A személyszállító vasúttársaság 8 darab használt, Görögországból érkezett Desiro motorvonattal bővítette járműflottáját, így hamarosan már 31 Desiro vonat áll az utazóközönség rendelkezésére.
A most beszerzett motorvonatokat korábban a 2004-es athéni olimpiára vásárolta a görög vasúttársaság, azonban a vasútvonal villamosítási munkálatai miatt leállították, majd értékesítették őket.
A MÁV-START Zrt. a Deutsche Leasing Hungária Kft.-től 20 éves időtartamra bérli a vonatokat. A Desiro motorvonatok az év elején érkeztek Magyarországra, a szükséges átalakításokat a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. végezte el, mivel a vasúti járművek karbantartásával és felújításával foglalkozó MÁV leányvállalat adta a legkedvezőbb ajánlatot.
Kozák Tamás, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója az esemény kapcsán kiemelte, hogy az utazóközönség megfelelő kiszolgálásához elengedhetetlen a járműpark megújítása, korszerűsítése. Az elmúlt évek során egyre több motorvonattal találkozhattak az utasok, melyek kényelmes és komfortos utazási lehetőséget biztosítanak. A görög Desiro vonatok az átépítés és a szükséges hatósági vizsgák után rövid időn belül megkezdik az utasforgalom kiszolgálását.
Az átépítést végző MÁV-GÉPÉSZET Zrt. vezérigazgatója, Zaránd György elmondta, hogy a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. stratégiai célja Szolnokon létrehozni Közép-Európa egyik legjelentősebb vasúti vontató és vontatott járműjavító és karbantartó bázisát. Az ehhez szükséges különleges technikai és szakmai ismeretek már rendelkezésre állnak, a Szolnokon elkezdett fejlesztések és beruházások pedig alkalmassá teszik a Járműjavítót, hogy a MÁV modern vonatparkjának karbantartását, felújítását megfelelő körülmények között lehessen itt végezni.
A vonatok átalakítása
A honosítás és a magyarországi forgalomba állítás előtt a vonatokba beépítik a MÁV-nál alkalmazott biztonsági rendszereket (vonatbefolyásoló, sebességmérő berendezés, kürtök), megszűnik a dohányzó szakasz, elhelyezik a magyar nyelvű külső és belső feliratokat, az utas tájékoztató berendezéseket, valamint a vonatok a MÁV-START Zrt. flottájában lévő többi DESIRO motorvonattal azonos fényezést és antigraffiti bevonatot is kapnak.
Az átalakítás során egyéb műszaki átalakítások is történnek, többek között áthelyezik a fékrendszerhez kapcsolódó légtartályokat és kiépítik az úgynevezett kimozduló lépcsőket, amelyekhez új villamos vezérlést alakítanak ki. A vezetőfülkében – a magyar szabványnak megfelelően – a vezérlőpultnál fel kell cserélni a kijelzők sorrendjét, az utastérbe pedig a takarításhoz szükséges 220 voltos elektromos csatlakozást építik be. Az új Desiro vonatok vezérléséhez szükséges rendszerekben mindenhol szoftverfrissítést, magyar nyelvű programozást hajtanak végre. A fentieken túlmenően természetesen a vonatokon elvégzik a szükséges külső és belső karbantartásokat is.
A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. a gyártó cégekhez hasonlóan, speciális szakismereteket alkalmazva végezi el a motorvonatokon a szükséges feladatokat. A vonatok átalakításában a gyártó cég, a Siemens is részt vesz alvállalkozóként. A „honosítás” és a szükséges átalakítások után az utasok újabb korszerű motorvonatokat tudnak igénybe venni elsősorban az elővárosi közlekedésben.
Ezt megelőzően az új járművek a nyári balatoni vasúti forgalom kiszolgálását is segítik majd, ugyanis az első motorvonatok július végétől augusztusig a Balaton északi partján teljesítenek majd szolgálatot.
Az átalakítási munkálatok befejezésével a motorvonatok folyamatosan érkeznek, az utolsó jármű az ősszel állhat forgalomba.
|