsőinek átugrása
Jelenleg a Volvo Cars elhalasztotta a dízelmotorra épülő úgynevezett teljes hibrid modelljének fejlesztését.
A Volvo azt a stratégiát követi, hogy már 2012-től sorozatban gyárthassa a hálózatról tölthető hibridautókat, amelyekben létező, kipróbált és tesztelt főelemeket, például karosszériákat és motorokat használhat fel. Ahelyett, hogy egy teljesen új autógeneráció kifejlesztésére várna, a vállalat időt takarít meg azzal, hogy innovatív megoldásokat felhasználva az akkumulátort és a villanymotort a hagyományos hajtáslánc mellé építi be. E megoldással az új technológia sokkal hamarabb eljuthat a vásárlókhoz.
A hálózatról tölthető hibridjárművek az ipari együttműködés eredményei
2007 januárjában a Volvo Car Corporation és a Vattenfall energiaszolgáltató elindított egy közös projektet, amelynek célja a hálózatról tölthető hibrid járművek tesztelése és fejlesztése. E kezdeményezés keretén belül létrehoztak egy új vállalatot, amely a V2 Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership nevet kapta.
A Vattenfall vállalattal közös cég létrehozása teljesen új lehetőségeket teremt új generációs zöld technológiák hatékony fejlesztésére. A Volvo Cars szerint a partnerekkel való együttműködés létfontosságú a fenntartható jövő érdekében.
|