„A piaci környezet ellenére az erőteljes építkezés eredményei már látszanak. Az econet.hu Média Üzletága megerősödve kezdheti majd meg a 2009-es évet. Mivel a jövő évi Sziget Fesztivál megrendezése elől elhárult a jogi akadály, a Sziget Kft. a médiaportfólió meghatározó eleme lehet a jövőben. Telekommunikációs divíziónk az Externet Nyrt. stabilan növelte mind árbevételét, mind eredményességét, továbbra is aktívan keresi a piaci konszolidációban való részvétel lehetőségét és új piacok felé is nyitott.” - emelte ki Balázs Csaba, az econet.hu elnök-vezérigazgatója.
Az econet.hu cégcsoport a 2008. év első kilenc hónapjában 4,153 milliárd forint árbevételt ért el, mely 46 százalékkal meghaladja az előző év azonos időszakának teljesítményét. Az üzemi, EBITDA és adózott eredményt a bázisidőszaki adatokhoz képest többfajta egyszeri költségtétel és hatás befolyásolta.
Az üzemi EBITDA és adózott eredményt érintő egyszeri tételek hatását kiszűrve a Társaság csoportszintű üzemi eredménye 164 millió forintra, EBITDA eredménye 324 millió forintra, adózott eredménye 33 millió forintra emelkedett a 2007 első kilenc hónapjában realizált 85, 244, illetve 4 millió forintról.
A Média Üzletágban az EST.TV Magazin elindítása az időszak végéig mintegy 140 millió forinttal terhelte meg a mérleget, miközben a 2007-es bázisidőszakot nem terhelte a január-február hónapok gyengébb teljesítménye. A Telekommunikációs Üzletágban az Externet Nyrt. tőzsdei bevezetése, és az akvizíciók egyszeri költségei összességében 64 millió forint extra ráfordítást eredményeztek, amely az adózott eredményt egyenlegében 42 millió forinttal mérsékelte.
A cégcsoport javuló teljesítményének köszönhetően az összességében több mint 220 millió forinttal negatív irányban befolyásoló tételek ellenére az üzemi, EBITDA és adózott eredmény csak ennél lényegesen kisebb mértékben, 60, 56 és 152 millió forinttal csökkent.
Balázs Csaba, az econet.hu Nyrt. elnök-vezérigazgatója az 1-9. hónapok eredményeiről: „Az econet.hu cégcsoport erőteljes növekedést tudott felmutatni 2008 első háromnegyed évében, melyet jól mutat az árbevétel több mint 46 százalékos emelkedése. A növekedés eléréséhez és folytatásához nélkülözhetetlen egyszeri kiadások hatásait kiszűrve már lekövethető az eredményesség javulása is. Az econet.hu Média Üzletága megerősödve kezdheti majd meg a 2009-es évet. Mivel a jövő évi Sziget Fesztivál megrendezése elől elhárult a jogi akadály, a Sziget Kft. a médiaportfólió meghatározó eleme lehet a jövőben. Telekommunikációs divíziónk az Externet Nyrt. stabilan növelte mind árbevételét, mind eredményességét, továbbra is aktívan keresi a piaci konszolidációban való részvétel lehetőségét és új - pl. mobil - piacok felé is nyitott. A cégcsoport felkészült a kialakult pénzügyi válság piacainkra esetleg begyűrűző hatásainak kezelésére is. A menedzsment megerősíti korábbi éves előrejelzéseit, mely 7 milliárd forint körüli konszolidált árbevételt és félmilliárdos nagyságrendű EBITDA eredményt tartalmaz. Emellett a már megindult pozitív folyamatoknak köszönhetően megalapozott célkitűzésünk az is, hogy a tavalyi év adózás utáni eredményét idén nagyságrendileg meghaladjuk.”
Az üzletágakat érintő fontosabb momentumok a 3. negyedévben
A Média Üzletág értékesítési tevékenysége központosításra került, s ennek eredményeképpen jelentős arányú, portfólió szintű saját felületértékesítés valósul meg. Az országos terjesztésű, piacvezető ingyenes EST programmagazinok mellett önálló termékfejlesztésként valósult meg és indult el tavasszal az EST.TV elnevezésű, országos terjesztésű, ingyenes heti televíziós programmagazin, mely hetente 150 ezer példányban jelenik meg. 2008. második negyedévről a harmadik negyedévre a lap olvasottsága több mint 35 százalékkal nőtt, s az eddigi tapasztalatok szerint a négy napos, folyamatos terjesztés alatt gyakorlatilag minden lelőhelyről teljesen elfogy, olvasókhoz kerül.
Az EMG 2008 nyarán vett részt a D-E-G Lapkiadó Kft megalapításában, mely 2008. október 15-én három évre szóló licencszerződést írt alá a „Time Out Magazine” magyarországi, angol és magyar nyelvű verzióinak kiadásáról. Ezzel a lépéssel az EMG egy nemzetközi hátterű, világszerte ismert brand magyarországi piacra lépésének részeseként megjelenik a magyarországi angol nyelvű programmagazinok piacán is.
A „Time Out Budapest” magazin próbaszáma előreláthatólag 2008 decemberében jelenik meg. Jelentős fejlesztések zajlottak a radiocafé-nál is, mely 2008. szeptember 1-től megváltozott műsorszerkezetével még nagyobb hangsúlyt fektet a már megszokott igényes zenei kínálat mellett a napközbeni szöveges tartalomra, új magazinműsorok elindításával. A Sziget Fesztivál megrendezésével kapcsolatban meghozott novemberi - nem jogerős - bírósági döntés a Sziget Fesztivál jövőbeni megtarthatóságát nem akadályozza, így elhárult az akadály a további rendezvények megvalósítása elől.
Az EST Média Group (EMG) média portfoliójában a szezonalitás súlypontja jelenleg az általános iparági átlagnál erősebben tevődik az utolsó negyedévre, melyet a Sziget Kft. 2009-től konszolidálásra kerülő árbevételei –második és harmadik negyedéves súlypontjuk miatt – balanszírozhatnak a jövőben.
A Telekommunikációs Üzletág meghatározó tagja, az Externet Nyrt. az első kilenc hónapban 68 százalékkal, 947 millió forinttal növelte árbevételét, mely így meghaladta a 2,3 milliárd forintot. A társaság organikusan is növekedett, az előző év azonos időszakához viszonyítva árbevétele - a TVnet és VIVANET akvizíciók árbevétel növelő hatásai figyelembe vétele nélkül - 238 millió forinttal növekedett. Az Externet 2008 szeptemberének végén mintegy ötvenezer előfizetői szerződéssel rendelkezett. A társaság elkötelezett a piaci konszolidációban való aktív szerepvállalásra és a mobil távközlési piaci szegmensbe való belépés érdekében, a Telekom 4 Zrt-vel megalapított DreamCom Kft. révén tervezi indulását az NHH által kiírt tenderen.
Az Externet 2008-ban bekerült az 50 legdinamikusabban növekvő közép-európai technológiai cég rangsorába, a Deloitte "Technology Fast 50" listájába, mely a régió leggyorsabb növekedést felmutató társaságait értékeli. Az Externet több mint 450 százalékos árbevétel növekedést ért el 2002-2007 között, mellyel a hazai alternatív távközlési társaságok közül idén egyedüliként szerepelt a rangsorban.
|