A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. mindent megtesz annak érdekében, hogy hosszú távon fenntartsa jó kapcsolatát a MÁV Cargo Zrt.-vel. Ennek érdekében nagy hangsúlyt fektet szolgáltatási színvonalának folyamatos fejlesztésére.
Ennek egyik fontos mérőszáma a tehervonatok vonattovábbítási sebessége – függetlenül attól, hogy a mozdonyok 120 km/h vontatási sebességre képesek – amely a jelenlegi szolgáltatási szint mellett (vontatás és a pályavasúti szolgáltatás együtt) átlagosan 40 km/h. A nemzetközi árufuvarozás vonattovábbítási sebessége ennél magasabb, közel 50 km/h.
Az áruk eljutási sebessége nagymértékben függ megrendelőink egyéb tevékenységétől, például a be- és kirakodás sebességétől, a szükséges dokumentumok, fuvarlevelek rendelkezésre állásától, a vonat menetkész állapotától stb., mely tevékenységek azonban a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. szolgáltatási lehetőségein kívül esnek.
A MÁV TRAKCIÓ Zrt. megítélése szerint a MÁV Csoport átalakítása során a vontatási és a pályavasúti szolgáltatás megfelelő koordinálásának, összehangolásának kiemelt hangsúlyt kell kapnia, tekintettel arra, hogy a vonattovábbítási sebesség a teherfuvarozók munkaszervezésén túl a forgalom szabad (zöld) jelzésétől is nagymértékben függ.
A híradások alapján a MÁV Cargo Zrt. szeptember 29-i sajtóbeszélgetésén elhangzott az is, hogy a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. és a MÁV Cargo Zrt. megállapodása alapján növekvő díjemelés mellett 2012-ig akár 70 százalékkal csökkenhet a MÁV Cargo megrendelése.
Ezzel összefüggésben a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. hangsúlyozni kívánja, hogy a 2008-2009-es vontatási árak – a MÁV-TRAKCIÓ álláspontja szerint – nem befolyásolták a MÁV Cargo Zrt. 2008. évi publikus éves beszámolójában szereplő 70 százalékos megrendelés-csökkenést, mivel a MÁV Cargo költségvetésében a vontatási díj 17 százalékos hányadot képvisel. Az áremelés eredményeként 2009-ben például mindössze két százalékponttal nőtt a MÁV Cargo Zrt. költségszintje.
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. által nyújtott vasúti vontatás díjai a középtávú megállapodásban foglaltak szerint még 2012-ben is átlagosan 20-25 százalékkal lesznek kedvezőbbek a környező országok vontatási árainál. Ezek alapján a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vontatási szolgáltatása és árképzése nem akadályozza, hanem elősegíti a MÁV Cargo Zrt. hosszú távú versenyképességét, mind a hazai, mind a nemzetközi versenyben.
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. cáfolja azt az elmúlt napokban megjelent, tévedésen alapuló sajtóhírt is, mely szerint a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. 50 darab jó állapotú V63-as mozdonyt ad át a MÁV Cargo Zrt.-nek. A megjelent sajtóhírekkel ellentétben sem a MÁV Cargo Zrt. privatizációs szerződése, sem egyéb megállapodás nem kötelezi a MÁV-TRAKCIÓ Zrt.-t arra, hogy akár V63-as, akár más típusú mozdonyokat a MÁV Cargo Zrt. részére átadjon.
Így a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. járművek átadását nem tervezi, ugyanakkor hivatalos megkeresés nem is érkezett a MÁV Cargo Zrt.-től, hogy a társaság mozdonyokat igényelne a vontatási társaságtól. A cikkben szereplő mozdonyok átadása vagy eladása – amely egyébként csak nemzetközi közbeszerzés alapján lenne lehetséges – a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. és a MÁV Csoport stratégiai és üzletpolitikai érdekeit sem szolgálná.
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. továbbra is elkötelezett abban, hogy partnerei – köztük a MÁV Cargo Zrt. részére is – mind a szolgáltatás minőségét, mind az árát tekintve versenyképes vasúti vontatási szolgáltatásokat nyújtson.
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. ezért bízik abban, hogy a MÁV Cargo Zrt.-vel tető alá hozott középtávú vontatási megállapodás teljesítése során a MÁV Cargo Zrt. olyan tapasztalatokra tesz szert, amelyek alapján továbbra is folytatódhat a hagyományosan jó partneri kapcsolat a két cég között.
|