A Volvo Cars 2010-ben az új Volvo S60 bemutatkozásával egyidejűleg bemutatja a preventív biztonsági megoldásainak következő generációját.
A Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection – azaz az ütközésmegelőző rendszer teljes körű fékvezérléssel és gyalogos-felismeréssel – akkor aktiválódik, ha egy gyalogos kilép az autó elé és a sofőr nem reagál a vészhelyzetre. Ilyenkor a rendszer a jármű teljes fékerejét kihasználva megpróbálja megállítani az autót.
E biztonságtechnikai újítás a következő lépés a Volvo Cars folyamatos fejlesztéseinek sorában, amelyek célja a veszélyes helyzetek felismerése és a beavatkozás a balesetek megelőzése érdekében.
„A korábbiakban olyan rendszereket fejlesztettünk, amelyek segítettek megelőzni a más járművekkel való ütközéseket. Most azonban óriásit ugrunk előre, hiszen az új rendszer a védtelen gyalogosok biztonságát is növeli, ráadásul a rendszer már nem csak a fékerő egy része, hanem a teljes fékerő felett rendelkezik. Tudomásunk szerint eddig egyelten versenytársunknak sem sikerült akár csak hasonló eredményeket is elérnie ezen a területen” – mondta Thomas Broberg, a Volvo Cars biztonsági szakértője.
„Ez a technológia egy nagy lépéssel közelebb visz hosszú távú célkitűzésünk eléréséhez, ami nem más, mint „balesetmentes” autók tervezése. A célunk, hogy 2020-ra senki se haljon, illetve sérüljön meg a Volvo új személyautóiban” – tette hozzá a szakértő.
A gyalogosokat is érintő balesetek gyakoriak a városi forgalomban
Az Európai Unió tagországaiban a halálos kimenetelű balesetek áldozatai között a gyalogosok aránya országtól függően 10-25 százalék között változik. Az Európai Unió fővárosaiban 2007-ben összesen 1560 személy szenvedett halálos balesetet, 43 százalékuk gyalogos volt.
A gyalogost elgázoló autó sebessége jelentős szerepet játszik a baleset végkimenetelében. Egy 50 km/óra sebességgel közlekedő gépkocsi esetén a balesetet szenvedett gyalogos túlélési esélye például 85 százalékkal alacsonyabb, mint egy 25 km/óra sebességgel közlekedő autó esetében.
25 km/óránál alacsonyabb sebesség esetén elkerüli a baleseteket
„A célunk, hogy ez az új technológia 25 km/óra sebesség alatt segítsen megelőzni a gyalogosgázolásokat. Ha az autó ennél gyorsabban halad, akkor az a cél, hogy a sebességet az ütközés pillanatáig a lehető legnagyobb mértékben csökkentsük. Az esetek többségében körülbelül 75 százalékkal tudjuk csökkenteni az ütközési erőhatást. A halálos gázolások számát figyelembe véve már a gyalogosok túlélési esélyének 20 százalékos javítása esetén is komoly sikert jelent az új technológia. Bizonyos esetekben akár 85 százalékkal is növelhető a túlélés esélye” – mondta Thomas Broberg.
E technológia szintén nagyon előnyös a ráfutásos balesetek során. A statisztikák szerint a ráfutásos balesetek felénél a hátulról becsapódó autó sofőrje egyáltalán nem fékezett a baleset előtt. A fő cél továbbra is az, hogy a vezető a kezdeti figyelmeztetésre reagálva azonnal fékezzen vagy kikerülje a veszélyforrást.
A rendszer csak akkor lép működésbe, ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre: a baleset bekövetkezése előtt a teljes fékerőt kihasználva lassítani kezdi az autót. Ilyen esetekben a Collision Warning with Full Auto Brake rendszer akár teljesen megakadályozhatja az ütközést, ha a két jármű közötti relatív sebességkülönbség kevesebb mint 25 km/óra.
Biztosabb észlelés a legmodernebb technológiával
A Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection rendszer a következő elemek alkotják: egy az autó orrában elhelyezett új, csúcstechnológiás, kétféle üzemmódban működő radar, egy a belső visszapillantó tükörbe integrált kamera, és egy központi vezérlőegység. A radar és a kamera folyamatosan figyeli az utat a jármű előtt.
Az érzékelő feladata az esetleges akadályok felismerése és távolságuk megállapítása. A kamera feladata annak eldöntése, hogy milyen típusú objektum került a kocsi elé. A rendszer úgy van programozva, hogy az autó előtt álló, vagy azzal azonos irányba haladó járművekre reagáljon.
A korábbi modelleknél jóval nagyobb látótérrel rendelkező, legmodernebb radarnak köszönhetően az útra lelépő gyalogosok már korán felismerhetők. Ráadásul az új kamera felbontása is jobb az előző generációs modellekénél, így a rendszer fel tudja ismerni a gyalogosok mozgásmintáit.
„Már tíz éve dolgozunk ezen a technológián. Tesztautóink hosszú évek óta járják az utakat számos különböző országban. A végső rendszer tervezésekor olyan tényezőket is figyelembe kell venni, mint a különböző forgalmi helyzetek, az útviszonyok és az időjárás. A valós forgalomban végzett tesztek során összegyűjtött információk alapján fejlett számítógépes szimulációkat készíthetünk” – mondta Thomas Broberg.
Az új technológiának köszönhetően a teljes fékerő rendelkezésre áll
Vészhelyzetben a sofőrt először egy hangjelzés figyelmezteti, és egy villogó fény is megjelenik a szélvédőre vetítve. Az azonnali, intuitív reakció kiváltása érdekében a vizuális figyelmeztetés úgy néz ki, mintha felvillanna egy autó féklámpája. Amennyiben a sofőr nem reagál a figyelmeztetésre, és a rendszer elkerülhetetlennek ítéli meg az ütközést, az autó minden fékjét teljes fékerővel működésbe hozza.
„Az aktív fékezés csak akkor lehetséges, ha az objektumot a radar és a kamera egyaránt látja. A csúcstechnológiára épülő érzékelőknek köszönhetően most már a teljes fékerőt kihasználhatja a rendszer. A legelsők között vagyunk az iparágban, akiknek ezt sikerült elérniük” – magyarázta Thomas Broberg. „A rendszer ugyanazon elvek szerint épül fel, mint az emberi szem. Ennek következtében sötétben és rossz időben az emberekhez hasonlóan rosszabbul is lát” – tette hozzá.
Továbbfejlesztett adaptív tempomat
Az adaptív tempomat (ACC) olyan új funkcióval gazdagodott, amely az automata sebességváltóval együtt lehetővé teszi a rendszer működését már nagyon kis sebességeken is.
Az újdonság az, hogy a radar adatai alapján működő ACC rendszer egészen a teljes megállásig megtartja az előző járműhez képest beállított követési időközt. A korábbi verzió 30 km/óra alatti sebességnél nem volt aktiválható, azonban az új rendszer már képes teljes kényelmet biztosítani a vezető számára a sok elindulást és megállást megkövetelő dugókban is.
Biztonság a városban – kis sebességű koccanások megakadályozása
A City Safety koccanásgátló rendszer már szériatartozéka az új Volvo XC60 modellnek. Ezt a 30 km/óra alatti ütközések esélyének csökkentésére vagy akár teljes elkerülésére képes technológiát a Volvo Cars házon belül fejlesztette ki.
A ráfutásos balesetek sűrű városi forgalomban és lassan haladó kocsisorokban egyaránt gyakoriak. A balesetek körülbelül 75 százaléka 30 km/óra sebesség alatt történik, és a kutatások szerint az ilyen esetek 50 százalékában a vezető egyáltalán nem fékezett az ütközés előtt.
A City Safety rendszer segítségével az autó automatikusan fékez, ha a vezető nem reagál időben az előtte haladó autó lassulására vagy megállására. Amennyiben a két jármű sebessége közötti különbség kevesebb 15 km/óránál, a rendszer képes a baleset megakadályozására. Amennyiben a sebességkülönbség 15-30 km/óra között van, a rendszer az autó lassításával csökkenti az ütközés erejét és annak következményeit.
Díjak a biztonság terén betöltött vezető szerepért
Az XC60 modellnek és a City Safety rendszernek köszönhetően a Volvo Cars számtalan díjat kapott a legkülönbözőbb biztonsággal foglalkozó intézményektől és biztosítóktól, akik azért dicsérték a rendszert, mert mind az utasok sérüléseit, mint az autóban keletkezett károkat csökkenti.
A Volvo XC60 és a City Safety például elnyerte a holland Autoweek autós magazin 2009-es innovációs díját.„A biztonság nagyon fontos. Különösen büszkék vagyunk erre a díjra” – mondta Ad van Batenburg, a Volvo Cars hollandiai leányvállalatának vezérigazgatója.
2008-ban és 2009-ben eddig elnyert díjakat:
- Centro Zaragoza (CZ) (Spanyolország/Portugália)
- Auto Hoje, 2009 (Portugália)
- Paul Pietsch díj, 2009 (Németország)
- What Car? Az év szabadidő-autója, 2009 (Egyesült Királyság)
- Az év szabadidő-autója, 2009 (Chile)
- Golden Klaxon, A legjobb városi szabadidő-autó, 2009 (Oroszország)
- FuturAuto, 2009 (Belgium)
- Az év szabadidő-autója, 2009 (Szingapúr)
- Az év szabadidő-autója, 2009 (Írország)
- Auto Trophy, 2008 (Németország)
- L'Automobile Magazine, 2008 (Franciaország)
- Autocar Magazine, 2008 (Görögország)
- Thatcham Fleet World Honours díj, 2008 (Egyesült Királyság)
- Közlekedésbiztonsági díj, 2008, National Highway Traffic Safety Administration (Egyesült Államok)
- Auto Reveu díj, 2008 (Ausztria)
- Autoweek, Az év innovációja, 2009 (Hollandia)
|