2008-hoz képest mind az e-vásárlók száma, mind az online vásárlások gyakorisága megnőtt. Továbbra is az elektronikai cikkek, CD-k, DVD-k, könyvek, valamint a ruházati cikkek a legkeresettebbek a világhálón - derült ki a KutatóCentrum és a Mai Piac közös felméréséből.
Lendületben van az online piac: az internet penetráció emelkedése és az e-vásárlók számának bővülése mellett az elmúlt év során a vásárlások gyakorisága is növekedést mutatott - többek között ez derült ki a KutatóCentrum és a Mai Piac közös E-Shopping Report elnevezésű felméréséből.
Míg tavaly a legalább hetente internetezők 62 százaléka próbálta már ki a netes vásárlást, addig idén ez az arány 78 százalékra nőtt.
Mind az idei, mind a tavalyi vizsgálat eredményei szerint leginkább a 25-34 évesek, a férfiak, valamint az átlag feletti anyagi körülmények között élők élnek az online vásárlás lehetőségével. Az előző évi adatokhoz viszonyítva ugyanakkor nőtt a fővároson kívül élő e-vásárlók aránya.
A legkelendőbbek - hasonlóan az előző évhez - az elektronikai termékek, a CD-k, DVD-k, könyvek, valamint a ruházati cikkek. Emellett magas az utazással kapcsolatos termékek (repülőjegy, szállás vagy komplex szolgáltatások) és a színház-, mozi- és koncertjegyek iránti kereslet.
Miért ne online?
A netes vásárlások motiváló tényezői lényegében nem változtak: leggyakrabban a gyorsaságot, egyszerűséget és a kedvezőbb árakat említették a megkérdezettek. Az elutasítók többsége a termékek kézzelfoghatóságának hiányát emelte ki az e-shopping legnagyobb hátrányaként.
Ugyanakkor az internet egyre több lehetőséget kínál ennek ellensúlyozására - például multimédiás termékbemutatók, fogyasztói értékelések és vélemények megjelenítése, visszavételi garancia -, ezek kiaknázása segítheti az online vásárlás gyorsabb terjedését.
„Az E-Shopping Report egy több felmérésből álló kutatássorozat alapelemeként az általános online vásárlási szokásokat vizsgálja. Az e-kereskedelem témakörével két másik tanulmány is foglalkozik: az E-Shopping FMCG Report a napi fogyasztási cikkek piacát, az E-Shopping Electronics Report pedig az elektronikai cikkek internetes kereskedelmét elemzi” - mondta Barcza Enikő, a KutatóCentrum üzletág igazgatója.
Az E-Shopping Report 2009 kutatás kivonata ingyenesen letölthető (www.kutatocentrum.hu/tantar.php), míg a teljes tanulmányt a KutatóCentrum és a Mai Piac közösen értékesíti.
A kutatás háttere
Az E-Shopping Report a KutatóCentrum és a Mai Piac közös, évente lebonyolított kutatása, mely a lakossági online vásárlási szokásokat és trendeket vizsgálja. A nagymintás lakossági felmérést szekunder adatgyűjtés előzte meg, mely hazai és nemzetközi felméréseket egyaránt feldolgozott.
A primer adatgyűjtés 2009 augusztusában 3289 internetező online megkérdezésével történt. Az adatbázis a legfontosabb demográfiai ismérvekre - kor, nem, iskolai végzettség és Budapest-vidék arány - reprezentatív a legalább hetente internetező 18-64 éves magyar lakosságra nézve.
|