A Magyar Adományozói Fórum (MAF) azzal a szándékkal alapította meg Magyarországon a Legkiemelkedőbb Üzleti Adományozó díjat, hogy a vállalatok adományozói tevékenységének bemutatásával, elismerésével és széles körű publikálásával hozzájáruljon az üzleti szektor társadalmi szerepvállalásának erősítéséhez. CSR területen a díj egyedisége abban áll, hogy objektív számadatokon alapul.
A MAF 2008-ban közel 300 nagyvállalatot keresett és kérdezett meg adományozási szokásairól. A megkeresett forprofit szervezetek a legnagyobb nettó árbevétel alapján (pénzügyi szektor esetében a nyereség) összeállított, nyilvános listák első 200 helyén szereplő magyar nagyvállalatok és a korábbi évek válaszadói voltak.
Idén új díjkategóriában is hirdettek eredményt: a MAF először ítélte oda a legtöbb adományt nyújtó kis- és középvállalkozás kategória díját. A kis- és középvállalkozások esetében a megkeresettek a Coface Hungary és az Üzlettárs által összeállított 100 legdinamikusabban fejlődő kis- és középvállalkozás közül kerültek ki. Az idei kutatásban azonban bármely adományozó cég részt vehetett, aki a honlapról letöltötte és visszaküldte a kérdőívet.
A díj odaítélésének alapja az egyes cégek által az elmúlt évben adományozásra fordított összeg, valamint annak nyilvános üzleti adatokkal való összehasonlítása és arányosítása. A felmérés a Ceenergi hálózat – nyolc Közép- és kelet- európai ország adományozói fórumainak együttműködése - által kidolgozott, a KPMG közreműködésével magyarországi viszonyokra adaptált standard kérdőív alapján történt, a Capital Research Piackutató Intézet együttműködésével.
A Legkiemelkedőbb Üzleti Adományozó 2008 díjazottjai a négy kategóriában:
A Magyar Telekom Nyrt . nyerte a 2007. évben összértékben a legtöbb adományt nyújtó nagyvállalat díját. A vállalat 1.236 millió forintot költött adományozásra.
A MOÉP 2002 Kft. kapta a 2007. évben összértékben a legtöbb adományt nyújtó kis- és középvállalkozás díját. A társaság 2007. évben 485 ezer forint értékben adományozott.
A Siemens Zrt. érdemelte ki az adózás előtti eredmény százalékos arányában mérve a legtöbb adományt nyújtó vállalat díját. A cég adózás előtti eredményének 13,53 százalékát költötte adományozásra.
Az Ericsson Magyarország a 2007. évben az előző évhez képest az adományozásra fordított összeget legnagyobb arányban növelő vállalat. A társaság 140 millió forintról 220 millió forintra, az előző évhez képest 57 százalékkal növelte az adományozásra fordított összeget.
Az adományozói lista összeállításának mintáját a Guardian által 2001 óta közzétett TOP 100 Giving List, valamint a Forbes magazin által összeállított TOP 10 of Giving Companies nyújtotta. A Legkiemelkedőbb Üzleti Adományozói díj odaítélésének mintája a világszerte alkalmazott „Top Corporate Philanthropist Award” modell.
|