A magyar lakosság legnagyobb arányban a műszaki termékekről és utazással kapcsolatos szolgáltatásokról szóló információkat szerzi be az internetről.
Ezer internetező és 6830 vásárlás szolgált alapjául a 18 és 60 év közötti magyarok online tájékozódását és vásárlási szokásait vizsgáló kérdőíves kutatásnak, amelyből kiderül, hogy a legtöbb népszerű termékkategóriákban, mint például a digitális fényképezőgépeké, a számítógépes hardvereké vagy épp a háztartási készülékeké és ruházati kiegészítőké, elsősorban az internet segítségét veszi igénybe a magyar lakosság információszerzéshez.
Az első három kategóriában bármilyen más forráshoz képest legalább kétszeres az internet előnye, de a ruházati kiegészítők esetében is csak a saját korábbi tapasztalat és a bolti eladó véleménye közelíti meg az online tapasztalatgyűjtés gyakoriságát.
A megkérdezettek 88 százaléka használ internetes keresőket mielőtt egy terméket megvásárolna, de akár innen, akár önállóan már csak 54 százaléknyian nézik meg a gyártó hivatalos weboldalát, 49 százalék pedig a forgalmazókét. Kicsit kevesebb mint a felhasználók fele árösszehasonlító oldalakon is utánanéz a keresett termékeknek, s 44 százalékuk az online aukciós portálokat sem hagyja ki. A válaszadók mindössze 3 százaléka nem él egyik online lehetőséggel sem.
Az online tájékozódás a fent felsorolt négy termékkategória közül háromban vezető szerepet tölt be, hiszen digitális fényképezőgépek esetén az internethasználó vásárlók 80 százaléka, számítógépes hardvereknél 82, háztartási gépeknél 74 százalékuk veszi igénybe a világhálót információszerzésre.
Meglepő módon a klasszikus médiát alig használják, a televízió kategóriától függően 7-17, a kültéri reklámok 11-16, a szórólapok 12-23, a rádió pedig alig 2-9 százalékban segíti meghozni a vásárlás előtti döntést. A személyes segítség ennél jóval nagyobb, általában 30 százalékos arányban van jelen, legyen szó a család, barátok, vagy a bolti eladó tanácsairól.
Az online tájékozódással kapcsolatban a válaszadók többsége úgy vélekedett, hogy az internet segít megtalálni a legjobb terméket, illetve szolgáltatást. Továbbá a vevők több mint harmadát befolyásolta abban is, hogy melyik üzletben vásároljon, illetve ugyanennyien a keresgélés közben meggondolták magukat azzal kapcsolatban, hogy melyik terméket vegyék meg.
Hiába viszont a felvilágosult keresési szokások, a fizetés terén a TNS kutatása szerint továbbra is a régi beidegződések működnek: a megkérdezettek 78 százaléka szokott az online vásárlásoknál készpénzzel fizetni utánvétellel, 46 százalék banki átutalást használ és 17 százalék él az online bankkártyás fizetés lehetőségével.
A magyar válaszadóknak viszont mindössze 5-6 százaléka használ online fizetési rendszert – ilyen például a PayPal -,, virtuális hitelkártyát vagy mobiltelefont fizetéshez.
A Google megbízásából készített kutatási jelentés kitér továbbá az internetes keresőkkel szembeni attitűdökre, az online vásárlás akadályaira és az azzal kapcsolatos bizalom szempontjaira is. Részletesen vizsgálja, hogy mely termékek esetében tájékozódnak online, illetve offline a vevők, és mely esetekben választják az online információszerzés után az offline vásárlást.
|