Az elmúlt egy évben jelentősen megnövekedett a rendszeresen internetezők száma. Az idősebb korosztály tagjai is egyre nagyobb számban képviseltetik magukat a felhasználók táborában, a hetente netezők és az online vásárlók egyharmada 40 év feletti. Az internet mint virtuális piactér egyre fontosabb szerepet tölt be a világhálón történő tájékozódás és tájékoztatás során – állapítja meg a GfK Hungária Internet Insight Reportja.
2008 végére 600 ezer fővel bővült az intenzív internet felhasználók tábora a 2007-es év végi adatokhoz képest. Jelenleg 4,2 millió honfitársunk rendelkezik internet hozzáféréssel, ebből 3,1 millióan legalább heti rendszerességgel, 2 millióan pedig naponta használják a világhálót.
A GfK Hungária 2007-ben indította útjára Internet Insight Report (IIR) kutatását azzal a céllal, hogy képet adjon az online társadalom internetezési szokásairól, attitűdjéről, különös tekintettel a világhálón történő vásárlásról, és az azt megelőző online tájékozódásáról.
A felmérés harmadik hullámának tavaly év végén közzétett eredményei szerint a hetente internetezők körében körülbelül azonos a nők és a férfiak aránya. Azonban a világhálót naponta felkeresők közül az online vásárlók, a fizetősen letöltők, az online bankszámlát használók, vagy a nagyobb aktivitást igénylő alkalmazások (pl. fájlcsere, RSS hírgyűjtő) felhasználói, valamint az idegen nyelvű honlapok látogatói körében viszont még a férfiak találhatóak nagyobb számban. A nők viszont a férfiaknál jobban kedvelik a közösségi oldalakat. Nem csupán az internet használatában különbözik a két nem, hanem a világhálóról való gondolkodásmódban is. A nők bizalmatlanabbak, jobban félnek az online csalóktól, a megbízhatatlan információktól és erősebb tartalmi kontrollt igényelnek.
Az interneten már a középkorúak és az idősebb korosztály is elérhető. A hetente netezők és az online vásárlók egyharmada 40 év feletti, az online biztosítást kötőknél arányuk még ennél is magasabb, 44 százalék.
A legnépszerűbb online tevékenységek az e-mailezés, híroldalak olvasása, és a közösségi oldalak látogatása. Ezeket a netezők több mint kétharmada használja heti rendszerességgel. Nagy népszerűségnek örvendenek a kép és videó-megosztó oldalak, a fórumok és az online csevegés. Bár blogokat csak az intenzív internet felhasználók egynegyede olvas heti rendszerességgel, az elmúlt másfél évben mért markáns növekedés a blogok online kommunikációban betöltött szerepének előretörését jelzi. A hirdetők számára értékes közösség az internetes naplókat olvasók. Ők a legtöbb termék, szolgáltatás esetén nyitottabbak az online vásárlásra, illetve a fizetős letöltésre. Emellett kevésbé zavarják őket a különböző online hirdetési formák: pop-up ablakok, bannerek, reklám e-mailek.
Az online tájékoztatás megkerülhetetlenségét bizonyítja az is, hogy a vizsgált másfél évben megnövekedett a vásárlást megelőző online tájékozódás szerepe. Egyre többen tájékozódnak a neten a termékjellemzőkről, az üzletek nyitva tartásáról, de magas azok aránya is, akik az internet segítségével hasonlítják össze az árakat, ellenőrzik az árukészletet, vagy teszteket, vásárlói véleményeket olvasnak. Ennek köszönhetően az internet hozzásegíti a fogyasztókat a számukra kedvező termék, üzlet vagy szolgáltatás kiválasztásához és egyfajta védettséget biztosít a visszaélésekkel szemben.
2,5 millióra tehető azoknak a felhasználóknak a száma, akik már legalább egyszer vásároltak az interneten, ők az intenzív netezők 80 százalékát teszik ki. A legnagyobb arányt az online rendelő, de utánvétellel fizető vásárlók alkotják. Bár növekszik a bankkártyával online fizetők száma is, arányuk még mindig csak az internetezők egynegyedét teszi ki. A legnépszerűbb online rendelt termékek a könyv, a készétel, a CD/DVD, a ruházat és a kötelező gépjármű felelősség-biztosítás. A világhálón egyáltalán nem vásárló internetezők leginkább a biztonság és a garancia érvényesíthetőségének hiányával magyarázzák döntésüket. Véleményük szerint az online beszerzés megfoszt a valódi vásárlás élményétől.
A felmérés eredményei alapján 1,5 millió internetező rendelkezik online folyószámlával, akik közül 1,3 millió felhasználó végzett már online átutalást. A biztosítási termékek közül a kötelező gépjármű felelősség-biztosításokat és az utasbiztosításokat kötik meg jellemzően az interneten. Ezeknél a pénzügyi szolgáltatásoknál növekszik meg leginkább az online alkuszok szerepe. Az online kötelező gépjármű biztosítások nyolctizedét, míg az egyéb biztosítások felét online alkuszoknál kötik meg az ügyfelek.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.
A kutatásról
A GfK Hungária Piackutató Intézet online megkérdezésen alapuló Internet Insight Report felmérése évente két alkalommal készül. A kutatás rendszeresen vizsgálja az internethasználók összetételét, internethasználati szokásait, érdeklődését, az internettel kapcsolatos véleményeket, az online tájékozódási szokásokat, az online hirdetésekkel kapcsolatos attitűdöket, az online vásárlás és fizetős letöltések arányának alakulását, az online szerencsejátékok, online pénzügyi szolgáltatások, online ügyintézés igénybevételének alakulását, egészségmegőrzés, illetve a honlapok imázsát. A megkérdezés során a mintegy 11 000 fős GfK Online Access Panelből véletlenül kiválasztott 1500 fő töltött ki online kérdőívet. Az eredményeket nem, életkor és az internethasználat gyakorisága szerint súlyozzák. A minta Magyarország legalább heti rendszerességgel internetező lakosságát reprezentálja.
|