A Volvo Cars ambiciózus villanyautó-stratégiája hamar vezetett konkrét eredményekhez. A 2012-ben piacra kerülő új, konnektorról tölthető hibridautó mellett a vállalat jelenleg egy teljesen elektromos hajtású, BEV (Battery Electric Vehicle, azaz akkumulátorról hajtott villanyautó) jármű megvalósíthatóságát vizsgálja.
2009-ben épült néhány C30 BEV prototípus, amelyeket a Volvo házon belül tesztelt. A Volvo mérnökei a teljesítmény és a biztonság mellett különös hangsúlyt fektettek arra is, hogy az elektromos hajtásrendszer jól illeszkedjen az autó egyéb elemeihez.
„A Volvo C30 az első modellünk, amelyet kipróbálunk villamos hajtással. A modellt a kiváló városi tulajdonságok és a viszonylag alacsony tömeg teszi különösen alkalmassá erre a célra, hiszen az elektromos autókat elsősorban városi és város környéki használatra, valamint mindennapos ingázásra szánjuk” – fejtette ki Lennart Stegland, a Volvo Cars különleges járművekért felelős részlegének igazgatója.
Műszaki megoldás
Az elektromos áram rendkívül jó „üzemanyag” a személyautók számára. A villanymotorok hatásfoka nagyságrendekkel jobb a belsőégésű motorokénál, ezért valószínű, hogy a jövőben egyre több elektromos autó jelenik majd meg, hiszen az üzemanyagárak folyamatosan emelkednek, és a CO2-kibocsátást is egyre szigorúbban szabályozzák.
A Volvo C30 BEV esetében az energiát lítium-ion akkumulátor biztosítja, amely hagyományos konnektorról tölthető. A teljesen lemerült akkumulátor az otthoni villamos hálózatról (230V, 16A) körülbelül 8 óra alatt tölthető fel.
Amennyiben az akkumulátort megújuló forrásból származó árammal töltik fel, az autó használata gyakorlatilag az áramfejlesztéstől egészen az autó hajtásrendszerében való felhasználásáig semmilyen károsanyag-kibocsátást nem jelent.
A villanymotor a motorháztető alatt található, akár a hagyományos autókban. A BEV projekt egyik legfőbb célja az akkumulátor ideális helyének megtalálása. A legjobb megoldásnak egyelőre az tűnik, ha az akkumulátor a kardánalagútba vagy az üzemanyagtartály helyére kerül.
Ezek a területek ugyanis a leggyakoribb baleseti helyzetekben az autó optimalizált gyűrődési zónáján belül vannak. Mivel az autót kizárólag elektromos áram hajtja, nagyobb kapacitású (24 kWh) akkumulátorra van szüksége, mint a konnektorról tölthető hibrid modellnek (12 kWh).
Akkumulátorkapacitás
A C30 BEV maximális sebessége 130 km/órára van korlátozva, mert ekkora sebesség bőven elegendő egy ilyen típusú jármű esetében. Az autó kevesebb mint 11 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/óra sebességre, hatótávolsága pedig a 150 kilométert is elérheti. Ez a távolság jóval több, mint az európai autósok 90 százaléka által megtett napi távolság.
Garantált a megszokott biztonság
A Volvo Cars a hajtáslánc típusától függetlenül minden egyes modelljétől ugyanazon magas biztonsági előírások teljesítését várja el. A Volvo legfőbb célja mindig is az emberi életet megóvó biztonság garantálása volt, amelyhez a hátteret a valós balesetek alapos megismerése és elemzése adja.
Ezenfelül az átfogó házon belüli, részben virtuális, részben a Volvo fejlett balesetszimulációs laboratóriumában elvégzett tesztek is hozzájárulnak a minél biztonságosabb járművek kifejlesztéséhez. Ha a Volvo úgy dönt, hogy bevezet egy új, elektromos hajtású modellt a piacra, annak ugyanolyan biztonságosnak kell lennie, mint a Volvo nevet viselő valamennyi egyéb modellnek.
A Volvo elméleti alapokon felmérte, hogy milyen veszélyeket rejthet az elektromos hajtáslánc egy baleset előtt, közben, illetve után. E veszélyek megismerése után a vállalat mérnökei megfelelő megoldást keresnek majd minden egyes azonosított helyzetre, így garantálva, hogy a jövőbeni elektromos autók mindenben megfeleljenek a Volvo magas biztonsági követelményeinek.
Piacképesség
A Volvo Cars fő elektromos autóipari fejlesztései a konnektorról tölthető hibrid járművekre irányulnak a következő évtizedekben. Kiemelten igaz ez a vállalat nagyobb modelljei esetében.
A villanymotor és a belsőégésű motor kombinálása tűnik ugyanis a legnagyobb lehetőségeket rejtő megoldásnak, mind műszaki, mind kereskedelmi szempontból. A konnektorról tölthető hibridek nagy hatótávolságú és környezetkímélő megoldást jelentenek, ugyanakkor kevéssé függnek a drága akkumulátortechnológiáktól.
Számos tényező fogja meghatározni, hogy mennyire lesznek sikeresek a kizárólag elektromos hajtású autók a jövőben: „A vásárlónak úgy kell éreznie, hogy egy ilyen autót vezetni és birtokolni is vonzó élmény. Ennek biztosítása érdekében úgy gondoljuk, hogy az elektromos autóknak pontosan olyan kényelmesnek és biztonságosnak kell lenniük, mint a más típusú üzemanyaggal hajtott rokonaiknak. A C30 BEV projektből leszűrhető tapasztalatok segítenek ezen elvárások teljesítésében, és azt is be tudjuk mutatni, hogy a Volvo mennyire elkötelezett az elektromos hajtásláncok fejlesztése iránt” – mondta Paul Gustavsson, a Volvo Cars elektromos hajtásláncok fejlesztéséért felelős részlegének vezetője.
|