Ünnepel az IKEA! Ingvar Kamprad, az IKEA birodalom alapítója 1958. október 28-án nyitotta meg első áruházát, a svédországi Älmhultban. Az azóta eltelt 50 év alatt 285 áruház épült, 127,800 embert foglalkoztatva a világ 40 országában. Az IKEA üzletfilozófiája az, hogy formatervezett, praktikus lakberendezési termékek széles választékát kínálja olyan alacsony áron, hogy az emberek többsége számára megfizethető legyen. Ez a gondolat rejlik az IKEA minden lépése mögött a kezdetektől fogva, és tette sikeressé szerte a világon.
|
Ingvar Kamprad 17 évesen, 1943-ban a tanulmányaira kapott pénzből alapította meg csomagküldő cégét, IKEA néven. Majd ennek sikerén felbuzdulva 1953-ban megnyitotta az első kiállítótermét is, ahol a vevők már megnézhették és tapinthatták a bútorokat a rendelés leadása előtt.
Ebben az időben kezdődött meg az IKEA-t fémjelző saját tervezésű IKEA bútorok gyártása, a lapraszerelt bútorok - lapos csomagolás bevezetése, és az első katalógusok piacra dobása is.
A hatalmas érdeklődés tette lehetővé az első svédországi áruház megnyitását 1958-ban, 50 alkalmazottal, 6700 m² területen. Ezt követte 1960-ban az első IKEA étterem megnyitása, mert Ingvar Kamprad azt vallotta, hogy ’Éhesen nem lehet üzletet kötni!’ és ez a mottó máig őt igazolja.
Az 50 évvel ezelőtt felépített első áruházzal, az IKEA elindult a nagyvállalattá válás útján. Az új áruházak egymás után nyitották kapuikat: 1963-ban megnyílt az első áruház Skandinávia területén kívül, Svájcban, majd 1974-ben, Németországban (a mai legnagyobb piac), s nagy lépésként 1985-ben az Egyesült Államokban, óriási sikert aratva.
Aztán 1998-ban az IKEA meghódította Kínát is. Magyarországon az első áruház 1990-ben fogadta először a vásárlókat, első egységként Kelet-Európában.
Jelenleg az IKEA csoport 253 áruházat irányít 24 országban és még 32 franchise áruház működik 16 országban. Az a bizonyos első svéd, älmhulti áruház mára 230 alkalmazottal, 22.000 m²-en működik. Míg a katalógusokat 1958-ban 400 000, addig ma közel 200 millió példányban nyomtatják és 27 nyelvre fordítják le.
„Szebb hétköznapok az emberek többsége számára”
A dél-svédországi családi fakereskedésből kinőtt, azóta is családi tulajdonban lévő és Ingvar Kamprad vezetésével működő lakberendezési áruházlánc sikertörténete szorosan összefonódik alapítójának szigorú, de páratlan zsenialitásról árulkodó üzletpolitikájával. Jó minőségű, praktikus termékeket alacsony áron - ez áll az IKEA fókuszában a kezdetek óta.
A költségek és az árak minimalizálásában szerepet játszik a nyersanyagok felhasználásának maximalizálása és a gyártásnak az emberek igényeihez és ízléséhez történő igazítása is. Ezek az elképzelések tették az IKEÁ-t naggyá az almhulti első áruház megnyitása óta eltelt 50 év alatt. És ahogy Ingvar Kamprad mondja: „A sikeres jövő még hátra van!”
|