Ugyan 100 akciós termékből 7 aktuálisan nem volt megvásárolható, de ez az arány sokkal jobb, mint amit hipermarketek esetében mértünk. Nem jellemző, hogy ezekben az áruházakban más áron kínálnák az akciós termékeket, mint ahogy azt meghirdették az aktuális akciós újságokban. A zsúfolt időszakokban pusztán az eladóhiány és a hosszas pénztári várakozás okozhat fennakadást.
A karácsony közeledtével megnövekszik az elektronikai cikkek iránti kereslet, így ennek aktualitásaként a Mystery Visit Kft. próbavásárlásokat végzett, hogy felmérje, milyen körülményekkel kell szembenézniük a vevőknek az elektronikai szaküzletekben ebben a kiemelt időszakban. A kutatásban az Elektro World, a Media Markt, a Photo Hall, valamint a Saturn 5-5 üzletét kerestük fel, így összesen 20 próbavásárlást végeztünk.
A vizsgált üzlethálózatok mind nagy termékválasztékkal rendelkeznek, kíváncsiak voltunk tehát, hogy egymással szemben milyen versenyelőnyöket tudnak felmutatni. December 11. és 14. között próbavásárlóink előre megadott szempontok alapján vizsgálták az üzletek külső és belső állapotát, rendezettségét és előre meghatározott szituációban segítséget kértek az eladószemélyzettől digitális fényképezőgépekkel kapcsolatosan, valamint áruhitel után is érdeklődtek az ügyintézőktől.
A tények
A próbavásárlási szituációk alkalmával minden egyes üzlet tiszta, rendezett volt, a parkolás csak a Photo Hall egyes üzleteinél okozott nehézséget, ami jellemzően az üzletek elhelyezkedésének köszönhető.
Próbavásárlóinknak minden üzletben 5-5 akciós terméket kerestek. Az esetek közel 80%-ában a termékek könnyen fellelhetőek, azonban 100 termékből 7 nem volt aktuálisan kapható. Üzletlánconként nézve a Média Markt-ban a legjobb a helyzet, az akciós termékek 4 százalékát, míg az Elektro World-ben, a Photo Hall-ban és a Saturn-ban a termékek 8 százalékát nem lehet fellelni. A teszt során mindössze egy olyan termék volt az üzletekben, amelynek ára nem egyezett a katalógusban lévő árral.
Szaktanácsadás
Az elektronikai üzletekben az eladók jellemzően szakértő módon, udvariasan tájékoztatják a vásárlókat, gondot csupán az eladók hiánya okozott a vizsgált üzletekben. Az üzletek 10 százalékában nem volt éppen eladó az osztályon, nehezítve ezzel a vevők boldogulását.
Kiemelnénk, hogy a kiválasztott termékkel (digitális fényképezőgéppel) kapcsolatosan igen részletes információk hangzottak el, több termék került bemutatásra minden esetben, korrekt érveléssel és összehasonlítással. Az eladók szakértelmében, hozzáállásában általában nem találtunk hiányosságokat.
Egy esetben azonban próbavásárlónk extrémen modortalan és egyáltalán nem vevő- és értékesítés orientált eladóval találkozott. Kivételes eset, mely azonban intő például szolgálhat bármely üzletlánc számára, ugyanis az „Itt van, nézd meg” és „Találd ki magad” típusú eladói magatartás véglegesen elriaszthatja a vevőket az áruház újbóli felkeresésétől.
Áruhitel
Az üzletek által ajánlott konstrukciók banktól, futamidőtől és hitelnagyságtól függően változnak. Az üzlethálózatok általában egy bankkal áll kapcsolatban és a hitelbírálat legfeljebb 30 percet vesz igénybe az esetek többségében. Általánosságban az ügyintézők segítőkészek, barátságosak és elmondanak minden szükséges információt, kivétel ez alól a Media Markt, ahol két vásárlás alkalmával is felületes ügyintézővel találkoztunk, akik csak kérdezgetésre közölték a szükséges információkat.
Kassza
Nem meglepő módon néhány esetben negyedórás várakozási időt is tapasztaltunk a pénztáraknál, de legtöbb esetben tolerálható, 5 perc alatti várakozással kell csak számolnunk. Különösen jól vizsgáztak ebben a tekintetben a Photo Hall üzletei, melyek ugyan jóval szűkebb termékportfólióval rendelkeznek, de családiasabb, kevésbé zsúfolt környezetet biztosítanak, mint az óriások
|