A Stadler 2008 áprilisában rakta le az új vasúti járműgyártó üzemének alapkövét Szolnokon. Az építkezés és az üzembe állítás közel rekordidő alatt fejeződött be, ezért lehetőség nyílt arra, hogy az üzem részt vegyen a MÁV Csoport számára szállítandó FLIRT állomány utolsó 7 vonatának gyártásában is.
A magyar szakemberek a gyártási folyamat során hét darab 4-részes FLIRT szerelvény 28 kocsiszekrényének hegesztését, összeállítását, és festését végezték. A szolnoki üzem, amely Európa egyik legkorszerűbb alumíniumhegesztő üzemének számít, az összes MÁV Csoport részére szállítandó vonat kocsiszekrényét átadta végszerelésre a Stadler Svájcban található bussnang-i központjának.
Kozák Tamás, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta: „A budapesti elővárosi forgalomban naponta több mint 100.000 utasunk veszi igénybe a személyszállító vonatokat. Fontos feladatunk, hogy a rendelkezésünkre álló anyagi keretek között emelni tudjuk a vasúti közlekedés szolgáltatási színvonalát, melyhez elengedhetetlenek a fejlesztések. A FLIRT motorvonatok beváltották a hozzájuk fűzött reményeket: visszajelzéseink alapján az utazóközönség megkedvelte a kényelmes és környezetbarát utazási alternatívát kínáló vonatokat. Az utasbarát szolgáltatásokat nyújtó FLIRT- flottát azzal, hogy egy részük Magyarországon készül, még inkább a magunkénak érezhetjük.”
„Minden a gyárból újonnan kigördülő járművünkre büszkén tekintünk, de erre a vonatra most különösen büszkék vagyunk. Kevesen hittek abban, hogy a szolnoki üzemünk részt tud majd venni a MÁV Csoport számára készülő vonatok gyártásában, de köszönhetően a projektben résztvevő minden ember lelkes és kitartó munkájának, a gyárunk rekordidő alatt elkészült. Azt az eredményt, hogy a magyar utazóközönség ma már nemcsak új, hanem részben hazai gyártású vonatokon utazhat, fantasztikus sikernek tartjuk, amely csak igazi csapatmunkával valósulhatott meg.” – mondta el Jürg Gygax, a Stadler Rail Csoport nemzetközi tevékenységért felelős ügyvezető alelnöke.
A FLIRT motorvonatokat a hét minden napján a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs, Budapest-Győr, illetve szeptember elsejétől a Budapest-Hatvan vasútvonalakon, valamint hétvégenként a Budapest-Szob és Budapest-Eger viszonylatban is igénybe tudják venni az utasok.
A szerelvények egyterűek és légkondicionáltak, GPS alapú utastájékoztatási rendszer segíti az információk közlését, valamint az alacsonypadlózatú kialakítás és a beépített emelők a mozgáskorlátozott utasok számára is kényelmesebb utazást biztosítanak.
A komfort fokozat mellett kiemelkedőek a jármű műszaki teljesítményei is: a motorvonat beépített teljesítménye intenzív indítást tesz lehetővé, amely az elővárosi forgalomban jól kihasználható menetidő csökkentést, míg a korszerű elektrodinamikus fékkel kombinált fékberendezés rövid fékutat tesz lehetővé.
A nagyteljesítményű elektrodinamikus fék a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felsővezetékekbe, amivel jelentős költségcsökkentés érhető el. A motorvonatok karbantartását és tisztását is a Stadler végzi, melynek eredményeként 94%-os az üzembe helyezett vonatok rendelkezésre állása.
|