A közösségi oldalak egyre inkább beépülnek mindennapjainkba: a 18-64 év közötti internetezők 71 százaléka regisztrált tagja legalább egy hasonló portálnak, igaz, csak 51 százalékuk látogatja azokat legalább havi rendszerességgel - derült ki a KutatóCentrum és a MASMI Hungary Piackutató Intézet közös kutatásából.
A legaktívabb felhasználók a fiatalok: a 18-29 évesek 63 százaléka legalább havonta egyszer belép egy közösségi oldalra. Nem meglepő, hogy a netező egyedülállók is sűrűbben látogatják a hasonló honlapokat, közel kétharmaduk legalább havi rendszerességgel ellenőrzi felhasználói adatlapját (profilját), míg a párkapcsolatban élőknek csupán 45 százaléka.
„A közösségi oldalakon tengernyi fogyasztói információ generálódik, melyekből a hozzáértő kutatók értékes adatokat nyerhetnek ki. Az internetes közösségi élet fellendülésével egy időben megjelentek az oldalakon elhelyezett „szavazódobozok” is. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy mint minden piackutatási módszernél, ebben az esetben is csak szigorú mintavételi eljárás alkalmazásával kapunk megbízható eredményeket - magyarázza Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője. - Arra, hogy a piackutatás valóban hatékonyan beilleszthető egy közösségi oldal életébe, a Monddmeg.hu jó példa. Ezen a véleménykifejtő közösségi oldalon a villámkutatások „laboratóriumi” körülmények között, a piackutatás szakmai szabályait betartva zajlanak, a kapott válaszokat pedig kutatási szakemberek elemzik.”
Az alkalmazások növelhetik a felhasználói aktivitást
A hazánkban elérhető oldalak között egyértelmű az iWiW dominanciája: nemcsak a legtöbb taggal rendelkezik - a 18-64 éves netezők 68 százaléka regisztrált felhasználó -, de a legaktívabb közösséggel is: a tagok közel 80 százaléka vallotta magát aktív felhasználónak. Az alkalmazások elindítása tovább növelheti az iWiW látogatottságát és a tagok aktivitását:
„Az alkalmazásokat április végén indítottuk, így egyelőre nem állnak rendelkezésre statisztikailag értékelhető adatok, ugyanakkor az egyes szolgáltatások taglétszámából jól látszanak a tendenciák. A kezdés óta eltelt másfél hónap alatt az Egymás szemében alkalmazásra több mint 1 millióan regisztráltak, míg a második legnépszerűbb Pasik és Csajokra több mint 200 ezren” - mondja Szabó Márton, az iWiW vezetője.
A második legtöbb taggal rendelkező közösségi oldal hazánkban a myVIP; az internetezők egyharmada regisztrált a szolgáltatásra.
Többet chatelnek a férfiak
A közösségi oldalak mellett a chatprogramok is népszerűek: az internetezők több mint 40 százaléka legalább havi rendszerességgel használ azonnali üzenetküldő szolgáltatásokat. A férfiak többet chatelnek: közel 45 százalékuk legalább havonta használja ezt a kommunikációs módot, míg a nőknél ugyanez az arány 39 százalék. A legaktívabb chatelők a 18-29 évesek és az egyedülállók.
A legnépszerűbb chatprogramok az MSN és a Skype: míg előbbit hazánkban a 18-64 éves netezők 37 százaléka használja, addig utóbbit minden ötödik internetező.
A kutatás hátteréről:
A cikk adatai a KutatóCentrum és a MASMI Hungary Piackutató Intézet közös kutatásának eredményein alapulnak. A felmérés 2008 decemberében személyes megkérdezés módszerével, egy 1 031 fős mintán készült, amely kor, nem, iskolai végzettség és földrajzi jellemzők szerint pontosan tükrözi a 18-64 éves magyar lakosság összetételét.
|