A budai Duna-parti főgyűjtőcsatorna építéséhez kapcsolva idén tavasszal került sor a budai felső rakpart Döbrentei tér és Batthyány tér közötti szakaszán a villamos pálya felújítására. A villamos pálya kivitelezése július 30-án a próbajárat elindításával befejeződött.
Az új villamos pálya rugalmas ágyazatot kapott, így csendesebben közlekednek majd a szerelvények. A dinamikai hatások is kedvezőbbé válnak, tehát a korábbinál kevésbé lesz érzékelhető a villamosközlekedés a környező épületek lakói számára. A felújítási munkálatok során a peronok szintjét megemelték, hogy a kerekes kocsival közlekedők számára is könnyebb legyen az utazás. A sínek mentén a felsővezetéket tartó oszlopokat és a közvilágítás oszlopait is lecserélték.
A 19-es és 41-es villamosok július 30-án reggel 9 órakor egy próbajáratra indultak (utasokat nem szállítottak). Július 31-e péntektől már menetrend szerint közlekednek és szállítják ismét az utasokat.
A 19-es és 41-es villamosok forgalomba helyezését eredetileg május közepére tervezték, azonban néhány előre nem látható, akadályozó tényező jelentős csúszásokat okozott a munka ütemterv szerinti haladásában. A főgyűjtőcsatorna építése során tavasszal ugyanis egy 19. századi ciszterna rendszerre bukkantak a kivitelezők az Ybl Miklós téren. A feltárás, a kulturális örökségvédelmi vizsgálatok, és a csatornaépítés áttervezése jelentősen lelassította a kivitelezést.
A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal és az I. kerületi Önkormányzat kérte a ciszterna rendszer részletes felmérését és lehetőség szerinti megtartását, mivel az ipari műemléknek minősül. A ciszternák megóvása érdekében a főgyűjtőcsatorna építése módosított technológiával folytatódott tovább. A csatorna lefektetését követően kerülhetett sor a vágányépítés befejezésére és a villamosforgalom helyreállítására.
A Margit híd környezetében, a Budai alsó rakparton zajló útszélesítési munkálatok is ütemterv szerint haladnak. A beruházó Fővárosi Önkormányzat arra törekszik, hogy szeptember második felétől teljes hosszában újra járható legyen a Budai alsó rakpart! Ez azonban csak akkor teljesíthető, ha a Duna vízszintje a hátra lévő feladatok elvégzéséhez szükséges szintre csökken!
A beruházáshoz tartozó, de az alsó rakparti közlekedést nem érintő további útmunkák – például az Üstökös utca vonalában épülő új közlekedési csomópont kivitelezése – az eredeti ütemtervnek megfelelően, előreláthatólag 2009. október végére befejeződnek. Ekkortól tehát megszűnnek a főgyűjtőcsatorna építéséhez és a rakpart-korrekcióhoz kapcsolódó közlekedési nehézségek a Margit híd – Zsigmond tér környékén.
A Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep és kapcsolódó létesítményei beruházás Európai Unió által elismert költsége mintegy 428,7 millió euró, amelynek 65%-át az Európai Unió finanszírozza a Kohéziós Alapból, 20%-át a magyar állam, 15%-át pedig a főváros állja.
|