A BKV, amellett, hogy védi a saját és az adófizetők gazdasági érdekeit, folyamatosan arra törekszik, hogy az Alstom Transport korrekt üzleti partnere maradjon, és az új metrószerelvények gyártása, illetve szállítása kapcsán mindkét oldalon jelentkező többletigények kérdéskörét a tárgyalóasztalok mögött – és nem a sajtóban – vitassa meg.
|
A közlekedési vállalat sajnálattal vette tudomásul, hogy a gyártó – annak ellenére, hogy szerződéséből az időarányos részeket eddig még nem tudta teljesíteni –, vélhetően többletkövetelései hatékonyabb érvényese érdekében elfogadhatatlan módon próbál meg nyomást gyakorolni a megrendelőre.
A Blikk mai számában megjelent állításokkal ellentétben a BKV szakemberei az elmúlt hónapokban a maximálisan elvárhatónál is több segítséget nyújtottak annak érdekében, hogy a 2-es vonalra rendkívül sok műszaki problémával megérkezett prototípus szerelvény megkapja végre a végleges típusengedélyt, melynek megszerzésére az Alstom mindezidáig képtelen volt - noha a magyar jogszabályokat és szabványokat már a szerződés 2006-os megkötésekor is ismernie kellett.
Az Alstom a 4-es metró szerelvényeire nemhogy a végleges, de még az előzetes típusengedélyt sem szerezte be jogérvényesen, és többek között emiatt nem tudta megkezdeni mindezidáig a szerelvények legyártását.
Mára gyakorlatilag a három éve megkötött szerződés egyik lényegi eleme sem fedi le a kialakult valós helyzetet, minden határidő lejárt, sőt több szempontból megváltozott a műszaki tartalom is. Természetesen az Alstom mellett a BKV is jelezte valamennyi kötbér és egyéb igényét időben és jogszerűen, és azokat fenn is tartja.
Két dolgot azonban nem felejthet el a gyártó sem: a BKV egyrészt közpénzből gazdálkodik, és - hasonlóan a más vállalkozókkal kialakult jogvitákhoz - nem áll módjában a valós helyzettől elrugaszkodott többletigényeket teljesíteni.
Másrészt a BKV célja nem a haszonszerzés, hanem a leendő utasok biztonsága, ebből adódóan nem áll módjában műszakilag nem megfelelő, vagy egy esetleges jövőbeli baleset lehetőségét magában hordozó szerelvényeket akarata ellenére átvenni.
|