A záhonyi térség komplex gazdaságfejlesztési programja a Kormány döntése alapján az Új Magyarország Fejlesztési Terv több operatív programjának támogatásával, valamint a Magyar Köztársaság költségvetéséből biztosított társfinanszírozással jöhet létre.
A projekt részeként megvalósul az árufuvarozási határátmenetet biztosító széles és normál nyomtávú gerinchálózat fejlesztése, valamint az árufuvarozási és logisztikai kapacitásokat kiszolgáló vontatóvágány hálózat felújítása.
A vasúti átrakó körzet összesen 150 km hosszú széles- és fonódott vágányhálózatából 34 km vágány km kerül felújítása, ami várhatóan 2010. december 31-éig valósul meg. Az előkészítési tevékenység összefogása a MÁV Zrt., míg a kivitelezési tevékenység összefogása a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. feladata.
A Magyar Államvasutak már elkezdte a munkát, az engedélyezési és kiviteli tervek, továbbá a tenderdokumentáció elkészítését, valamint a szükséges hozzájárulások és hatósági (építési) engedélyek beszerzését.
Ezen előkészítő munkák során figyelembe kellett venni a projekt összetettségét, mivel a kivitelezés az alábbi két részben (alprojektben) fog megvalósulni:
A) Pályaépítés, I. ütem:
- Záhony - Tuzsér
- Tuzsér – Eperjeske-rendező pu.
- Eperjeske rendező pu. – Tornyospálca átrakó vonalszakasz
B) Pályaépítés II. ütem:
- Záhony országhatár – Záhony vonalszakasz,
- Tuzsér – Komoró vonalszakasz,
- Eperjeske-rendező pu. – Eperjeske országhatár vonalszakasz a rendező és a fogadó pályaudvarok kijelölt vágányaival,
- Záhony – Eperjeske-rendező pu. delta vonalszakasz,
- Komoró állomás és az egyéb hatósági engedélyköteles részek (biztosítóberendezési munkák).
Mivel a kivitelezési pályázatok meghirdetéséhez szükséges tervek elkészítése egyszerre történik, csak többszöri egyeztetés után vált véglegessé a pontos műszaki tartalom. Ezek alapján végezte el a tervezést a MÁV Tervező Intézet (MÁVTI) Kft.
Az elkészült tervdokumentációt a tervező már leszállította a MÁV Zrt.-nek, mely tervek illeszkednek a későbbiekben átépítendő Nyíregyháza-Záhony normál nyomközű nemzetközi törzshálózati 160 km/h sebességre történő átépítésének terveihez is. Az elkészült terveket a vasúttársaság jóváhagyta, jelenleg a hatósági engedélyezési eljárás zajlik.
Mindkét projekt kivitelezőjének és a lebonyolítás ellenőrzését végző vállalkozóinak kiválasztása közbeszerzési eljárás keretében történik, mely felhívásokat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. teszi közzé.
Ugyancsak az előkészítő munkafolyamat részét képezik a tájékoztatási feladatok ellátása is, mely egyaránt kiterjed a szomszédos, és egyben a felújítás során érintett Ukrán Vasúttársaságra, valamint a környéken élő lakosság informálására.
A széles nyomközű pálya felújítása során várhatóan hosszabb (1,5-2 hónapos) vágányzár is szükségessé válik a jelenlegi bátyui határátmenetben. Ezért a MÁV Zrt. munkatársai a Csap-Záhony közötti széles nyomtávon történő forgalom ez idő alatti zökkenőmentes lebonyolítása érdekében az Ukrán Vasutak képviselőivel tárgyalásokat kezdtek.
A felújítási munkálatokban érintett települések lakóihoz (Záhony, Tuzsér, Komoró, Tornyospálca, Fényeslitke) a vasúttársaság tájékoztató kiadványt juttatott el, továbbá a megvalósuló projekt előkészítésének feladatairól, a feladatok aktuális állásáról, a beruházás és a kapcsolódó lehetőségek kialakításáról a MÁV Zrt. a Regionális Fejlesztési Hivatal és a tervező bevonásával lakossági fórumot tart.
|