Partnerek


CMS, webshop, eCommerce, domain, hosting, SEO, SEM

Google Directory

Observer


NewsAgent


C-PRESS


Hirmutato


Hirlapom


Hirlapom





hírek személyre szabva

Napi sajtó


Hirlevél feliratkozás






Google
 


Megújult a Scania R-széria

2009.09.29
Öt évvel ezelőtti bemutatása és a folyamatos fejlesztés jegyében néhány kisebb-nagyobb korszerűsítés után a Scania most átfogóan, kívül-belül felfrissítette az R-szériát. Markánsabb formatervezésű első rész, igényesebb belső szín- és anyaghasználat, módosított műszerfal, fekhelyek, illetve tárolók, továbbfejlesztett Opticruise automatizált váltókapcsolás, hatékonyabb alvázelrendezés, valamint egy elektronikus járművezető-támogató rendszer jelenti a típus legfontosabb újításait.

Immár fél évtizede változatlan külső megjelenéssel rója a világ útjait az eddig több mint 200 ezer példányban értékesített Scania R-széria, így a mostani nagy megújulással elérkezett a szépészeti beavatkozások ideje is. A tervezők új éleket vasaltak a formailag egységesebb hűtőrácsra és lökhárítóra, amelyek a szélvédő alatti méretesebb Scania-felirattal tovább erősítik a márka arculatát.

A karakteresebb hűtőrács nagyobb beömlőnyílásai és a lökhárítóban kialakított új nyílás a motor hatékonyabb hűtését biztosítják. LED-eket alkalmazó nappali világítás is rendelhető, míg a korábbi fényszórótörlők helyébe lépő nagynyomású fényszórómosó-berendezés mérsékli a légellenállást.

A lökhárító mögött található aláfutásgátló konzolt is továbbfejlesztették, így számítógépes szimulációk és valós töréstesztek eredményeként az eddigi 60-ról 65 kilométer/órára emelkedett a biztonságos ütközési sebesség.

A Scania a nehéztehergépkocsi-gyártók közül elsőként alkalmazott frontális aláfutásgátlót, méghozzá 1995-ben a 4-es széria hosszú távú modelljein már alapfelszerelésként, holott az Európai Unió csak 2003-ban tette kötelezővé ezt a fontos biztonsági berendezést.

Előnyösebb elrendezés
Az alváz fontos újdonsága, hogy az akkumulátorok oldalról hátulra kerültek, amelynek köszönhetően nagyobb üzemanyag-tartályokkal láthatják el az új R-széria modelljeit, vagyis a 4x2-es nyerges vontatók már összesen akár 1500 liter üzemanyagot is magukkal vihetnek, míg a háromtengelyes vontatók másfélszer annyit tankolhatnak, mint eddig.

A nagyobb tartályoknak megfelelően az oldalsó szoknyákat is átalakították. Persze formatervezésük az új arculathoz igazodik, és kedvezőbb légellenállásukkal akár 0,6 százalékkal is csökkenthetik a jármű üzemanyag-fogyasztását.

Prémium minőség
A fülke belsőterét szintén alaposan átdolgozták a tervezők. Az eddigieknél is igényesebb színek és anyagok alkalmazásával valóban a prémiumkategóriás személyautók minőségi színvonalát nyújtja a típus. Új kárpitok, illetve szövetek borítják a padlót, az ajtókat, az üléseket és a fekhelyeket, míg a műszerfal puha, kellemes tapintású, de könnyen tisztítható, tartós anyagból készül.

Sőt, a vásárlók immár saját egyéni ízlésük szerint határozhatják meg a belsőtér stílusát. Ehhez többféle igényes bőr-, illetve szövetkárpit közül választhatnak, míg a díszítőbetéteket sötétszürke, sötétkróm vagy famintázatú változatban kérhetik, ahogyan az a prémium személyautók világában már megszokott. Persze az ügyfelek választhatják a Scania tervezői által összeállított négy ízléses gyári kompozíció (Designer’s Choice) valamelyikét is.

A tehergépkocsi-vezetők biztonságos és hatékony munkavégzéséhez elengedhetetlen, hogy maximálisan kipihenten üljenek a volán mögé, ezért a Scania szakemberei a fekhelyeket is korszerűsítették. Az alacsonyabbra helyezett, így nagyobb fejteret biztosító alsó fekhely új, 155 milliméter vastag matracának zsákrugóit a legelismertebb svéd bútorgyártóktól szerzik be, szélessége pedig egyetlen mozdulattal 730-ról 900 milliméterre növelhető, ami egyedülálló a kategóriájában. A Highline fülkékben a felső fekhely szélességét is megnövelték, míg a Topline modellekben új, kényelmesebb létrán lehet felmászni a felső fekhelyre.

A vezetőállás is tartogat újdonságokat. A multifunkciós kormánykeréken átrendezték a gombokat, így ösztönösebben kezelhetőek a sebességtartó automatika, a fedélzeti számítógép és az audiórendszer funkciói. A központi zár távirányítója sem kerülte el a fejlesztők figyelmét, így a már ismert világításellenőrzésen túlmenően megközelítő világítás és pánikriasztás funkciót, illetve komp és programozható üzemmódot is kínál.

Mindezek mellett a vezető és az utas környezetében található tárolóhelyek tekintetében is számottevően fejlődött a belsőtér. A középkonzol alatti tárolórendszert teljesen újratervezték, így praktikusabb italtartókat, a kisebb tárgyak elhelyezésére immár zárható fiókot és megvilágított polcot kínál. Az utas oldalán a műszerfalról kihajtható asztal étkezéshez, laptop használatához vagy a papírmunka elvégzéséhez is kényelmes, stabil felületet biztosít, sőt, a műszerfalra gyári extraként kávéfőző rendelhető.

Továbbfejlesztett Opticruise
Persze a hajtáslánc sem maradt érintetlenül. A Scania két évvel ezelőtt bevezetett vadonatúj, csúcsszínvonalú műszaki megoldásokat alkalmazó soros motorjai után, négyévnyi fejlesztőmunka gyümölcseként most az Opticruise automatizált sebességváltók is jelentősen megújultak. Hardver és szoftver tekintetében egyaránt sokat fejlődtek.

Legfontosabb mechanikai újdonságuk, hogy mostantól teljesen automatizált, kuplung-pedál nélküli kivitelben is rendelhetőek, köszönhetően a piaci szegmensben egyedülállónak számító elektrohidraulikus működtetőszerkezetnek.

A szokványos pneumatikus rendszerekhez viszonyítva a tengelykapcsoló sokkal pontosabb, kifinomultabb és az adott üzemi körülményekhez, például manőverezéshez, hintáztatáshoz vagy körforgalomba behajtáshoz megfelelőbben alkalmazkodó működést tesz lehetővé. Továbbá minden eddiginél gyorsabb fokozatváltást biztosít, ami hegymenetben a hajtás csupán szempillantásnyi megszakítása révén különösen előnyös tulajdonság.

Mindez persze az új funkciókkal kiegészített, fejlettebb elektronikus vezérléssel karöltve nyújt minden helyzetben a legprofibb sofőrök munkájához mérhetően optimális működést. Így a tengelykapcsoló-pedál elhagyásával a pontos manőverezést az új manőverező üzemmód segíti, amely finomabb gázpedál-reagálással érzékletesebb gázpedálkezelést eredményez.

Csúszós útfelület esetén az új hintáztató program a gázpedál hirtelen felengedésekor a tengelykapcsoló villámgyors oldásával, majd lenyomásakor annak zárásával segíti a hintáztatást. Ilyenkor tehát az elektronikus vezérlés lehetőségeit kiaknázva a gázpedál egyben a tengelykapcsoló-pedál funkcióját is ellátja. Elinduláskor pedig az új szoftver a pillanatnyi terhelésen kívül az út lejtőszögével is számol az indulási fokozat megfelelő kiválasztásához, amit egyébként a járművezető manuálisan is megadhat.

A vezérlés a lejtő-érzékelőtől érkező információkat menet közben is figyelembe veszi, akárcsak a vezetési stílust és számos egyéb külső paramétert, így minden körülmények között az eddigieknél is ideálisabban vált fokozatot. Ezáltal hegymenetben a lehető legnagyobb sebességet biztosítja, míg a valóban maximális teljesítményt igénylő esetekben új, még hatékonyabb Power üzemmód támogatja a vezetőt. Ugyanígy az útkereszteződések vagy körforgalmak sajátos vezetési szituációiban is tökéletesebb társ az új Opticruise váltókapcsolási rendszer.

Mindemellett a lehetőségekhez mérten folyamatosan igyekszik elősegíteni, hogy a motor ideálisan kis fordulatszámon dolgozzon a maximális üzemanyag-megtakarítás érdekében. Ehhez ráadásul az új, 2,59-os hátsó hídáttétel is hozzájárul.

Végül, de nem utolsósorban tovább finomították az Opticruise együttműködését a jármű egyéb rendszereivel, mint például az adaptív sebességtartó automatikával, a Scania Retarderrel és a visszagurulás-gátlóval, hogy ezek használata esetén is mindig az optimális fokozat álljon rendelkezésre. Így a járművezetőnek még ritkábban kell manuálisan beavatkoznia, a jármű pedig maximális hatékonysággal dolgozhat. Szintén a vezető munkáját könnyíti meg, hogy a mellékhajtómű immár a távirányítóval is kapcsolható.

Scania Járművezető-támogatás
Az új R-széria egy további különleges, a piacon egyedülálló újdonságot is tartogat. Az elektronikus vezérlésű fékrendszerrel, tartomány- és felezőváltós sebességváltóval, valamint Scania Retarderrel rendelkező nyerges vontatók szériafelszereltsége a Scania Járművezető-támogatás (Scania Driver Support) elnevezésű rendszerrel bővült. Ez valójában egy számítógépes program, amely a teherautó számos üzemelési adatát folyamatosan kielemezve következtet a gépkocsivezető vezetési stílusára.

Mindezek alapján a műszerfal központi kijelzőjén keresztül valósidejű ajánlásokat tesz a sofőrnek, illetve az út vagy a fuvarfeladat végén százalékos formában értékeli a munkáját. Elemzi a pilóta hegymeneti vezetését, a kiegészítő fékrendszerek használata alapján értékeli a fékezési szokásait, a gáz- és a fékpedál kezeléséből következtet, hogy mennyire előrelátóan vezet, továbbá minősíti, hogy milyen helyesen választ sebességi fokozatot.

A rendszer elsődleges célja, hogy a vezetési stílus optimalizálásával elősegítse a hatékonyabb munkavégzést. Ennek megfelelően a Scania Járművezető-támogatást a Scania Járművezető-képzés és az Európai Unióban a hivatásos gépkocsivezetők számára kötelezően előírt, ötévente 35 órás elméleti, illetve gyakorlati továbbképzés módszerei, elvei alapján dolgozták ki.

A legjobb eredmény tehát úgy érhető el, ha a Scania Járművezető-képzésen elsajátított tudást és képességeket a Scania Járművezető-támogatás révén a későbbi munkavégzés során is alkalmazzák, illetve szinten tartják a sofőrök. Vagyis a Scania Járművezető-támogatás tulajdonképpen olyan, mint egy profi személyi oktató, aki mindig elkíséri a vezetőt, és hasznos tanácsokkal látja el.

A Scania Járművezető-támogatás által elérhető előnyök tökéletes összhangban vannak az R-széria összes újítása mögött álló, a kényelmes, biztonságos és hatékony vezetést célzó fejlesztési filozófiával.

Magyarországi bemutató
Az új R-széria magyarországi bemutatóját 2009 decemberére tervezi a Scania Hungária Kft, míg az értékesítés elindulására 2010 januárjától lehet számítani.

Kapcsolódó weboldal

Sajtókapcsolat
Cég:Scania













         
Kezdőlap    |    Cégismertetők    |    E-Sajttáj    |    Konferenciák    |    Kiállítások    |    Blogajánló    |    Kapcsolat

Rovatok:   Auto-motor  |  Belföld  |  Egészség  |  Gazdaság  |  IT  |  Környezetvédelem  |  Közlekedés  |  Kultúra  |  Média  |  Mobil  |  Sport  |  Távközlés

Sajttaj.hu © 2007-2024.   -   Sitemap    |   Médiaajánlat    |   Jognyilatkozat   


RSS   RSS


 freestat.hu mystat websas.hu
statgep.hu